بانکبانک و بیمه

راهکارهایی برای ساماندهی بازار مسکن


رییس کمیسیون مسکن و خدمات فنی مهندسی اتاق تعاون ایران گفت: این کمیسیون منهای دلال بازی، سوداگری و شرایط ارزی و ریالی موجود ۱۰ راهکار اساسی برای برون رفت از رکود مسکن در کشور نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، اسماعیل خاکفرجی افزود: کاهش قیمت زمین از قیمت نهایی مسکن، تبدیل واسطه‌های مالکیتی در فرآیند تولید به واسطه‌های مدیریتی، تخصیص تسهیلات ارزان و قرض‌الحسنه جهت پوشش ۸۰ درصدی هزینه‌های ساخت مسکن، بهره‌مندی از منابع یارانه‌ای و کمک‌های بلاعوض برای دهک‌های درآمدی یک و دو از جمله این راهکارهاست.
وی اظهار داشت: از دیگر راهکارها می توان به استفاده از فناوری‌های نوین صنعتی‌سازی ساخت مسکن، کنترل سوداگری در بازار مسکن، ایجاد بانک اطلاعات بخش زمین و مسکن، توجه ویژه به احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و روستایی، ضرورت ایجاد پیوند مناسب و اثربخش بین بخش مسکن و مراکز علمی و دانشگاهی و در نهایت ارزیابی فنی جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و زیرساخت‌های مورد نیاز نام برد.
خاکفرجی گفت: بخش مسکن یکی از مهمترین و گسترده ترین بخش اقتصادی کشور است که در صورت حرکت بیش از ۹۰ صنف و فعالیت های دیگر را به عنوان یک لوکوموتیو به دنبال خود می کشد.
به نوشته ایبِنا،رییس کمیسیون مسکن و خدمات فنی مهندسی اتاق تعاون ایران افزود: به طور کلی دولت باید حمایت های خود را بر بخش پیشران اقتصادی قرار دهد تا با حرکت این بخش سایر حوزه ها رونق گرفته و شاخص های رشد اقتصادی و اشتغال افزایش پیدا کند.
خاکفرجی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن اظهار کرد : تغییر و تاثیر سیاست های ارزی، نحوه سرمایه گذاری مردم در بخش های مختلف و همین طور زودبازدهی سرمایه گذاری آنان یکی از مهمترین عوامل موثر رشد قیمتی در این بازار است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت مسکن بصورت نجومی رو به افزایش یافته، اما خبری از تولید نیست، یادآورشد: بخش عمده ای از این رشد به بحث سوداگری مربوط می شود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا