امور زیربناییراه و ساختمان

حاضریم تولید چهار ساله ذوب آهن را یکجا بخریم/ نمی‌توانیم همه پروژه‌های ریلی کشور را برای ۴ کیلومتر متوقف کنیم

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید بخش ریل را فعال کنیم تا بتوانیم جهت کنترل قیمت و ارائه خدمات ارزان به مردم ابزاری داشته باشیم. ریل‌گذاری در بخش مسافری بیشتر به کار اقشار پایین جامعه می‌آید.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور که درباره ریل‌گذاری در کشور در صحن علنی مجلس گفت: در این چهار سال حدود سه هزار کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است. که از این میان ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰  کیلومتر نوسازی و بازسازی بوده است.

وی تصریح کرد: مفهوم سه هزار کیلومتر خط جدید ۳۶۰ هزار تن مصرف ریلی است در چهار سال گذشته به این میزان ریل گذاری کرده‌ایم و اثر ملی آن این بوده که در سال ۹۶ ، ۳۰ میلیارد تن کیلومتر که برابر با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۱ است داشته‌ایم. در هر تن کیلومتر ۳۵ سی سی صرفه‌جویی در گازوئیل انجام خواهد شد. در حوزه حمل و نقل ۱۰ میلیارد لیتر کاهش مصرف گازوئیل را داشته‌ایم و این توجه به مساله ریل‌گذاری است که چگونه باید بخش ریلی را در نظر داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: در حوزه مسافر درسال گذشته ۱۳.۵ میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشته‌ایم که در چهار ماهه اول امسال هم ۱۴ درصد رشد داشته است که در مجموع باعث شده ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش مسافری صرفه‌جویی شود.

وی با بیان اینکه ما باید بخش ریل‌گذاری را مدیریت کنیم خاطرنشان کرد: در این میان بحث تولید داخل مطرح است ذوب آ‌هن اصفهان درخواست تولید داشته است اما آیا شما نمایندگان فکر می‌کنید که ما باید سرنوشت کل بخش ریل‌گذاری را به یک تولید کارخانه گره بزنیم. ما از سال ۹۳ درگیر عقد قرارداد بوده‌ایم که ریل‌گذاری مطابق استاندارد ما صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه مطالبات ما از شرکت‌ها ۱۷۰ میلیارد تومان است ادامه داد: ما توافق کردیم که صد میلیارد تومان بلوکه کنیم که بتوانیم تولید داشته باشیم ما حاضریم تولید چهار ساله ذوب آهن را یکجا بخریم اما به شرط اینکه تولید داشته باشد چرا که ما نمی‌توانیم همه پروژه‌های ریلی کشور را برای چهار کیلومتر متوقف کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: ما باید بخش ریل را فعال کنیم تا بتوانیم جهت کنترل قیمت و ارائه خدمات ارزان به مردم ابزاری داشته باشیم. ریل‌گذاری در بخش مسافری بیشتر به کار اقشار پایین جامعه می‌آید.

ادامه دارد…

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا