ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

صدور ۱۰۰ هزار یاراکارت و نصب ۲۵۰ خودپرداز روستایی

در همایش مدیران پست بانک ایران، تفاهمنامه‌هایی بین وزارت ارتباطات و پست بانک برای صدور ۱۰۰ هزار یارا کارت و نصب ۲۵۰ خودپرداز روستایی به امضا رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در همایش سراسری مدیران پست با رویکرد نقش پست بانک ایران در حمایت از اشتغال پایدار، با بیان اینکه مادر مشکلات کشور امروز بیکاری است و راه‌حل آن اشتغال است، گفت: وزارت ارتباطات امسال برای توسعه اشتغال با همکاری وزارت کار از طریق طرح تکاپو که در هشت استان اجرا شده، ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه خود را اختصاص داده است. مشکلات این حوزه آسیب‌شناسی شده است.

وی با اشاره به حضور شعب متعدد پست بانک در کشور بیان کرد: بیش از هشت هزار شعبه و باجه پست بانک در سطح کشور فعالیت دارد که به اندازه نیمی از تمامی شعب کل کشور است. همچنین ۳.۵ میلیون کارت بانکی برای روستاییان صادر شده که بیش از ۳۰ میلیون تراکنش توسط آن در طول روز انجام می‌شود. البته اینها بخش کوچکی از کل تراکنش‌های کشور است اما به بخش کوچک و کمتر برخوردار جامعه برمی‌گردد.

جهرمی خاطرنشان کرد: مدیران پستی امروز در این همایش حضور یافتند تا بررسی کنند نقش پست بانک در توسعه اشتغال روستایی چیست. باید توجه داشته باشید کار شما نه سیاست‌گذاری است و نه جهت‌دهی، این کار را در سطح کارگروه‌های استانی انجام می‌دهند، تنها کاری که باید بکنید این است که اگر یک روستایی به شما مراجعه کرد، کارش را طوری راه بیندازید که انگار کار خواهر و برادر خودتان است.

در دوران تحریم، اشتغال  ICT رونق بیشتری دارد

در این نشست همچنین علی ربیعی -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- با اشاره به نقش تحریم‌ها در حوزه اشتغال بیان کرد: برای حوزه اشتغال بیش از ۶۰ هزار و ۴۰۰میلیون تومان تسهیلات و بودجه اختصاص یافته است که باید به سمت رسته‌های شغلی دارای کشش در دوران تحریم هدایت شود. در دوران تحریم باید سیاست‌های اشتغال متنوع شود، البته سیاست‌های مربوط به اشتغال ثابت است اما در این دوران روش‌ها باید تغییر کند زیرا تثبیت شغل برای ما مهم است.

وی با اشاره به بعضی از شغل‌هایی که در دوران تحریم آسیب می‌بینند، گفت: رسته‌های شغلی در حوزه‌های گردشگری، IT و ICT و پوشاک در این شرایط رونق بیشتری دارند به همین دلیل گرایش‌های شغلی را باید به سمت رسته‌های شغلی این حوزه‌ها هدایت کنیم.

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی برای حوزه اشتغال، از جمله طرح تکاپو اظهار کرد: ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه مزد کارگر برای حفظ اشتغال در نظر گرفته شده است. همچنین بیش از ۶۰ هزار و ۴۰۰میلیون تومان تسهیلات و بودجه اختصاص یافته که باید به سمت رسته‌ای دارای کشش در دوران تحریم هدایت شود.

ربیعی با بیان اینکه مداخلات بازار کار با اولویت استان‌های محروم از طریق مشوق‌های بیمه‌ای و یارانه مزد اعمال می‌شود، افزود: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، اشتغال حمایتی است. در این حوزه حمایت‌ها را از حمایت یارانه‌ای به سمت توانمندسازی در حوزه اشتغال تغییر داده‌ایم، زیرا تجربه گذشته نشان داده که صرفا با پرداخت پول و وام اشتغال ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار میلیاردتومان قرارداد پرداخت تسهیلات منعقد شده است، گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز طرح های اشتغال در بانک‌ها وجود دارد. بیشترین گرایش اشتغال به سمت خدمات است. بنگاه‌های خرد و خدمات رسمی و غیررسمی بیشترین رشد اشتغال را داشته‌اند، اما اشتغال در روستاها در حوزه خدمات ضعیف است و کار بیشتری باید در این حوزه انجام شود.

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری بیان کرد: وضعیت زیرساخت‌ها از جمله شبکه فیبر نوری در روستاها و مناطق محروم مناسب است اما باید در حوزه صنعت و تولید محتوا  کار بیشتری انجام شود.

صدور ۱۰۰ هزار یارا کارت و نصب ۲۵۰ خودپرداز روستایی

خسرو فرحی -مدیر عامل پست بانک ایران- با تاکید بر حمایت بانک از توسعه اشتغال به عنوان یکی از برنامه‌های دولت گفت: ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار پست بانک قرار گرفته است تا به اشتغال کشور کمک کند و تاکنون ۸۴ درصد این منابع هزینه شده است. پرداخت تسهیلات به طرح‌های توسعه روستایی در سه مرحله پرداخت می‌شود که تاکنون ۳۴ درصد مصوبات بانک تایید شده و لذا بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، اهداف طرح را محقق کرده است.

وی با بیان اینکه بانک منابع طرح‌های زیرساختی مانند آب، آب بند و نیروگاهی را تامین کرده است، افزود: تاکنون بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تامین مالی طرح‌های IT و ICT تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به رونمایی از یاراکارت روستایی گفت: در فاز اول ۱۰۰ هزار کارت به روستاها اختصاص می‌یابد تا روستاییان برای خرید تجهیزات و لوازم کشاورزی از آن استفاده کنند. همچنین سال گذشته هزار دستگاه خودپرداز با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاهای کشور نصب و راه‌اندازی شد و در فاز دوم این برنامه، ۲۵۰ دستگاه خودپرداز در روستاهای فاقد خدمات بانکی نصب می‌شود.

فرحی با اشاره به امضای تفاهمنامه با کمیته امداد گفت: با رعایت شرط توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌ها، در فاز اول ۵۰ هزار نفر از مددجویان این سازمان می‌توانند تا سقف ۲۵ میلیون تومان از تسهیلات طرح های اشتغال‌زایی بهره‌مند شوند.

پرداخت وام اشتغال برای مددجویان کمیته امداد

در این نشست در راستای حمایت از کسب و کارهای روستایی و تولید کالاهای داخلی، تفاهمنامه‌ای بین پست بانک ایران و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای صدور ۱۰۰ هزار فقره یاراکارت روستایی به امضا رسید. با انعقاد این تفاهم‌نامه روستاییان می‌توانند به مدت یکسال با ضمانت حساب یاران یا ضمانت گروهی تا سقف مبلغ ۵۰ میلیون ریال از خدمات این کارت بهره‌مند شوند. بر این اساس پست بانک به عنوان بانک عامل در طرح‌های معاونت مناطق محروم روستایی مشارکت می‌کند و از سوی معاونت به عنوان تنها بانک عامل روستایی به دستگاه‌های اجرایی برای ارایه خدمات به روستاییان معرفی می‌شود.

در تفاهم‌نامه دیگری، مرحله دوم نصب و راه اندازی ۲۵۰ دستگاه خودپرداز در روستاهای فاقد این امکان تا پایان مهرماه سال ۱۳۹۷ اجرا می‌شود که در ادامه نصب ۱۰۰۰ خودپرداز در سال گذشته است. همچنین در این همایش، از منشور اخلاقی پست بانک ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا