امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سامانه های مبارزه باقاچاق تکمیل شد/عدم دریافت مستندات قاچاق خاک

قاسم خورشیدی
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق با تاکید بر اینکه در سال ۹۶ نیازی به راه اندازی سامانه جدید برای مبارزه با قاچاق نیست، گفت:علیرغم مکاتبات، سازمان محیط زیست مستندات ادعای قاچاق خاک را ارایه نکرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاسم خورشیدی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه سامانه هایی که برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد نیاز بوده، همگی مشخص و طراحی شده اند، گفت: این سامانه ها در حال تکمیل شدن است و به نظر نمی رسد که برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیازمند اضافه شدن سامانه جدیدی باشیم.

نیاز به سامانه جدید برای مبارزه با قاچاق نداریم

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوال پایگاه خبری آرمان اقتصادی افزود: در سال ۹۶ کماکان همچون سال جاری، اولویت خود را به مبارزه پیشگیرانه با قاچاق کالا و ارز اختصاص خواهیم داد و در مبادی مرزی، مرزها، سواحل، و جاده های مواصلاتی و انبارهای محل نگهداری کالا نیز بر اساس اولویت، در سال آینده عمل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ده سامانه و ۳۷ زیرسامانه طراحی شده که جریان گردش کالا و پول را رصد می کند و به نوعی کار را شفاف و شناسنامه دار کرده است. بنابراین هر چه سامانه در معماری کلان جریان تجاری کشور لازم بود، پیش بینی شده است.

به گفته خورشیدی، حجم قاچاق کالا در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ را به ترتیب ۲۵ و ۱۹ میلیارد دلار بوده که این رقم سال قبل به ۱۵.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است؛ همچنین کشفیات قاچاق نیز ۱۲۰ درصد رشد را نشان می دهد. بر این اساس دستگاه های کاشف در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب یک هزار و ۸۰۰ و پنج هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کردند که این رقم با ۱۲۰ درصد افزایش در ۱۰ ماه نخست امسال به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: همچنین ۲۵۶ هزار بازرسی در سطح عرضه صورت می گیرد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته و بر اساس آن، ۱۲ هزار پرونده تشکیل شده است؛ ضمن اینکه ۱۴ میلیارد تومان کالای مکشوفه قاچاق امحاء شد و این رقم در ۱۰ ماه نخست امسال به بیش از ۷۴ میلیارد تومان رسیده است؛ در عین حال درآمدهای حاصله نیز در سال های اخیر رشدی قابل ملاحظه داشته است.

رجیستری گوشی های تلفن همراه از تیر ۹۶

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اجرای طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه گفت: این طرح اکنون کاملا مورد تائید دستگاه های متولی قرار گرفته و فراهم سازی مقدمات آن از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفته است؛ بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون، تجهیزات لازم برای اجرای این طرح آماده سازی، تست ها انجام و پاسخ های لازم اخذ شده است.

وی اظهار داشت: طرح رجیستری از ابتدای تیرماه سال آینده بطور کامل عملیاتی می شود؛ این در حالی است که در ۱۰ ماه نخست امسال ۲۱۰ هزار دستگاه گوشی تلفن توسط دستگاه های عضو ستاد کشف شده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است؛ به هرحال با اجرای طرح رجیستری، به طور کامل از واردات گوشی تلفن همراه قاچاق به کشور جلوگیری می شود.

سقف انتقال ارز برای صرافی ها

خورشیدی با اشاره به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در مورد نقل و انتقال ارز گفت: نقل و انتقالات ارزی کشور در گذشته به سبب تحریم‌های بین المللی توسط صرافی‌ها انجام می‌شد که این امر با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، این اختیار از صرافی ها سلب شده؛ اما اکنون سقف انتقال ارز توسط صرافی‌ها معین شده است و چنانچه هر صرافی بیش از سقف مجاز انتقال انجام دهد با آن برخورد خواهد شد.

خورشیدی گفت: سامانه های پورتال ارزی کشور ساماندهی شده و دو سایت سنای ۱ و سنای ۲ به این امر اختصاص پیدا کرده است. بر این اساس، کل صرافی‌ها باید معاملات خود را در سنای ۲ ثبت کنند؛ البته این امکان وجود دارد که بانک مرکزی تعهدات ارزی فعالان اقتصادی را پایش کند و به صورت آنلاین آمار میزان واردات کالا توسط تاجران را داشته باشد.

وی افزود: این سامانه حتی می‌تواند میزان باقیمانده ارز آنها را در سیستم خود داشته باشد. بانک عامل نیز به این اطلاعات دسترسی دارند؛ بر این اساس در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۰ میلیون دلار به صورت فیزیکی کشفیات ارز داشتیم و در بخش معاملات غیرقانونی ارزی نیز با همکاری وزارت اطلاعات سه میلیارد دلار کشفیات داشتیم.

برای نگهداری کالاهای قاچاق انبار کم داریم

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به پرسشی در مورد انبار کالاهای قاچاق و اینکه بخشی از این کالاها به دلیل انبار شدن در سالهای طولانی، دچار آسیب دیدگی شده اند، گفت: کالاهای مکشوفه در انبارهای عمومی کشور مربوط به سال های پیش از ۱۳۹۱ و حتی برخی کالاها مربوط به سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ است؛ بر همین اساس، در این زمینه به تازگی کمیته ای با مسئولیت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و ماموریت یافته است که مجموعه کالاهایی که در انبارهای عمومی نگهداری می شوند را تعیین تکلیف کند.

خورشیدی با اشاره به اینکه با کمبود انبار برای نگهداری کالاهای مکشوفه مواجهیم، گفت: کالاهای مکشوفه اکنون در انبارهای سازمان اموال تملیکی، گمرک و انبارهای عمومی نگهداری می شود و حتی در برخی شهرستان ها به دلیل نبود انبار، اماکنی برای انبار کرایه می شود.

وی گفت: براساس قانون، پرونده های قاچاق باید حداکثر در مدت یک ماه تعیین تکلیف شود اما واقعیت اینکه اکنون متوسط رسیدگی به پرونده های قاچاق حدود ۲.۵ ماه است.

خورشیدی با بیان اینکه در میان مجموعه ورودی کالاهای قاچاق، سواحل ۲۵۰۰ کیلیومتری جنوب کشور و خلاهای مرزی و مبادی رسمی با احتساب معافیت های ملوانی و مرزنشین ها، معابر کوله بری، مناطق آزاد بیشترین سهم را دارند؛ این در حالی است که کارگروه ویژه مرزنشینان وزارت کشور ۱۲ معبر کوله بری را مشخص کرده است و به دنبال مسایل و مشکلاتی که در مورد کوله بری اتفاق افتاد؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهادی را به دولت تقدیم کرده است؛ همچنین مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را برای ساماندهی معابر کوله بری به هیات رئیسه داده است که امیدواریم با تصویب این طرح ها، شرایط کوله بری در کشور ساماندهی شود.

خورشیدی افزود: کوله بری زیبنده مرزنشینان نیست و امیدواریم با طرح های توسعه پایدار مرزهای کشور، معیشت پایداری از طریق اشتغال سالم و پاک فراهم شود؛ از همه مهمتر این که مرزنشینان حق دارند از تجارت قانونی و مزیت های مرزی برخوردار شوند؛ آنچه اکنون اتفاق می افتد، سواستفاده برخی افراد سرمایه داری است که با اجیرکردن کوله بران، از آنها سواستفاده می کنند.

اسکله غیرمجاز نداریم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اسکله های غیرمجاز در کشور گفت: در خصوص وجود این اسکله ها تحقیق های گسترده انجام شده است و هیچ اسکله خاصی – به آن مفهوم که در رسانه ها مطرح شده – گزارش نشده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه  سامانه جامع امور گمرکی حذف نمی شوند؛ گفت: این سامانه از جمله اصلی ترین موضوع مواد پنج و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالاست که مجموعه گردش تجاری کشور به صورت شفاف در آن ذکر می شود؛ در عین حال برداشت هایی نادرستی از مکاتبات وزارت صنعت و اقتصاد به وجود آمده است اما این سامانه در بین سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله سامانه های پیشرو به شمار می رود.

سازمان محیط زیست مستندات حرف های ابتکار را نفرستاد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم گفت: مکاتبات زیادی با این سازمان انجام شده اما تا این لحظه هیچ پاسخی به نامه های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر دریافت اطلاعات و مدارک خاک قاچاق دریافت نشده است.

وی افزود: صادرات مواد و خاک های معدنی از جمله کلینکر (مواد اولیه تولید سیمان) قانونی بوده و با توجه به تحقیقات انجام شده، هیچ موضوعی در ارتباط با قاچاق خاک گزارش نشده است؛ اما به هرحال، از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست شده است که مستندات خود را مبنی بر قاچاق خاک به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارایه کند اما تاکنون، هیچ اطلاعاتی از این سازمان دریافت نکرده ایم.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا