انرژی

نفت درجای میادین غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان این‌که طبق آخرین آمار نفت درجای کل غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است، درباره آخرین وضعیت توسعه این میادین ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدنورالدین شهنازی‌زاده – مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) – در نشست خبری که عصر امروز برگزار شد با تاکید بر این‌که شرکت متن یک شرکت پروژه‌محور است و طرح‌های بالادستی نفت در بخش توسعه میادین را دنبال می‌کند، افزود: یکی از پروژه‌های مهم متن پروژه‌هایی است که در منطقه غرب کارون واقع شده‌اند.

او ادامه داد: در این منطقه دو میدان بزرگ یادآوران و آزادگان قرار دارند که به بخش‌های شمالی و جنوبی تقسیم شده‌اند. این میادین در دشت آبادان واقع شده و با عراق هم‌مرز هستند.

همچنین بخوانید

وی در مورد نفت درجای کل غرب کارون، توضیح داد: طبق آخرین بررسی‌ها میزان نفت درجای غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است که بخش زیادی از آن را نفت سنگین تشکیل می‌دهد. معمولا طرح‌ها در شرکت متن بیع متقابل هستند اما برخی از میادین را موفق نشدیم از طریق قرارداد بیع متقابل پیش ببریم و برای توسعه این میادین از منابع داخلی استفاده شده است.

رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در مورد طرح توسعه میدان آزادگان شمالی توضیح داد: طرح توسعه این میدان بای‌بک یا همان بیع متقابل با یک شرکت چینی بوده است. فاز یک آزادگان شمالی در چند ماه گذشته افتتاح شد و روزانه بیش از ۵۷ هزار بشکه از این میدان تولید می‌شود. در حال حاضر مراحل تثبیت، ۲۱ و ۲۸ و تحویل و تحول از پیمانکار اصلی به شرکت نفت و گاز اروندان در دست اقدام است.

شهنازی‌زاده در مورد میدان آزادگان جنوبی نیز اظهار کرد: قرارداد این میدان بیع‌متقابل نبود. برای توسعه این میدان ابتدا حدود ۱۰ سال پیش قراردادی با یک شرکت ژاپنی و بعد اروپایی بسته شد، اما ادامه پیدا نکرد. در نهایت توسعه این میدان توسط یک شرکت چینی پیگیری شد اما آن هم متوقف شد و به واسط منابع داخلی توسعه این میدان ادامه پیدا کرد.

به گفته او تولید ۳۳ هزار بشکه در روز از این میدان ناشی از اقدامات اولیه شرکت چینی بود. در این فاصله ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ بشکه افزایش داشتیم و تولید از ۳۳ هزار بشکه به ۵۱ هزار بشکه در روز رسیده است که با اقدامات گسترده‌ای که انجام شده، تا پایان امسال ظرفیت تولید به ۸۵ هزار بشکه در روز می‌رسد و تا پایان اردیبهشت‌ماه به ۱۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که تولید زودهنگام است.

وی با بیان این‌که هدف اصلی در طرح توسعه آزادگان جنوبی در فاز یک تولید ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز است، افزود: برای رسیدن به این هدف ۲۰ هزار بشکه تولید نفت افزایش پیدا می‌کند و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که زمانی به تولید ۳۲۰ هزار بشکه در روز برسیم که دستگاه فراورش اصلی آماده شده باشد؛ ساخت این دستگاه ۲۴ ماه طول می‌کشد. در حال حاضر از ظرفیت‌هایی که از قبل در جفیر داشتیم استفاده می‌کنیم.

رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در مورد فاز ۲ آزادگان جنوبی نیز، تصریح کرد: در فاز ۲ به تولید ۶۰۰ هزار بشکه خواهیم رسید و واحد فرآورش دوم را در دست اقدام خواهیم داشت.

شهنازی‌زاده در ادامه در مورد توسعه میادین یاران شمالی و یاران جنوبی نیز توضیح داد: یاران شمالی به صورت بای‌بک به وسیله شرکت صنعت نفت و گاز پرشیا انجام گرفت و با موفقیت به نتیجه رسیدیم. هدف‌گذاری در یارانه شمالی روزانه ۳۰ هزار بشکه است که اکنون تحقق یافته و ظرفیت‌سازی شده که تا ۳۵ هزار بشکه در روز هم تولید کنیم. انجام آزمایش اجرا ۲۱ و ۲۸ و تحویل و تحول به بهره‌بردار که شرکت نفت اروندان است در دست اقدام قرار دارد.

وی در مورد یاران جنوبی گفت: توسعه میدان یاران جنوبی از منابع داخلی انجام می‌شود. هدف‌گذاری توسعه این میدان تولید ۲۵ هزار بشکه در روز است. تولید زودهنگام از این میدان ۱۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. میزان تولید از این میدان در فازهای بعدی به ۲۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با بیان این‌که میزان نفت درجای میدان یادآوران ۳۳ میلیارد بشکه است، اظهار کرد: کیفیت نفت یادآوران از آزادگان بهتر است. طرح توسعه یادآوران بای‌بک بوده و فاز یک آن از طریق بیع متقابل به تولید رسید.

به گفته او ظرفیت اسمی این میدان تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه در روز است اما این میدان می‌تواند تا ۱۳۵ هزار بشکه در روز تولید کند. فاز ۲ آزادگان شمالی و فاز ۲ یادآوران توسط قراردادهای جدید نفتی توسعه خواهند یافت. به‌طور کلی میدان آزادگان به صورت یکپارچه در قالب یک مناقصه توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد میدان آزادگان قبل از این‌که مناقصه انجام شود، مطالعاتی در قالب تفاهم‌نامه با شرکت خارجی آغاز کردیم. البته بخشی از این مطالعات ۱۰ سال پیش توسط شرکت ژاپنی اینپکس انجام شده است و NDP اولیه را انجام دادند. این شرکت بعد از برجام مجددا مراجعه کرده و در حال پیگیری است و مطالعات قبلی خود را به‌روز کرده‌ است.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ادامه داد: شرکت توتال در قالب تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت ایران مطالعات این میدان را در دست گرفت و مطالعات خود را ارائه کرد. شرکت شل هم برای توسعه آزادگان تفاهم‌نامه شش ماهه امضا کرد و مطالعاتی را انجام داد. این شرکت اطلاعات را در قالب قرارداد محرمانگی گرفت و در حال انجام کارهای مطالعاتی است. همچنین شرکت پتروناس مالزی در آزادگان تفاهم‌نامه امضا کرده و گزارش خود را ارائه کرده است.

شهنازی‌زاده در مورد زمان برگزاری مناقصه برای میدان آزادگان توضیح داد: هنگامی که مدارک مناقصه آماده شود مناقصه بین شرکت‌های مذکور و شرکت‌های دیگر که اعلام آمادگی کرده‌اند، برگزار خواهد شد.

وی در مورد توسعه فاز دوم یادآوران نیز اظهار کرد: این میدان هم طبق دستور وزارت نفت در قالب مناقصه بین شرکت‌های بین‌المللی نفتی توسعه پیدا می‌کند. ما در یادآوران آماده مذاکره و صحبت هستیم و برنامه اولیه برای این میدان رسیدن به تولید ۱۸۵ هزار بشکه در روز است.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: به طور کلی ظرفیت تولید نفت کارون ۳۲۰ هزار بشکه تا پایان سال است. البته ظرفیت‌سازی انجام شده و اگر لازم باشد ظرفیت‌ها را بالا خواهیم برد. ظرفیت تولید برق کارون در سه ماهه اول سال ۹۶، از ۳۲۰ هزار بشکه در روز به ۳۶۰ هزار بشکه خواهد رسید و تا پایان سال ۹۶ به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند. تاکنون از میادین نفتی غرب کارون ۵۰۰ تا ۵۱۰ هزار بشکه نفت برداشت شده است.

شهنازی‌زاده در مورد میدان نفتی دارخوئین نیز توضیح داد: توسعه این میدان با شرکت هدک انجام شد و قرار است تحویل شرکت بهره‌بردار داده شود. ادامه توسعه این میدان در انتظار سرمایه‌گذار است.

وی در ادامه در مورد تعداد چاه‌های حفر شده در میادین غرب کارون اظهر کرد: در آزادگان جنوبی ۱۸۵ حلقه چاه باید حفر شود که تاکنون ۹۵ حلقه چاه حفر شده و ۱۸ حلقه چاه در دست حفاری قرار دارد. تعداد چاه‌های در برنامه برای یاران جنوبی ۱۸ حلقه چاه است که دو حلقه چاه آن به صورت توصیفی و سایر چاه‌ها تولیدی هستند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به میدان نفتی آذر اظهار کرد: این میدان جزو میدان‌های مشترک با کشور عراق است و قرارداد توسعه آن به صورت بیع متقابل با شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی وزارت نفت بود. سرمایه مورد نیاز برای توسعه این میدان یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون یورو و ۲۰۵ میلیارد تومان است که ۲۰۵ میلیارد تومان آن از منابع داخلی تامین می‌شود.

شهنازی‌زاده افزود: از این میدان ۶۵ هزار بشکه در طول روز تولید می‌شود و دو تولید زودهنگام دارد که در تولید زودهنگام نخست آن ۱۵ هزار بشکه و در تولید زودهنگام آن ۱۵ هزار بشکه تا اسفندماه تولید خواهد شد. ۱۵۰۰۰ بشکه بعدی تا پایان اردیبهشت و ۶۵۰۰۰ هزار بشکه تا ابتدای سال ۹۷ محقق خواهد شد. در این میدان ۱۹ حلقه چاه وجود دارد که حفر ۹ چاه آن انجام شده و ۴ چاه آن در دست اقدام است.

وی افزود: واحد فراورش آن هنوز آماده نیست اما با خط لوله‌ای به طول ۱۳۰ کیلومتر به یک واحد بهره‌برداری در دهلران که ظرفیت خالی دارند، ارسال می‌شود.

تشریح اختلاف بین ایران و CNPC

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به همکاری شرکت  CNPC برای توسعه میدان آزادگان جنوبی گفت: ایران انتظار داشت توسعه این میدان با سرعت بیشتری صورت گیرد به همین دلیل طرف ایرانی این کار را به صورت یکطرفه از CNPC گرفت اما این شرکت اعلام کرده است که این قرارداد هنوز جاری است و توسعه آزادگان جنوبی و افزایش برداشت آن از ۲۵۰۰۰ هزار بشکه به ۵۱۰۰۰ بشکه توسط طرف ایرانی صورت گرفته است اما CNPC اعلام کرده ما هزینه کرده‌ایم و باید تکلیف این هزینه مشخص شود.

شهنازی‌زاده ادامه داد: در نهایت مشکل خاصی وجود ندارد و این شرکت هنوز دنبال کار هستند و می‌خواهند میدان آزادگان جنوبی را توسعه دهند. البته چنانچه آنها بخواهند در مناقصه شرکت کنند ما مخالفتی نداریم اما انتظار داریم از تکنولوژی‌های بالاتری در جهت افزایش ضریب بازیافت استفاده کنند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا