انرژی

تعطیلی عمده‌ی مراکز «آب چرخانی» در تهران

عضو شورای شهر تهران از لزوم توجه به آب چرخانی آب در این وضعیت کم آبی شهر تهران خبر داد.

احمد مسجد جامعی، در حاشیه حضور سرزده در ایسنا برای تبریک روز “خبرنگار” با اشاره به این که این روزها بحث “آب” در تهران بسیار جدی است، گفت‌: در حال‌ حاضر دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز کل آب خود را به تهران می‌دهند ، اما باز هم عطش تهران بر طرف نشده است.

وی با بیان این که در حال‌ حاضر آب سدهای لار، لتیان، کرج، ماملو ، طالقان و … به تهران می‌آید و این‌ در حالیست  که هزاران چاه عمیق مجاز و غیر مجاز آب تهران را تامین می‌کنند، خاطر نشان کرد: با این حال عجیب است که با وجود این همه آب عطش تهران بر طرف نشده است.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به اینکه اقتصاد آب و قیمت تمام شده آن را باید محاسبه کرده و ببینیم که  به چه مقدار می‌توانیم این قیمت را افزایش دهیم، گفت‌: البته هیچ کسی گزارش علمی در مورد قیمت  “آب” و اقتصاد آن ارائه نکرده است و باید اتفاق مهمی در این خصوص رخ دهد.

مسجدجامعی با بیان این که باید در مصرف بهینه آب فرهنگ سازی شود، بیان‌ کرد: به یاد دارم در زمان آمدن لامپ های کم مصرف، برای این که بتوانیم فرهنگسازی درستی داشته باشیم، کار را از خودمان شروع کردیم و تمامی لامپ های ساختمان شهرداری و شورایاری‌ها تغییر کرد، اما حالا چه؟ در سه تهرانگردی که به موضوع “آب” اختصاص داشت، حتی راسته‌ای را که وسایل مورد نیاز افرادی که می‌خواهند کمتر مصرف کنند همچون شیرهای پدالی، شیرهای چشمی و … را پیدا نکردیم و این‌ در حالی است که حالا تجربه‌های مهم‌تری آمده است به گونه‌ای که از آب ظرفشویی به عنوان آب سیفون استفاده می‌کنند، اما هنوز در کشور ما برای استفاده از تجهیزات ابتدایی مکانی وجود ندارد که این وسایل عرضه شود.

وی با اشاره به این که شرکت “آبفا” نیز اعلام کرده است که حداقل ۱۰ درصد از آب شرب به دلیل فرسودگی لوله کشی آب دچار هدر رفت می‌شود، گفت‌: می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانع از هدر رفت آب در شبکه لوله کشی شد و هدر رفت را به حداقل رساند.

مسجد جامعی با بیان این که در تهران به تجربیات توجهی نمی‌شود، اظهار کرد: مثلا ما ظرفیتی به نام “آب چرخانی ” داریم که حدود ۲۰۰ واحد و مرکز در تهران وجود دارند که آب چرخانی را انجام می‌دهند، اما می بینیم که عمده این مراکز تعطیل هستند چرا که هزینه بر بوده و یا تکنسین ندارند و این در حالی است که ما فکر می کردیم در شهرک اکباتان سیستم آب چرخانی وجود دارد که با جدیت آب را تصفیه کرده و نسبت به آبیاری فضای سبز اقدام می‌شود، اما متاسفانه شاهد بودیم که این آب باز چرخانی می‌شود، اما در نهر فیروزآباد رها شده و این آب باز چرخانی شده به هدر می‌رود.

وی با اشاره به این که بر اساس افق ۱۴۱۰ پیش‌بینی کردیم که بهره‌برداری از آب‌های خام کاهش یابد، گفت‌: البته توافقات اولیه بین آبفا و سازمان فضای سبز صورت گرفته و مقرر شده که متناسب با آب پوشش گیاهی مقاوم به کم آبی در تهران کاشته شود، اما لازم است که از تجربیات دیگران استفاده کرده و عزم جدی در زمینه مصرف کمتر آب داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا