بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چاری‌پور: نبود یک متولی خاص و عدم شفافیت قوانین، مشکلاتی را برای استارت‌آپ‌های فین‌تک ایجاد کرده است

یکی از دغدغه‌هایی که به نظر می‌رسد امروز فکر و ذهن بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک را به خود مشغول کرده، دید و نوع برخوردی است که نسبت به فعالان این حوزه وجود دارد. به نظر می‌رسد اطلاع نداشتن متولیان، قانون‌گذاران و مجریان از شیوه کسب‌وکاری استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حوزه فین‌تک روند رشد این قسمت از فناوری را با کندی مواجه کرده است.

بچه‌های درگاه پرداخت و کیف پول Pay.ir در سال ۱۳۹۰ با برند پی‌لاین (Payline.ir) و با هدف ایجاد بستری ساده برای ارائه خدمات درگاه پرداخت اینترنتی به کسب‌وکارهای خرد، کار خود را شروع کردند و بعد از چهار سال فعالیت در روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ همراه با فیلترینگ‌های گسترده فین‌تک‌های مالی با برند جدید Pay.ir و با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش کار خود را ادامه و گسترش داد. فعالیت این استارت‌آپ ارائه راهکارهای جدید در حوزه پرداخت الکترونیک و پرداخت اینترنتی است.

به بهانه نمایشگاه الکامپ گفت‌وگویی داشتیم با سجاد چاری‌پور و مشکلاتی که این روزها برای استارت‌آپ‌های فین‌تک وجود دارد.

 

فین‌تک هزار و یک متولی دارد

چاری‌پور درباره موضوعاتی که ذهن استارت‌آپ Pay.ir را به خود مشغول کرده، می‌گوید: «موضوعات قانونی باعث شده نتوانیم به ‌اندازه کافی پیشرفت کنیم. در حال حاضر شرایط به ‌گونه‌ای است که به‌جای اینکه فکر نوآوری و رشد باشیم، باید وضع موجود را حفظ کنیم. کارهای روزانه ما به این محدود شده که به‌دنبال رفع محدودیت‌ها یا مشکلاتی باشیم که ایجاد شده است. با وضع موجود فقط سعی بر حفظ شرایط داریم و نتوانسته‌ایم حرکت مثبت و روبه‌جلویی از الکامپ سال گذشته تا امروز انجام دهیم.»

 

آیا شرایط استارت‌آپ‌های فین‌تک در کشورهای دیگر بهتر است؟

بنیان‌گذار استارت‌آپ Pay.ir درباره شرایط کار استارت‌آپ‌های فین‌تک در کشورهای دیگر گفت: «در حال حاضر هم‌رده‌ها و همکاران ما در کشورهای دیگر و کشورهای همسایه خودمان در عرض یک سال پیشرفت‌های خوبی دارند و سرمایه‌گذار می‌گیرند و فکرشان معطوف به پیشرفت است. در کشور ترکیه استارت‌آپ‌هایی که از سال گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند، توانسته‌اند پیشرفت‌های خوبی به دست آورند و مشغول توسعه کسب‌وکارشان هستند و توانسته‌اند بازار خود را به ۱۶ کشور اروپایی گسترش دهند. این در حالی است که ما از سال گذشته تا امروز نتوانسته‌ایم به تغییر قابل ‌توجهی دست پیدا کنیم و بیشتر تلاش‌مان به این معطوف بوده که بتوانیم شرایط فعلی‌مان را حفظ کنیم.»

او ادامه داد: «در بسیاری از کشورها برای استارت‌آپ‌ها شرایط بهتری فراهم می‌کنند و امکانات و تسهیلات خاصی را در نظر می‌گیرند. به‌عنوان مثال، روال‌ اداری ثبت شرکت‌ها یا معافیت مالیاتی را ساده و بسترها را برای انجام کار آماده می‌کنند. آن هم نه‌تنها برای کسانی که مقیم آن کشور هستند؛ بلکه حتی برای کسانی که از کشورهای دیگر آمده باشند و می‌توانند نوآوری انجام دهند؛ چراکه آنها معتقدند رشد استارت‌آپ‌های فناوری‌محور می‌تواند در بهبود شرایط زندگی مردم بسیار کمک‌کننده باشد و به همین دلیل کسانی که بتوانند به بهبود این شرایط کمک کنند، از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.»

 

شرایط رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌های فین‌تک را فراهم کنیم

چاری‌پور درباره راه‌حل‌های تغییر شرایط موجود گفت: «تغییرات زیادی در این زمینه باید اتفاق بیفتد و موارد زیادی باید دست‌به‌دست هم بدهند تا شرایط را به شکلی درست کنیم که شرایط کار کردن و پیشرفت در آن فراهم شود. اولین موضوع این است که باید یک قانون مشخص وجود داشته باشد تا فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک در یک چارچوب و شرایط مشخص تعریف شود. این حوزه باید یک متولی تعریف‌شده داشته باشد تا شرایط و قوانین این حوزه شفاف شود. در شرایط فعلی پلیس فتا، شاپرک،‌ بانک مرکزی، هر کدام از نهادها یا دادستان‌ها و قضات سراسر کشور همه برداشت خودشان را دارند و با شرایط کسب‌وکار ما و فین‌تک آشنا نیستند. اگر در مرحله اول کسب‌وکارهای این حوزه متولی مشخصی داشته باشد و کسانی که خارج از این حوزه هستند، قبل از ورود به مسائل و موضوعات و به وجود آوردن هر اهرم فشاری به فعالان این حوزه، با متولیان آن صحبت کنند، حاشیه امن خوبی برای استارت‌آپ‌های فین‌تک به وجود می‌آید، ولی در شرایط فعلی ما از فردای کسب‌وکارمان خبر نداریم. شاید فردا صبح به خاطر اتفاق غیرمنتظره یا تخلفی که ما در آن دخالتی نداشتیم، کسب‌وکارمان فیلتر شود.»

او درباره مزیت‌های کار کردن با پرداخت الکترونیک سامان گفت: «البته مزیت کار کردن با سامان این است که نسبت به سایر استارت‌آپ‌ها بیشتر شناخته‌شده هستیم، ولی موضوعاتی که درباره انسداد حساب و فیلترینگ وجود دارد، در مورد ما هم صادق است. البته در بسیاری از موارد قانون وجود دارد، اما الزامی برای رعایت آن به وجود نیامده است.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا