بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

۳ مزیت اصلی استفاده از امضای الکترونیکی برای بانک‌ها

پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید اغلب با شک و تردید مواجه می‌شوند، زیرا در بیش‌تر موارد این سوال مطرح می‌شود که وقتی راه‌حل فعلی هنوز کارایی لازم را دارد، چه لزومی دارد که تغییری در آن ایجاد کنیم؟ انتظارات مشتریان و وجود رقابت شدید در صنعت خدمات مالی، فعالان این صنعت را تحت فشار قرار داده و متوجه می‌کند که صرف کارکرد سیستم‌های قدیمی به معنای این نیست که نیازی به ایجاد تغییر ندارند. به عنوان مثال امضای الکترونیک را در نظر بگیرید. شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که اخذ امضا فرآیندی ساده و سریع است. اما اگر در نظر بگیرید که برای فرآیند ساده‌ی اخذ وام، این فرآیند چند بار باید تکرار شود، متوجه ناکارایی سیستم موردنظر می‌شوید. استفاده از امضای الکترونیک می‌تواند همین فرآیند را ساده و سریع گرداند.

در سال‌های اخیر امضای الکترونیک یا امضای دیجیتال به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین، امن‌ترین و موثرترین راه‌های دریافت امضا پذیرفته شده است. البته با گسترش کسب‌وکارهای آنلاین و ترویج ارائه محصولات و خدمات فروشگاه‌های فیزیکی به صورت آنلاین، پیدایش امضای الکترونیک و استفاده از آن چندان جای تعجب ندارد.

پیش‌بینی می‌شود که طی ۵ سال آینده شاهد رشد ۲۶.۵ درصدی امضای الکترونیک به صورت سالانه باشیم.

طبق تحقیقات بازار انجام شده توسط پی‌انداس (P&S) توسعه‌ی بانک‌ها، موسسات مالی و خدمات بیمه محرک و تقویت کننده اصلی این رشد بوده است. زیرا استفاده از امضای الکترونیک برای بانک‌ها و موسسات مالی مزایای بی‌شماری دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از امضای الکترونیک برای بانک‌ها

۱) افزایش بهره‌وری و شفافیت

وام‌گیری یا وام‌دهی یک فرآیند سخت و طاقت فرسا برای مشتریان و موسسات مالی است. بسیاری از اسنادی که توسط وام‌گیرندگان پر می‌شوند، لازم است که توسط افرادی از کسب‌وکارهای مختلف امضا شوند. یکی از چالش‌های ارسال توافق‌نامه‌ها به صورت کاغذی یا فکس برای مشتریان این است که از روند امضای قرارداد خود مطلع نیستند و به عبارت دیگر نمی‌دانند که در چه مرحله‌ای از آن قرار دارند. اما امضای الکترونیک شفافیت بیشتری را برای موسسات ارائه دهنده خدمات مالی فراهم می‌کند، زیرا مراحل فرآیند امضای قرارداد مشتریان به راحتی از طرف آن‌ها قابل کنترل است و می‌توانند ایمیل‌های یادآوری امضا نیز ارسال کنند.

استفاده از فناوری امضای الکترونیک یا دیجیتال یک مزیت فوق‌العاده برای بانک‌ها است که می‌تواند منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان شود.

زیرا استفاده از امضای دیجیتال این امکان را برای وام‌گیرندگان فراهم می‌کند که بدون صرف زمان برای کاغذبازی‌های اداری و اخذ امضا پرونده وام خود را به جریان بیندازند.

۲) صرفه‌جویی و تولید ثروت

طبق ضرب‌المثل معروفی که همه ما با آن آشنا هستیم، وقت طلا است. بنابراین با توجه به این‌که دیجیتالیزه کردن فرآیند وام‌دهی این امکان را برای موسسات خدمات مالی فراهم می‌کند که ظرفیت وام‌دهی بیش‌تری داشته باشند و رشد کنند. استفاده از امضای الکترونیک نیز علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به موسسات کمک می‌کند که چندین دلار در هزینه‌های ناشی از عقد قراردادهای کاغذی صرفه‌جویی کنند.

زیرا دیجیتالی شدن فرآیندها می‌تواند هزینه‌های ناشی از تهیه کاغذ، پرینت، هزینه پستی و هر گونه مسائل مرتبط با تنظیم سند را کاهش داده و یا به کل از بین ببرد.

در صورت استفاده از امضای الکترونیک دیگر نیازی به پرینت مجدد اسناد در آغاز یک پرونده جدید نیست. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط امبود (Ombud) شرکت‌هایی که از راه‌حل امضای الکترونیک استفاده می‌کنند، به طور متوسط ۲۰ دلار در هر پرونده صرفه‌جویی کرده و تا حدود ۸۰ درصد نیز زمان گردش آن را کاهش می‌دهند. امضای الکترونیک به موسسات کمک می‌کند تا با صرفه‌جویی در هزینه‌های خود به تولید ثروت بپردازند. همچنین با صرفه‌جویی در زمان فرصت‌های رشد بیش‌تری را برای‌شان فراهم می‌کند.

۳) افزایش امنیت

مستندات کاغذی به راحتی می‌توانند مورد سو استفاده قرار گیرند و امضاهای آن نیز می‌توانند جعلی باشند. حتی اگر این مستندات در قفسه‌های قفل شده قرار بگیرند، باز هم خطر گم شدن یا ربوده شدن آن‌ها وجود دارد. در حالی که امضای دیجیتال امنیت بیشتری را در مرحله تایید امضا برای کاربران فراهم می‌کند.

برای احراز هویت و تایید امضاهای دیجیتال افراد، شرکت‌هایی مانند ادوب ساین (Adobe Sign) وجود دارند که با استفاده از فناوری تایید رمزنگاری شده که به عنوان زیر ساخت کلید عمومی (PKI) شناخته می‌شود، بالاترین استاندارد را برای تایید هویت افراد ارائه می‌کنند. در این حالت هر زمان که یک نسخه از سند امضا شد برای حفظ امنیت به ارسال‌کننده آن بازگردانده می‌شود.

موسسات مالی در تقاطع رشد و انطباق با نیاز مشتری در زمینه ارائه خدمات مالی و ایجاد روابط صمیمانه با مشتریان خود قرار دارند. دراین راستا امضاهای الکترونیک نیز تا حد زیادی فرآیند ناخوشایند امضای اسناد را ساده‌تر می‌کنند تا فرصت مناسبی را برای رشد و تمرکز بر مشتری برای موسسات مالی و بانک‌ها فراهم کنند.

منبع : Medium

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا