بانکبانک و بیمه

توضیح بانک مرکزی درباره سکه های پیش‌‌فروش


بانک مرکزی درباره تحویل سکه‌های طرح پیش‌‌فروش ودیعه‌ای که از دیروز آغاز شده است، توضیح داد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،سکه های پیش فروش شده به صورت ودیعه ای از امروز تحویل ثبت نام کنندگان می شود. در زمان ثبت ‌نام این طرح بابت هر قطعه سکه مبلغ ده میلیون ریال به‌عنوان ودیعه از مشتریان اخذ و مقرر شده که در هنگام تحویل، تخفیف ۴ درصد برای پیش‌خرید شش‌ماهه و ۹ درصد برای پیش‌خرید یکساله، لحاظ شود.

مبنای محاسبه تخفیف و مابه‌التفاوت از پیش‌خریدکنندگان، نرخ سکه بازار در پایان روز قبل است. حسب دستورالعمل مربوطه تمامی مشتریان طرح ودیعه‌ای از زمان سررسید به مدت سه ماه فرصت دارند تا با اختیار و انتخاب خود به شعبه محل ثبت‌نام، مراجعه و سکه خود را تحویل گیرند. از این رو با توجه به تأثیر کاهشی بسته ارزی بانک مرکزی بر قیمت ارز و سکه بهار آزادی و روند نزولی آن، پیش‌خریدکنندگان می‌توانند حسب شرایط بازار حداکثر ظرف مدت سه ماه به شعب مربوطه در بانک ملی مراجعه کنند. بدیهی است قیمت روز سکه در زمان مراجعه به بانک ملی برای محاسبه مابه التفاوت مبلغ، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
با توجه به اینکه نرخ پایانی استخراج شده از بازار در روز گذشته معادل ۳۰.۷۹۰.۰۰۰ ریال بوده است بر این مبنا بانک ملی از مشتریانی که امروز برای دریافت سکه خود مراجعه کرده‌‌‌‌اند، ضمن لحاظ کردن تخفیف ۴ درصد و کسر مبلغ ده میلیون ریال ودیعه، مبلغ ۱۹.۵۵۸.۴۰۰ ریال مابه‌التفاوت بابت هر قطعه سکه در روز کاری ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ دریافت کرده است.
یادآور می‌شود، طرح پیش‌فروش ودیعه‌ای از ۱۷ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به مدت هشت روز به اجرا گذارده شد و در طی این مدت در مجموع ۳۶ هزار قطعه سکه پیش‌فروش شد که ۲۶ هزار قطعه از این تعداد با سررسید شش‌ماهه است.
 لازم به تاکید است، دریافت مابه‌التفاوت از مشتریان به هنگام تحویل سکه، صرفا مربوط به طرح پیش‌فروش ودیعه‌ای است، لذا برای تحویل سکه به مشتریانی که با قیمت‌های قطعی به پیش‌خرید سکه بهار آزادی اقدام کرده‌اند هیچگونه وجهی از آنان دریافت نخواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا