امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تب کریمه کنگو جان ۵ نفر را گرفت/آغاز واکسیناسیون طیور در ١٠ استان

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ۵ نفر بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو فوت کرده اند، گفت:اجرای طرح واکسیناسیون طیور علیه آنفلوانزا در ١٠ استان آغاز شده است.

علیرضا رفیعی پور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور، اظهارداشت: تب کریمه بیماری است که امکان سرایت آن به جامعه انسانی در طول ١٢ ماه سال وجود دارد بویژه در ایام گرم سال که فعالیت کنه ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه کنه ها هم مخزن و هم ناقل بیماری تب کریمه کنگو هستند، افزود: در فصول گرم فعالیت کنه ها بیشتر و شرایط خطرناک تر می شود.

همچنین بخوانید

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ذبح غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه و آلایش اعضای بدن آن از جمله دل، جگر و کله و پاچه دامی که آلوده است می تواند منجر به سرایت این بیماری به انسان شود، ادامه داد: این ویروس می تواند از طریق پوست و مخاط به انسان منتقل شود.

رفیعی پور افزود:گوشتی که بدون طی کردن مرحله پیش سرد در دسترس خانم های خانه دار قرار می گیرد(در صورتی که زخم و جراحتی روی پوست آن فرد باشد) ممکن است باعث آلودگی او شود.

تب کریمه ۵ کشته داد

وی با اشاره به اینکه این بیماری را خطرناک می دانیم چرا که هر سال جمعیتی را درگیر می کند، گفت: امسال در استانهایی مانند کرمان، همدان و یکی از استانهای شمالی بین ۴۵ تا ۵٠ نفر به این بیماری مبتلا شده اند که با تشخیص به موقع درمان شدند ضمن اینکه متاسفانه ۵ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری فوت کردند.

رفیعی پور با بیان اینکه این ویروس در دام زنده هیچ علایمی ندارد، افزود: هیچکس نمی تواند تشخیص دهد دامی به این بیماری آلوده است یا خیر؟ حتی متخصصان دامپزشکی نیز نمی توانند چنین موضوعی را تشخیص دهند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت زیادی از کنه ها در حوزه روستایی، منابع طبیعی و نقاطی که دام هست، وجود دارد، اضافه کرد: با وجودی که مبارزه با آنها دشوار است همکاران ما و خود دامداران این کار را انجام می دهند.

رفیعی پور تصریح کرد: بنابراین کسانی که در مناطق روستایی و نقاطی که دام وجود دارد، زندگی می کنند باید با سمپاشی بویژه در ۶ ماهه گرم سال جمعیت کنه ها را کنترل کنند.

مردم گوشتی را خریداری کنند که مرحله پیش سرد را طی کرده باشد ضمن اینکه با توجه به اینکه عید قربان هم نزدیک است از ذبح خارج از کشتارگاه خودداری کنند

وی افزود: همچنین مردم گوشتی را خریداری کنند که مرحله پیش سرد را طی کرده باشد ضمن اینکه با توجه به اینکه عید قربان هم نزدیک است از ذبح خارج از کشتارگاه خودداری کنند.

رفیعی پور با اشاره به رواج توزیع گوشت نذری در عید قربان، تاکید کرد: توصیه ما به شهروندان این است که گوشت های مذکور را قبل از استفاده ٢۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

وی افزود: دامپرشکان در محیط های روستایی و عشایری آموزش های لازم را به قصاب ها می دهند؛ در واقع قصد ما این بوده مردم عادی اقدام به کشتار دام نکنند و کسی کار کشتار را انجام دهد که آموزش دیده است.

رفیعی پور ادامه داد:  سمپاشی علیه جمعیت کنه ها و کنترل آنها و همچنین جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام از جمله راه های مقابله با این بیماری است.

به گفته وی کشتارغیرمجاز دام علاوه بر تب کریمه عامل انتقال بیماری هایی مانند تب مالت و سیاه زخم نیز هست.

آغاز واکسیناسیون طیور علیه آنفلوانزا در ١٠ استان کشور

رییس سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طغیان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سالهای ٩۵ و ٩۶، گفت: در همین راستا سازمان دامپزشکی به عنوان متولی این امر با همکاری تمام اعضای ستاد آنفلوانزا اقداماتی مثل رصد، پایش و اقدامات تشخیصی در حوزه روستایی و صنعتی را با شدت بیشتری انجام می دهند.  

در ١٠ استان پرریسک کشور از جمله ٣ استان شمالی و استانهایی مانتد قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی علاوه بر رصد، پایش و معدوم سازی کانون های آلوده تب کریمه، واکسیناسیون هدفمند علیه این بیماری نیز انجام می شود

رفیعی پور ادامه داد: همچنین در ١٠ استان پرریسک کشور از جمله ٣ استان شمالی و استانهایی مانتد قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی علاوه بر رصد، پایش و معدوم سازی کانون های آلوده تب کریمه، واکسیناسیون هدفمند علیه این بیماری نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون ٣ هفته است که آغاز شده، افزود: براین اساس در ۴ ماهه امسال با کاهش ٧٠ درصدی کانون ها نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه هستیم و این می تواند از طغیان بیماری در سالجاری جلوگیری کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین از اواخر تیرماه رصد و پایش مرغ های روستایی و محل نگهداری مرغ های بومی شروع می شود و هرجا که با بیماری مواجه شویم اقدامات لازم را انجام می دهیم ضمن اینکه در اوایل مهرماه مجددا رصد و پایش شروع می شود و اینبار اقدامات مذکور در شعاع پنج، ده و پنجاه کیلومتری آبگیرها و تالاب های کشور صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه سالانه ٢ تا ۴ میلیون قطعه پرنده مهاجر وارد ایران می شود، گفت: این پرندگان در ۶٢٠ تالاب و محل آبگیر فرود می آیند.

۱۰۰ درصد واکسن ها وارداتی است

رفیعی پور با بیان اینکه هم اکنون ١٠٠ درصد واکسن های مورد استفاده در طرح واکسیناسیون علیه آنفلوانزا، وارداتی هستند، افزود: شرکت های داخلی تلاش می کنند واکسن ایرانی و بومی برای این منظور تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه سراسری مرغداران میهن(مرغ تخمگذار) و خود مرغداران این واکسن ها را از واردکنندگان می خرند، ادامه داد: سپس آنها را در اختیار اکیپ های آموزش دیده دامپزشکی قرار می دهند تا تزریق را انجام دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق برنامه باید مجموع جمعیت مرغ تخم گذار که حدود ۵٠ تا ۶٠ میلیون قطعه است، واکسیناسیون شوند، ادامه داد: پیش بینی می کنیم نیاز مان به واردات ١٠٠ تا ١۵٠ میلیون دز واکسن باشد.

رفیعی پور با اشاره به اینکه دو فاز اول کار ١٠ میلیون دز واکسن وارد شده است، گفت: ١٠ میلیون دز دیگر نیز به زودی وارد خواهد شد.

 وی درباره اینکه هزینه واکسیناسیون برای مرغداران چقدر است، افزود:واکسن « آنفلوانزا +نیوکاسل» تزریقی ترکیبی است  و هزینه هر دز آن ۴۳۰ تومان و هزینه واکسیناسیون ۷۰ تومان است که جمعا ۵۰۰ تومان می شود.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا