بورسبورس کالامعدن

بورس بستر معامله شفاف برای فولاد نیست

عضو اتاق بازرگانی و دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بورس کالا بستر شفافی برای انجام معاملات در حوزه فولاد است، گفت: معامله مورد انجام در بورس شفاف اما نمی تواند بستر معامله شفاف در این حوزه باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر حسین کاوه در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: عرضه مهمترین عامل در تعیین قیمت یک کالاست.

وی همچنین با بیان اینکه عرضه و تقاضا از ارکان اصلی بورس کالا هستند، اظهارداشت: کشف عادلانه قیمت در این بازار مستلزم تلاقی عرضه و تقاضاست.

عضو اتاق بازرگانی و دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران گفت: اگر هریک از کفه ها نامناسب یا نامتوازن باشد بدون شک کشف قیمت در بورس کالا نا عادلانه خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته به دلیل انحصاری و محدود بودن عرضه کنندگان در بورس کالا میزان عرضه متناسب با تقاضا نبوده است.

کاوه بیان داشت: پایه اصلی بورس بر پایه عرضه و تقاضا استوار و مدل عرضه و تقاضا بازار رقابتی را تنظیم می کند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: وقتی میزان عرضه کاهش یا قطره چکانی باشد در چنین شرایطی خریداران نمی توانند اثری روی قیمت ها داشته باشند و فقط بایستی گران تر بخرند چون عرضه کم و عرضه کننده انحصاری است.

عضو اتاق بازرگانی و دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران افزود: برای مثال میانگین تقاضا برای خرید ورق های فولادی در بورس کالا طی یکساله گذشته ۱۰۰ هزار تن در حالیکه میانگین عرضه در حد ۴۰ تا ۵۰ هزار تن بوده است.

وی اضافه کرد: این آمار نشان می دهد عرضه همواره از تقاضا کمتر و این عامل موجب افزایش قیمت محصولات فولادی و بهم ریختگی سطح تعادل در بازار شده است.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا