بانک و بیمهطلا و ارز

تحقیق و تفحص از ارز دولتی در مجلس کلید خورد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تقدیم تقاضای تحقیق و تفحص از ارز دولتی به هیات رییسه مجلس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، سیدفرید موسوی ، اظهار کرد: بعد از اینکه دولت تصمیم گرفت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کنترل بازار تخصیص دهد و صادرکننده‌ها را ملزم کرد ارز دریافتی خود را در سامانه نیما قرار دهند، اخبار نگران‌کننده‌ای منتشر شد و در شرایطی که باید آرامش در کشور ایجاد شود نوعی اضطراب حاکم شد.

همچنین بخوانید

وی افزود: گزارش‌هایی هم که ارائه شد، گزارش کامل و جامعی نبود و حتی ابهامات را بیش از گذشته کرد.

موسوی با بیان اینکه «تا تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته است»، اظهار کرد: از این میان ۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی و کمتر از یک میلیون دلار برای دارو بوده که داروهای انسانی و حیوانی هم هر دو در این طبقه می‌گنجد اما مابقی آن کالاهایی است که در شرایط عادی هم مورد نیاز کشور نباشد.

وی ادامه داد: ما همچنین گزارش‌هایی در مورد عدم نظارت بر تخصیص ارز دولتی داشتیم. بعضی‌ها ارز را دریافت کردند و تنها بخشی از کالای مربوطه را وارد کردند یا اینکه کالاها را با قیمت ارز آزاد در بازار عرضه کردند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: بر همین اساس ما تقاضای تحقیق و تفحصی را با همکاران تقدیم مجلس کردیم تا ببینیم چه میزان صادرات بوده، چه میزان مشمول اظهار در سامانه نیما بوده است؟ میزان ارزی که از طریق سامانه نیما عرضه شده با چه سازوکاری به درخواست‌کنندگان ارائه شده؟ به چه کالاها و اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص یافته و با چه سازوکاری نظارت می‌شود تا کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و چه میزان کالا به کشور وارد شده است.

موسوی همچنین گفت که تقاضای تحقیق و تفحص پس از تقدیم به هیات رییسه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع می‌شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا