امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۳۰ طرح کشاورزی در هفته دولت در قزوین افتتاح می شود

قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در هفته دولت ۱۳۰ طرح آب و خاک، دام و طیور، باغی و زراعی، شیلات و منابع طبیعی با ۵۸ میلیارد تومان اعتبار در استان قزوین افتتاح می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، فاطمه خمسه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در سالن باغستان برگزار شد گفت: استان قزوین با داشتن یک درصد مساحت کشور حدود ۴ درصد تولیدات کشاورزی را به میزان ۵ میلیون تن محصولات باغی و دامی و زراعی به خود اختصاص داده است و در این عرصه جایگاه خوبی دارد.

وی افزود: با داشتن دشت قزوین در تولید کشمش رتبه اول، انگور سوم، زیتون، فندق، زغال اخته در رتبه دوم کشوری، قارچ رتبه سوم و ذرت چهارم و تخم مرغ هفتم هستیم.

خمسه بیان کرد: با برداشت گندم به میزان ۲۴۰ هزار تن با افت زیر نیم درصد امیدواریم تا پایان فصل برداشت بیش از ۲۴۵ هزار تن گندم برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآورشد: میزان برداشت کلزا در استان حدود ۱۱ هزار و ۶۸۰ تن بوده که ۹۸ درصد تعهدات انجام شده است.

۲۶ هزار هکتار آبیاری مدرن در استان قزوین عملیاتی شده است

وی اضافه کرد: با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود توجه به توسعه آبیاری مدرن در اولویت است و در این راستا علیرغم محدودیت های اعتباری تلاش کرده ایم در این زمینه پروژه ها متوقف نشود.

خمسه تصریح کرد: تا پایان سال ۹۴ حدود ۲۶ هزار هکتار از اراضی دشت قزوین تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفت و در سال ۹۵ بعد از سفر رئیس جمهور مقرر شد ۲۰ هزار هکتار دیگر به این میزان اضافه شود که تا پایان امسال ۱۰ هزار هکتار آن انجام می شود.

وی اضافه کرد: دراجرای شبکه پایاب یکی از طرحها اجرای لوله گذاری چاهها برای جلوگیری از هدر رفت آب بوده که تاکنون  ۹۱۲ کیلومتر لوله گذاری انجام شده و امسال نیز ۱۰۰ کیلومتر دیگر انجام می شود.

خمسه یادآورشد: در اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای طرح های نیمه تمام در بخش کشاورزی تاکنون برای تکمیل ۲۸۴ طرح بیش از ۲۸۱ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تاکنون ۳۵۱ طرح آبیاری با ۶۱ میلیارد تومان اجرا شده که برای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض داده می شود و امسال هم مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت تا آبیاری مدرن توسعه یابد.

وی بیان کرد: در سال جاری نیز برای اجرای ۱۰۲ طرح تاکنون بیش از ۲۱ میلیارد و۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

۴۰۰۰ شغل تعهد بخش کشاورزی استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: تعهد اشتغال استان در بخش کشاورزی ۴۰۰۰ شغل است که تا کنون ۱۳۵۱ نفر انجام شده است و امسال ۲۰۰۰ نفر نیز در اجرای طرحها مشغول بکار می شوند.

۱۸۸۱ میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در استان

وی با اشاره به مشکلات ناشی از سرمازدگی در استان اضافه کرد: متاسفانه بر اثر سرمازدگی و خشکسالی به محصولات باغی و سردرختی آسیب زیادی وارد شد و کشاورزان و باغداران بیش از ۱۸۸۱ میلیارد تومان خسارت دیدند.

خمسه بیان کرد: متاسفانه فقط ۱۴ درصد محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار داشتند وبه نظر می رسدامسال باید کشاورزان این موضوع را جدی بگیرند تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه دچار خسرات بیشتر نشوند و بتوانند از حمایت دولت و بیمه برخوردار شوند.

وی گفت: سهم دولت در بخش بیمه واریز نشده است اما سهم بانک داده شده و با پیگیری انجام شده با استمهال بدهی کشاورزان خسارت دیده دو سال تنفس دادیم تا در بازپرداخت مشکلی نداشته باشند.

افتتاح ۱۳۰ طرح در بخش کشاورزی در هفته دولت

خمسه در ادامه با گرامیداشت هفته دولت گفت: امسال در این ایام ۱۳۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان در بخش های مختلف کشاورزی افتتاح می شود.

وی افزود: این طرح ها در بخش های آب و خاک، دام و طیور، باغبانی، زراعت، ترویج کشاورزی، صنایع، مکانیزاسیون کشاورزی، فعالیت های تحقیقاتی، تعاون روستایی، شیلات، دامپزشکی و منابع طبیعی است و با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال ۱۹۲ نفر به صورت مستقیم و
۱۲۳ نفر غیرمستقیم با پوشش ۱۱۶۴ خانوار فراهم می شود.

در تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم استان هیچ مشکلی نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه در خصوص تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم گفت: علیرغم مشکلات ایجاد شده در خصوص تحریم های دشمنان، استان قزوین در تولید محصولات کشاورزی جایگاه خاصی دارد و ضمن تامین نیازهای استان قادر است نیاز محصولات باغی، زراعی و فراورده های گوشتی و لبنی مورد نیاز استانهای دیگر کشور را هم تامین کند.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده و همراهی بسیار خوب بخش خصوصی خوشبختانه هیچ کمبودی در زمینه تامین اقلام اساسی مردم از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و فراورده های لبنی و تخم مرغ نداریم و به میزان کافی ذخیره سازی کالاها صورت گرفته است.

خمسه بیان کرد: در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز در استان ۲۶ هزار تن است که باید آن را به ۲۸ هزارتن برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در تنظیم بازار گوشت مرغ هم هیچ مشکلی نداریم و روزی ۸۰ تن به سایر مناطق ارسال می شود و روزانه ۱۰ تن مرغ منجمد وارد بازار شده است.

وی اضافه کرد: در توزیع گوشت منجمد مشکلی نداریم و با عرضه آن از قرار هر کیلو ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان نیاز مردم را تامین می کنیم و با تعیین یکی از مجتمع های بزرگ استان به عنوان مباشر توزیع گوشت قرمز در این بخش هم نیازها تامین شده است.

خمسه اظهارداشت: از هفته آینده ۱۲ تن گوشت گوسفندی با قیمت ۳۴ هزار تومان در استان توزیع می شود تا بازار را تنظیم کنیم و تخم مرغ نیز شانه ای ۱۴ هزار تومان و کمتر از قیمت بازار عرضه می شود و تولیدکنندگان موظف شده اند ۲۰ درصد سهم تولید خود را در استان عرضه کنند تا کمبودی نداشته باشیم.

۳۷۰ طرح نیمه تمام کشاورزی در استان

خمسه در ادامه گفت: در حال حاضر ۳۷۰ طرح نیمه تمام با پیشرفت بیش از ۲۰ درصد در بخش کشاورزی استان وجود دارد که تکمیل آنها ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: با تکمیل طرح های نیمه تمام زمینه اشتغال ۳۸۵۵ نفر در استان فراهم می شود.

خمسه از اجرای طرح بکپارچه سازی و تسطیح اراضی هم خبر داد و اظهارداشت: این طرح در اولویت است تااز خرد شدن اراضی جلوگیری کنیم و قوانینی را اعمال خواهیم کرد تا یکپارچه سازی توسعه یابد که در این راستا در شهرستان آوج ۷۰۰ هکتار اراضی یکپارچه سازی شده است.

استفاده از نیروهای جوان و بانوان در مسئولیت ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: با برنامه وارد جهاد شده ام و سیاست های خود را بر اساس چشم انداز ترسیم شده و اسناد بالادستی جلو خواهم برد و با انگیزه آمده ام تا کار کنم.

وی اضافه کرد: با استفاده از یک تیم اقتصادی قوی تلاش می کنیم بدون حاشیه کار کنیم و استفاده از بانوان و مدیران جوان را در اولویت برنامه های خود قرار داده ام تا زمینه پیشرفت افراد متخصص جوان مهیا شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا