بورسبورس اوراق

تمام شاخص‌ها در اولین روز هفته سبزپوش شدند/ پیشتازی نفتی‌ها در روز عقب‌نشینی فلزی‌ها

 

در دو ساعت ابتدایی تمام نماگرهای بازار به دلیل اقبال اشاخص حقیقی به گروه شیمیایی و پالایشی و خودرویی در محدوده های مثبت قرار گرفتند. این در حالی است که نمادهای گروه فلزات اساسی به دلیل ادامه دار شدن بلاتکلیفی نرخ گذاری محصولات در بورس کالا، با ضعف تقاضا و افت قیمت مواجه شده اند. در مجموع تا این لحظه شاهد افزایش قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات خرد نسبت به میانگین هفته گذشته هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در نخستین روز کاری شهریورماه شاهد داغ شدن مجدد معاملات گروه‌های پالایشی، شیمیایی و خودرویی هستیم. البته گفتنی است شاخص در ۱۰ دقیقه ابتدایی تا مرز ۱۳۸ هزار واحد نیز صعود کرد اما عقب نشینی قیمتی در نمادهای فلزی سبب برگشت شاخص از این ارتفاع شد.

در این بین از ابتدای صبح و با تشکیل صف خرید در نمادهای «شبریز» و «شبندر» سایر نمادهای گروه پالایشی نیز وارد محدوده مثبت شدند. از پالایشگاه تبریز به گوش می‌رسد با بهره برداری از واحد تصفیه هیدروزنی در این پالایشگاه، روزانه شش میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید اضافه می‌شود. از این روز «شبریز» با صف خرید هفت میلیون سهمی در این گروه پیشتاز است.

در گروه خودرو نیز شاهد تحرکات مثبت در نمادهای اصلی همچون «خساپا»، «خودرو»، «خپارس» و تشکیل صف خرید در این نمادها هستیم. از این رو با افزایش اقبال در این گروه، تمام نمادهای خودرویی در محدوده های مثبت معاملاتی قرار دارند. اما به نظر می رسد هنوز حجم نقدینگی مورد نیاز برای صعود پُرقدرت قیمتی در این گروه فراهم نشده است. گفتنی است خالص خرید اشخاص حقیقی تا این لحظه بیش از پنج میلیارد تومان بوده است.

در گروه فلزی اما معاملات به نوبه دیگر رقم خورده است. درادامه رانت خواری و قیمت گذاری دستوری وزارت صمت نسبت به محصولات فلزی در بورس کالا سبب افت هیجان و عقب‌نشینی قیمت‌ها در اغلب نمادهای این گروه شده است. گفتنی است در بازارهای جهانی روز گذشته شاهد افزایش قیمت ها در اغلب معاملات فلزات پایه بودیم که این خبر تاثیر چندانی بر دادوستدهای امروز گروه فلزی در بورس تهران نشد.

در مجموع تا این لحظه شاخص کا با رشد ۶۵۰ واحدی در میانه های کانال ۱۳۷ هزار واحد قرار دارد. شاخص هم وزن اما با شتاب بیشتری در حرکت بوده و با رشد ۳۲۴ واحدیی خود را به ترتفاع ۲۰ هزار و ۳۷۵ واحد رسانده است. در این بین تا کنون شاخص فرابورس با صعود دو واحدی نسبت به سایر شاخص ها کنتر عمل کرده است. عقب نشینی قیمتی در «زاگرس» و «ارفع» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تحمیل کرده است.

در بورس اما نمادهای پالایشی پیشتاز رشد شاخص هستند و «شبندر»، «فارس»، «رمپنا» و «شبریز» تا این لحظه بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج اصلی بازار داشته اند.از سوی دیگر اما ضعف تقاضا در «فولاد» سبب بازگشت ۱۳۵ واحدی شاخص کل شده است.

همچنین تا کنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان ۳۷۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است. گفتنی است این میزان حجم و ارزش معاملات در دو ساعت ابتدایی بازار نسبت به میانگین هفته گذشته رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا