بانکبانک و بیمه

تکذیب نهایی شدن پمپاژ ارز صادراتی به بازار ثانویه


عضو شورای پول و اعتبار ضمن تکذیب خبر نهایی شدن پمپاژ ارز صادراتی به بازار ثانویه، گفت: هنوز این موضوع قطعی نشده اما مباحثی در این خصوص در دست بررسی است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، الیاس حضرتی با تکذیب قطعی شدن خبر عرضه ارز پتروشیمی ها و کالاهای صادراتی در بازار ثانویه به تسنیم گفت: هنوز این طرح نهایی نشده و در حال بررسی می باشد.

عضو شورای پول و اعتبار گفت: یک نظر براین است که فقط کالاهای اساسی در گروه یک کالایی، از ارز حاصل از صادرات نفت تغذیه شود و بقیه نیازمندیهای وارداتی از قبیل کالاهای وارداتی کارخانجات در گروه ۲ قرار گرفته و با نرخ تعاملی (توافقی ) تامین ارز انجام شود.
وی افزود، در این روش شرکتهای پتروشیمی و غیرپتروشیمی در بازار ثانویه ارز خود را عرضه کرده و خریداران که شامل کارخانجات کشور می باشند ارز خود را به نرخ توافقی دریافت می کنند.
به گفته حضرتی، هنوز این موضوع (در شورا) به قطعیت نرسیده است و در حال جرح و تعدیل و بررسی می‌باشد.
وی در پاسخ به این سوال که در نهایت آیا با اجرای این راهبرد نرخ ارز کاهش  و قیمت کالاهای مصرف مردم افزایش می یابد، گفت: به نظر میرسد که اگر عوامل خارجی اثر نگذارند شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.
 
*اقدامات بانک مرکزی مخل بازار بوده است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه برخی اقدامات بانک مرکزی مخل بازار ارز شده است. به عنوان مثال این بانک اقدام به پیش فروش سکه کرده که موثر نبود و یا یک خبری اعلام می کند (که مفید نیست) یا تحولات سیاست خارجه و تهدیدات بیرونی ممکن است باعث ایجاد اخلال در بازار ارز شود اما اگر این بازار در مسیر خود قرار گیرد احتمالا شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا