ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربناییکسب و کار

تحریم، فرصت طلایی برای کسب‌وکارهای نوپا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره با شرایط فعلی کشور، تحریم‌ها را فرصت طلایی برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی، در جلسه هم‌اندیشی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، چالش‌ها و فرصت‌ها که با حضور مدیران صندوق‌های خطرپذیر و فعالان این حوزه برگزار شد، با بیان اینکه راه نجات اقتصاد کشور توجه به تحول دیجیتال است، گفت: تحریم‌ها با وجود مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، فرصت بی‌نظیری ایجاد کرده که با استفاده از این فرصت باید به ارتقای بیشتر حوزه کسب و کارهای نو بپردازیم.

وی با بیان اینکه نظام بهره‌وری در تمام عرصه‌ها دچار مشکل است، افزود: بزرگترین امید در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر خلاقیت وجود دارد که نظام آن‌ها بر ارتقای بهره‌وری استوار است.

همچنین بخوانید

او به مباحثی که تعدادی از حاضران جلسه درباره تحریم‌ها و اثر آن بر حوزه کسب و کارهای نوپا مطرح کردند، اشاره کرد و افزود: تحریم‌ها برای کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها فرصت طلایی است تا رشد کنند.
 

آذری جهرمی تصریح کرد: وضعیت حال حاضر کشور مدیران و دستگاه‌ها را مجبور به حرکت در مسیر تحول دیجیتال می‌کند و کسانی که فهم موقعیت‌شناسی و اقتصادی دارند در چنین شرایطی امیدوار هستند.

وی با بیان اینکه بزرگترین فرصت برای این فضا مهیا شده است، افزود: تحول دیجیتال باید به ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های کشاورزی، سلامت، انرژی، آب و برق و بسیاری زیرساخت‌های دیگر، کمک کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اهمیت ایجاد بازار برای استارتاپ‌ها تاکید کرد و گفت: برای ایجاد بازار و برگشت سرمایه استارتاپ‌ها، تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه کشاورزی، سلامت الکترونیک و انرژی منعقد شده است که به توسعه بازار استارتاپ‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: در این حوزه موانع گذشته پیش روی استارتاپ برداشته شده و گامی به جلو رفته‌ایم و مقاومت‌هایی که در گذشته وجود داشت تا حد بسیاری از بین رفته و فرهنگ‌پذیرش استارتاپ‌ها ایجاد شده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: بهره‌وری در برنامه ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی و نظام بودجه‌ریزی سالانه مورد تاکید است و بخش عمده‌ای از این ارتقای بهره‌وری با فعالیت کسب‌وکارهای نوپا به دست می آید.

وی، به وظیفه دولت و وزارت ارتباطات درباره رفع موانع اشاره کرد و گفت: برای رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت‌های حقوقی استارتاپ‌ها، در قالب طرح نوآفرین در یک دوره سه تا پنج ساله اقداماتی انجام خواهد شد و این طرح پس از رفع اشکالات آن در مسیر تصویب در دولت قرار دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین مالی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا را وظیفه صندوق‌های خطرپذیر  عنوان کرد و افزود: اما در بسیاری از مناطق دورافتاده و شهرستان‌های کشور خیلی از جوانان خلاق نیاز به منابع مالی اندکی دارند که به دلیل عدم حضور صندوق‌های خطرپذیر و سرمایه‌گذاران، وزارت ارتباطات تامین مالی آن‌ها را برعهده می‌گیرد ولی با حضور این صندوق‌ها در این مناطق ادامه مسیر به آن‌ها سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام شهرهای کشور به نسل سه و چهار اینترنت مجهز شده است، به مدیران صندوق‌های خطرپذیر توصیه کرد: بستر و زیرساخت فنی این حوزه آماده شده و با حضور صندوق‌های خطرپذیر در سطح کشور و تکمیل زیست‌بوم به توسعه کسب‌کارهای نو پا در این مناطق کمک کنید.

او با تشبیه استارتاپ‌ها و صندوق‌های خطرپذیر به بازیکن و مربی، وظیفه دولت را تهیه زمین مناسب عنوان کرد و افزود: مربی و بازیکن خوب در یک زمین مناسب می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و صندوق‌های خطر پذیر در این حوزه به عنوان مربی باید اشکالات زمین را بگویند تا ما رفع کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به برگزاری این جلسه، خواستار تداوم چنین جلساتی برای رسیدن به یک نظام برنامه‌ریزی مناسب در حوزه تامین مالی استارتاپ‌ها شد و در ادامه گفت: باید در این جلسات اشکالات این حوزه را عنوان کنید تا با یک استراتژی و فکر جمعی، بتوانیم به یک نقشه راه توسعه صندوق‌های خطرپذیر به عنوان خروجی این جلسات برسیم.

وی با بیان اینکه ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار شغل در این حوزه در برنامه وزارت ارتباطات است، افزود: توسعه حجم بازار و اشتغال هدف نهایی است که صندوق‌های خطرپذیر باید به صورت مشخص نسبت به رسیدن به این اهداف متعهد شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی در ابتدای این جلسه رسول سراییان -رییس سازمان فناوری اطلاعات- گزارشی از وضعیت تامین مالی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا ارایه کرد. در ادامه نیز، تعدادی از مدیران صندوق‌های خطرپذیر و فعالان این حوزه برخی از مشکلات و مسائل این حوزه را مطرح و پیشنهاداتی را نیز ارایه کردند.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا