بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

لزوم بازنگری در شیوه‌ی توزیع محصول در بانکداری باز

تجزیه و تحلیل‌ها حاکی از آن هستند که در عصر تغییرات ناشی از بانکداری باز، بانک ‌ها می‌بایست در شیوه ارائهی محصولات‌شان به مشتریان بازنگری کنند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، یکی از پیامدهای بانکداری باز، قرار گرفتن واسطه‌های جدید در بین بانک و مشتری است. خوشبختانه موضوع مباحثه‌های امروزی، از بانک در مقابل فین‌تک دور شده و به سمت موضوع واقع‌بینانه‌تری به نام همکاری بانک‌ها با فین‌تک حرکت کرده است. حال، این سؤال مطرح می‌شود که این همکاری چه تأثیری بر فروش محصولات بانکی به مشتریان خواهد داشت؟

بسیاری از مفسران اقتصادی، عقیده دارند که بانکداری باز، بازار محصولات و خدمات بانکی را تغییر خواهد داد و این تغییر از طریق برچیدن پایه‌های بانکداری سنتی و وضع قوانین جدید، اعمال خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، محصولات جدید و جذاب، بر حس وفاداری مشتری تمرکز خواهند داشت.

یکی از برنامه‌های کاری بانکداری باز، گسترش مشارکت بانک و فین‌تک است. این همکاری، به نفع هر دو طرف خواهد بود و یک معامله‌ی دو سر برد محسوب می‌شود. بانک‌ها نام تجاری، تجربه‌ی قانونی و حس اعتماد مشتری را برای فین‌تک به ارمغان می‌آورد و در مقابل، از چابکی، سرعت ورود به بازار و ایده‌های نوی آن بهره‌مند می‌شوند. مشارکت با فین‌تک، باعث ایجاد یک مدل جدید در فروش محصولات بانکی می‌شود. در این مدل، فین‌تک مابین بانک و مشتری قرار می‌گیرد و زنجیره‌ی تأمین عمودی را می‌شکند.

حال این بانک‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند: آیا می‌خواهند مقررات پی‌اس‌دی ۲ (PSD2) و سی‌ام‌ای (CMA) را بپذیرند و از طریق مدل‌های توزیعی جدید، فرصت‌های فروش خود را افزایش دهند یا خیر. برای رسیدن به این هدف، بانک‌ها باید بهترین مدل توزیعی را برای فروش درنظر بگیرند.

آن‌ها باید فین‌تک را به چشم توزیع کننده و مشتری نهایی خود ببینند.

بانک‌ها هم‌چنین باید اطمینان پیدا کنند که محصولات و خدمات‌شان به شکلی مؤثر، توزیع شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و در طی این فرآیند، لطمه‌ای به نام تجاری بانک وارد نمی‌شود.

اگر بانکی می‌خواهد که شانس موفقیتش را در این دنیای جدید به حداکثر برساند، باید اقدامات زیر را انجام دهد:

  • فرآیندها را کوچک‌سازی کند و به اندازه‌ای برساند که توزیع‌کنندگان به‌راحتی از پس آن بربیایند.
  • از قدرت و اعتبار تکنولوژی اطمینان حاصل کنند؛ قطع شدن ای‌پی‌آی‌ها، پیامدهای بدی برای بانک دارد و به شهرت آن، آسیب می‌زند.
  • مشارکت خود را با توسعه‌دهندگان محصولات جدید و جذاب افزایش دهند.
  • برای مشتریان انتخاب از بین محصولات مختلف را ساده‌سازی کنند؛ به عنوان مثال، با موثرسازی و بهبود فرآیندهای KYC.
  • تمهیدات مناسبی را در مقابل شرکای فین‌تک بالقوه‌ی خود در پیش بگیرند تا از توانایی و پربازده بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

فین‌تک‌ها به‌تنهایی قادر نیستند که در جهان جدید موفق ظاهر شوند و چندین گام را باید بردارند:

  • پنهان‌کاری در حوزه‌ی بانکداری باز، کارگشا نیست و مردم از خطراتی که داده‌های شان را تهدید می‌کند، ترس دارند. شفاف بودن، ارائه‌ی توضیح در رابطه با چگونگی استفاده از داده‌ها، جایی که به آن منتقل می‌شوند و نحوه و مکان ذخیره‌سازی آن‌ها، بسیار مهم است.
  • به فکر انگیزه دادن به مشتریان باشند. علت این‌که ابتکارت جدید نمی‌توانند موفق عمل کنند، این است که مشتریان انگیزه‌ای برای تغییر شرایط فعلی خود ندارند؛ بنابراین عرضه‌ی محصولات جذابی که کارکرد آسانی دارند، اهمیت فراوانی دارد.
  • رابطه‌ی دوستانه‌ای با بانک‌ها داشته باشند، نگرانی بانک‌ها را از مشارکت با فین‌تک، شناسایی کنند و راهکارهایی را برای رفع این نگرانی‌ها ارائه کنند.

بانکداری باز، فرصت‌های جدیدی را برای بانک و فین‌تک، به ارمغان می‌آورد. با ورود بازیگران جدید در زنجیره‌ی بین بانک و مشتری، بازار محصولات و خدمات بانکی، پراکنده‌تر می‌شود و در‌نتیجه‌ی این امر، توزیع محصول در بانکداری باز اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. بانک‌ها، صاحب نام تجاری معتبر هستند و مشتریان، اعتماد زیادی به آن‌ها دارند، به همین دلیل، فین‌تک‌ها تمایل دارند که با بانک‌ها مشارکت داشته باشند. یک مشارکت موفق، بهترین‌ نتیجه را برای هر دو حوزه، به ارمغان خواهد داشت.

منبع: Out-law.com

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا