بانک و بیمهطلا و ارز

کارنامه تجارت ۴ماهه نخست سال/ میزان ثبت سفارش با بسته ارزى جدید مانند سال گذشته شده‌است

معاون صادراتى وزیر صنعت با بیان جزییات تجارت ایران در ۴ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: صادرات غیر نفتى در ۴ ماه سال جارى ١۴.٧ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته که کمترین رشد در قسمت میعانات گازى بوده است.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانى؛ مجتبى خسروتاج امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه ارزش صادرات کالاهاى صنعتى و معدنى ٩.٧ میلیارد دلار ۴ ماه بوده و نسبت به مدت مشابه ١۶.٣ درصد رشد داشته است، ادامه داد: صادرات اقلام شیمیایى نسبت به مدت مشابه ٣٠ درصد رشد کرده اما صادرات لوازم خانگى به دلیل مشکلاتى که در داخل کشور ایجاد شده، رشد نکرده است.

وى با بیان این که بخش صادرات خودرو و نیروى محرکه رشد بسیار خوبى داشته به طورى که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵٠٠ درصد رشد داشته است، بیان کرد: اقلام عمده فلزى از جمله فولاد و مس و آلومینیوم در ۴ ماه سال جارى نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ٣۵ درصدى و اقلام غیر فلزى نسبت به سال گذشته ١٠.۴ درصد رشد داشته است.

خسروتاج ادامه داد: صادرات ماشین آلات در سال جارى نسبت به سال گذشته افزایشى نداشته اما محصولات کشاورزى ٢١ درصد، محصولات حیوانى ٣٠ درصد و محصولات میوه و تره بار ٩۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ارزشى داشته است.

او درباره صادرات زعفران و خشکبار توضیح داد: صادرات زعفران ۵٣ درصد رشد و صادرات خشکبار ٧ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

خسروتاج با بیان این که ٢٠ کشور اول هدف صادرات با ١۴ میلیارد دلار ٩١ درصد بازار صادراتى ما را تشکیل می‌دهد، گفت: این عدد نسبت به سال گذشته ١۴ درصد افزایش داشته است.

وى همچنین با اشاره به اینکه میزان واردات در ۴ ماه نخست سال جارى ١٣.٧ میلیارد دلار بوده که ٢.۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته یافته است، تاکید کرد: با توجه به میزان صادراتى که طى ۴ ماه نخست داشته ایم، پیش‌بینى مى شود در مرداد ماه و تا پایان سال این روند ادامه داشته باشد.

خسروتاج همچنین با اشاره به میزان ثبت سارشات توضیح داد: تا کنون ۴٠ میلیارد دلار ثبت سفارش داشتیم که حدود ٢٠ میلیارد دلار در سامانه نیما تخصیص ارز شده و حدود  ٩ میلیارد دلار تامین ارز شده است.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر این که ثبت سفارشات امسال با سال گذشته از نظر تعداد و ارزش برابر شده است، گفت: به دلیل نگرانى از کمبود ارز در سال جارى میزان ثبت سفارشات افزایش یافت اما با بسته ارزى جدید این میزان کاهش یافته است.

وى همچنین با اشاره به بند ۵ بخشنامه معاون اول مبنى بر این که ما به تفاوت ارز دولتى و ارز آزاد باید پرداخت شود، افزود: کارگروهى براى رسیدگى به این مسئله ایجاد شده که احتمالا بخش ماشین آلات براى پرداخت ما به التفاوت دو نرخ ارز معاف خواهند شد.

خسروتاج گفت:البته با توجه به نگرانی‌های موجود، احتمال بازنگری در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است ماشین‌آلات به دلیل اینکه کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، از مالیات معاف شوند که البته تجهیزات و قطعات نیز می‌تواند در این ردیف قرار گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تسهیلات دیگری نیز برای چگونگی پرداخت مابه‌التفاوت ارزی مانند پرداخت به صورت اقساطی در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: درباره مواد اولیه نیز باید بررسی شود که این مواد اولیه وارداتی مشمول کالاهای قیمت‌گذاری شده خواهند شد یا خیر که اگر اینگونه باشد ممکن است از مالیات معاف شوند، اما اگر قرار باشد مواد اولیه وارد شده منجر به تولید یا عرضه کالایی با ارز ۸۰۰۰ تومانی در بازار شود؛ بنابراین باید مابه‌التفاوت را پرداخت کند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا