بورسبورس اوراق

شاخص کل بورس ۲.۸ درصد رشد کرد

 

 

 

در داد و ستدهای اولین روز هفته شاخص کل بورس با رشدی بی سابقه، توانست رکوردی جدید از عملکرد روزانه اش ثبت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در داد و ستدهای روز شنبه شاخص کل بورس با رشدی بیش از سه هزار واحد که متاثر از رشد قیمت نمادهای بزرگ و مهم بازار رخ داد، توانست در مدار ۱۱۱ هزار واحدی تثبیت شود.

افزایش ۵۰ درصدی ارزش معاملات

در معاملات امروز بازار، سرمایه گذاران بورسی بیش از دو میلیارد و ۲۹۶ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر ۵ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال بود و در ۸۳ هزار نوبت معاملاتی ثبت شد.

برهمین اساس حجم معاملات امروز نسبت به چهارشنبه هرچند اندکی کاهش یافت اما ارزش معاملات حدود ۵۰ درصد رشد کرد.

سرمایه گذاری ملی ایران با معامله بلوکی ۸۳۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را در روز جاری ثبت کرد. اما در معاملات خرد امروز ، سرمایه گذاری غدیر با تغییر مالکیت بیش از ۱۲۶ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و پالایش نفت اصفهان با معاملات ۲۳۲ میلیارد ریالی بیشترین ارزش را داشتند.

رشد ۷ شاخص منتخب

هفت شاخص منتخب بورسی امروز شاهد رشد بودند. معاملات مثبت نماد شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، گل کهر، پتروشیمی پارس، تاپیکو و پتروشیمی جم بیشترین تاثیر را بر رشد سه هزار و ۷۷ واحدی نماگر بورس ثبت کرد.

به این ترتیب این متغیر با افزایشی ۲.۸ درصدی در رقم ۱۱۱ هزار و ۸۷۷ واحد در یک قدمی کانال ۱۱۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز امروز ۶۷ واحد بالا رفت.

شاخص بازار اول رشدی دو هزار و ۲۳۹ واحدی و شاخص بازار دوم صعود ۶ هزار و ۲۶۲ واحدی را ثبت کردند.

نمادهای صدرنشین

پتروشیمی پارس، فولاد مبارکه و ملی مس امروز در حالی پربیننده ترین نمادهای بازار بودند که بیشترین رشد قیمتی را نیز تجربه کردند.

همچنین آلومینیوم ایران پس از بازگشایی نماد با رشد قیمت ۲۱.۵ درصدی در صدر نمادهایی با بیشترین رشد قیمت قرار گرفت.

فایرا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج امروز به تابلوی معاملات بازگشت.

پس از آن نمادهای پارس الکتریک، پتروشیمی خارک، معادن بافق، پتروشیمی جم، پتروشیمی فناوران و تکنوتار با بیشترین رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

اما در بازار امروز نمادهای سازه پویش، روزدارو، داروسازی جابر بن حیان، تولید محور خودرو، درخشان تهران، سیمان شاهرود و سیمان ارومیه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

تقاضای ۱۷۳ میلیونی در هفت نماد

سرمایه گذاران در پایان معاملات امروز برای تصاحب سهام شرکت های پتروشیمی پارس، ملی مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت تبریز، گل گهر، چادرملو و پتروشیمی خارک بیشترین تقاضای خرید و صف های طولانی را ثبت کردند. این نمادها بیش از ۱۷۳میلیون حجم تقاضای خرید دارند.

در مقابل گروهی از سرمایه گذاران تلاش کردند با عرضه های سنگین از اوراق صکوک سایپا، سهام نهادهای مالی بورس، اوراق صکوک گل گهر و سهام سایپا آذین خارج شوند. حجم عرضه در این نمادها به حدود ۳۱ میلیون برگه بود.

بررسی عملکرد صنایع بورسی در معاملات امروز حاکی از این است که سه صنعت شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی امروز بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

اما مثبت ترین صنایع بازار، گروه های وسایل ارتباطی، زراعت، کانه فلزی، فلزات اساسی، شیمیایی، چند رشته ای و ذغال سنگ بودند که همه اینها رشد بیش از چهار درصدی شاخص صنعتی خود را ثبت کردند.

این روند نشان از افزایش قیمت سهام در شرکت های زیر مجموعه این گروه ها دارد که بازدهی مثبت را برای سهامداران این صنایع به همراه داشته است.

در بازار امروز گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات شاهد بیشترین کاهش قیمت در اکثر نمادها بود. از دیگر گروه های منفی بورس ، واسطه گری مالی و پولی ، سیمانی ها، دارویی ها، خودرو و ساخت قطعات بودند که افت قیمت در اکثر نماد شرکت های زیر مجموعه آنها ثبت شد.

این در حالی بود که شیمیایی ها ، فلزات اساسی، معدنی ها و فراورده های نفتی و چند رشته ای ها از گروه های بزرگ و مثبت بازار بودند که اکثر سهام زیر مجموعه آنها  با رشد قیمتی همراه بود.

خبرهای مهم

بازار امروز در همان ساعت های ابتدایی معاملات با خبر توافق شورای پول و اعتبار مبنی بر عرضه ارز شرکت های صادراتی در بازار ثانویه با صف خرید سنگین اکثر شرکت های صادراتی مواجه شد که رشد بیش از سه هزار واحدی شاخص در همان دقایق ابتدایی را ثبت کرد.

این در حالی بود که در میانه بازار خبر فوق تکذیب شد اما کارشناسان معقتدند با تغییر رییس کل بانک مرکزی به طور قطع در روزهای اخیر اخبار مثبتی در حوزه تغییر سیاست های ارزی کشور خواهیم داشت که می تواند تبعات مثبتی برای بازار سرمایه به همراه بیاورد.

اما در بازار امروز خودرویی ها پس از برگزاری مجامع نا امید کننده با بی اقبالی سرمایه گذاران و قرمز پوشی مواجه شدند.

از دیگر گروه های قرمز امروز سیمانی ها بودند که هفته گذشته با خبری مبنی بر اجازه فروش ارز صادراتی این گروه در بازار آزاد، شاهد رشد قیمتی و تقاضای خرید بودند اما امروز نقدینگی ترجیح داد از این گروه راهی صنایع بزرگتر شیمیایی ، فلزی و معدنی شود.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا