امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

زیرساخت‌های اجرای سیستم آبیاری هوشمند در ایران فراهم می‌شود

خرم‌آباد- مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت ارتباطات و جهاد کشاورزی، زیرساخت اجرای سیستم‌های آبیاری هوشمند در ایران فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس زارع ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر سیاست وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه سیستم های آبیاری نوین اظهار داشت: این سیاست ها عمدتا به سمت آبیاری موضعی و تیپ است، به دلیل تبخیر بالا و کمبود منابع آب باید گرایش به سمت آبیاری بارانی کمتر شود و در عین حال آبیاری های موضعی رو سطحی و زیرسطحی افزایش یابد.

وی یادآور شد: تاکید بر این است که این سیستم های آبیاری نوین در اراضی اجرا شوند که به طور تجمیعی با منابع آب مشترک آبیاری می شوند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه همچنین اجرای سیستم هوشمندسازی آبیاری کشاورزی بر اساس نیاز آبی گیاه، رطوبت خاک و تبخیر و تعرق را در دستور کار داریم، گفت: روز گذشته هم تفاهم نامه ای میان وزارت ارتباطات و جهاد کشاورزی امضا شد که بر اساس آن زیرساخت های آبیاری هوشمند توسط وزارت ارتباطات فراهم می شود و در زمینه برنامه استفاده از سیستم های هوشمند نیز وزارت جهاد کشاورزی کمک می کند.

وی افزود: در این روش از طریق سنسورهایی میزان نیاز آبی گیاه مشخص و بر اساس آن گیاه آب دریافت می کند، امیدواریم با اجرای این روش ها به افزایش تولید پایدار در حوزه کشاورزی کمک کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۱۰ روش آبیاری وجود دارد که بر اساس نرخ مشخصی به کشاورزانی که این سیستم ها را اجرا می کنند، کمک مالی می شود، تصریح کرد: این اعتبارات در قالب کمک های فنی و اعتباری به کشاورزان تخصیص می یابد، این میزان برای امسال هنوز نهایی نشده است و پایان هفته بعد اعلام می شود.

زارع خاطرنشان کرد: در سال گذشته در بخش آبیاری موضعی و قطره ای برای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان، برای ماشین های آبیاری ۸.۵ میلیون تومان، برای آبیاری کلاسیک ۶.۵ میلیون تومان و برای آبیاری کم فشار ۴.۵ میلیون تومان به ازای هر هکتار به کشاورزان کمک می شد؛ امسال درخواست افزایش این کمک ها را داده ایم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا