امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صنعت دامپروری می تواند جایگزین صنعت نفت شود

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: اگر به صنعت دامپروری اهمیت دهیم این صنعت می تواند طی سالیان آینده جایگزین نفت شود و در چاه های نفت را ببندیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی علیرضا رفیعی‌پور در مراسم بیستمین کنگره دامپزشکی اظهارداشت: سابقه صنعت دام، طیور و آبزیان به بیش از نیم قرن گذشته بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر خروجی علمی ما در سطح دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان حوزه دامپزشکی به حدی رسیده است که مازاد نیرو داریم، اضافه کرد: ولی باید دید که آیا در قسمت کنترل بیماری‌های دامی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و حوزه تشخیص و تضمین کیفیت نهایی آیا موفق بوده‌ایم

همچنین بخوانید

رفیعی پور ادامه داد: امروزه در بسیاری از حوزه‌های دامی به خودکفایی رسیده‌ایم، زمانی ما  واردکننده محصولات لبنی و طیور بودیم، اما اکنون مازاد تولید داریم و باید آن را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه از تولید سنتی به صنعتی رسیده‌ایم و رنسانسی در این حوزه در کشور اتفاق افتاده است، ادامه داد: هم اکنون مرغداری، دامداری و آبزی‌پروری‌هایی داریم که تمام امکانات آنها آخرین تکنولوژی‌های روی دنیا بوده و از دستگاه‌های تمام اتوماتیک دنیا استفاده می‌کنیم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ما هنوز در حوزه تولید، مراقبت از بهداشت و اقتصاد کشور در این حوزه دچار چالش‌های جدی هستیم، تاکید کرد: وقتی با یک بیماری فراگیر روبرو می شویم و در یک پیک اپیدمیک قرار می‌گیریم، دچار میلیاردها تومان خسارت می‌شویم

این مقام مسئول اضافه کرد: در زنجیره صنعت طیور بیش از ۲۰ ارگان دولتی و غیردولتی دخیل هستند، اما وقتی دچار بحران می‌شویم آن موقع فقط یک دستگاه (دامپزشکی) را می‌شناسیم و آن را مقصر می شماریم که چرا در این موضوع موفق عمل نکرده است.  

 وی با اشاره به اهمیت توجه به صنعت دامی کشور ادامه داد: ۱۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه در این حوزه فعال است که کم نیست در حالی که صنعت نفت ما ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول افزود: صنعت دامی صنعتی زایشی و پایدار است و اگر به آن اهمیت دهیم می توانیم به تدریج در چاه‌های نفت را برای ذخیره آینده ببندیم.

وی اضافه کرد: مثلا صنعت اسب و صنعت زنبور عسل اگر فعال شود، می‌تواند طی سالیان آینده جای صنعت نفت را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و نخستین نمایشگاه تخصصی دامپزشکی و تکنولوژی‌های نوین از امروز اول تا سوم مردادماه در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا