بانک و بیمهطلا و ارز

تعیین‌کننده قیمت محصول، نرخ صرافی‌ها است/ پرداخت مابه‌التفاوت ارز دردسر‌ساز خواهد شد

رییس کنفدراسیون صادرات نسبت به چند نرخی شدن ارز اعتراض کرد و گفت: از ابتدا به دولت اعلام کرده‌ایم که تعیین‌کننده قیمت محصول نهایی، قیمت بازار آزاد یعنی صرافی‌ها است.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ محمد لاهوتی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره عملکرد مصوبه آخر هیات وزیران اظهار کرد: عملکرد بسته جدید ارزی دولت در این مدت کوتاه قابل بررسی و قضاوت نیست اما این بسته زمانی می‌تواند نرخ بازار را کنترل کند که بانک مرکزی به عنوان متولی مدیریت شناور ارز، ورود، و منابع تزریق کند.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: هرچه فاصله بین نرخ نیما و صرافی بیشتر شود، ناکارآمدی سامانه نیما نیز افزایش خواهد یافت.

این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر این که ایجاد بازار ثانویه ضروری بود، تصریح کرد: قطعا بازار ثانویه باید شکل می‌گرفت اما این که چرا تا کنون شروع به کار نکرده به دلیل مشخص نبودن میزان عرضه و تقاضا است.

لاهوتی ادامه داد: نمی‌گوییم پتروشیمی‌ها ارز خود را وارد بازار نکرده‌اند اما اینکه تا کنونی آماری از آن اعلام نشده جای سوال دارد. طیف دوم این قضیه میزان تقاضا است. ثبت سفارش این روزها واردات را قفل کرده است بنابراین وقتی تقاضا در سامانه نیما وجود ندارد حتی اگر عرضه هم صورت گیرد تفاوتی نخواهد کرد.

وی با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور درخصوص نرخ ارز خاطرنشان کرد: رییس جمهور به بالا بودن نرخ ارز و کمبود خریداران ارز اشاره کرده‌اند اما به عقیده ما همه مشکل این نیست بلکه تا زمانی که ثبت سفارش باز نشود، خرید و فروش به حالت عادی بازنمی‌گردد.

رییس کنفدراسیون صادرات همچنین به تعدد نرخ ارز اشاره کرد و گفت: قرار بود فقط بازار ثانویه ایجاد شود اما الان بازار سوم و چهارم نیز ایجاد شده است. نرخ ۴۲۰۰ دولتی، نرخ ۸هزار تومان سامانه نیما، نرخ ۹هزار تومان سنا که البته این  حذف شده بود و دلار حدود ۱۱هزار تومانی در صرافی‌ها! این تعدد نرخ اولا به شرایط بد فعلی دامن می‌زند و ضمن این که با این وضعیت تکلیف صادرکننده و واردکننده مشخص نیست.

نقطه تلاقی بین واردکننده و صادرکننده در نیما ایجاد نشده است

او درباره عملکرد سامانه نیما توضیح داد: سازو کار سامانه نیما نیز هنوز مشخص نشده است. از طرفی صادرکننده به عرضه ارز خود با نرخ آزاد تمایل دارد و از طرف دیگر واردکننده خواستار نرخ نیما است. نقطه جوش و تلاقی بین واردکننده و صادرکننده ایجاد نشده تا سامانه نیما به طور رسمی عملیاتی شود.

دریافت مابه التفاوت غیرمنطقی است

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران درباره بند ۵مصوبه ارزی هیات وزیران اظهار کرد: در حال حاضر که دولت تعدادی از مواد اولیه و ماشین آلات را از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز معاف کرده اقدام مناسبی بوده چرا که این‌ها کالای سرمایه‌ای هستند و واحد صنعتی توان پرداخت صد درصد بیشتر را ندارد اما در خصوص مواد اولیه آن‌هایی که قرارداد‌های معتبر دارند دولت باید این را از حقوق مکتسبه جبران کند که به نوعی تکلیف دولت محسوب می‌شود. 

لاهوتی افزود: این که عده‌ای با ارز ۴۲۰۰تومانی و عده دیگر با ارز ۸هزار تومانی کالا وارد کنند با توجه به این که هر دو می‌خواهند در یک بازار  فعالیت کنند، فاصله بین این دو نرخ  مشکل‌ساز خواهد شد بنابراین دولت برای جلوگیری از این خلا‌های قانونی باید از روشهای دیگری تفاوت نرخ را جبران کند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا