انرژی

اگر به‌زودی آب به یزد نرسد…

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان و عضو هیات‌ مدیره شرکت تعاونی آب‌رسانی فلات مرکزی پارس، مطمئن‌ترین راه نجات فلات مرکزی ایران را شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان با بهره‌گیری از پیشینه‌های تاریخی انتقال آب و سرمایه‌های خرد مردم مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر محمدرضا رضایی‌نژاد در مورد ایده انتقال آب به مرکز ایران اظهار کرد: اکنون برای بقا و زیستن در این شهر کهن و باستانی و برای تداوم کار و کوشش و تاثیرگذاری در گستره ایران پهناور به آب و آبادانی نیاز است و بی‌شک اگر یزد آب نداشته باشد، زندگی، کار و ادامه حیات ممکن نیست.

وی افزود: اکنون همه باید بدانیم که اگر به‌زودی آب به یزد نرسد، دیگر زیستن در این سرزمین قدیمی و پربرکت ممکن نیست.

همچنین بخوانید

رضایی‌نژاد، پیرامون ایده انتقال آب از جنوب به فلات مرکزی کشورمان خاطرنشان کرد: با نگاهی اجمالی به شرایط زیست‌محیطی استان و منطقه و همچنین تقلیل و کاهش منابع آبی زیرزمینی، مشخص می‌شود که بقای همه وجوه اجتماعی، صنعتی، اشتغال و فردی ما به‌شدت وابسته به آب است و این نیاز شدیداً احساس می‌شود که برای حفظ سرمایه‌های خود در استان اعم از اقتصادی و اجتماعی و انسانی باید منابع آب پایدار برای استان ایجاد کرد که یکی از مهمترین و اصولی‌ترین راه‌های آن، انتقال آب است.

به گفته مدیر عامل گروه تعاونی پیشگامان، طبق آمارهایی که من از منابع مختلف به‌دست آورده‌ام، آب مصرفی ما در سال اعم از صنعتی و کشاورزی و شرب، حدود ۱۱۰۰ میلیون مترمکعب است، از طرفی تنها حدود ۶۰ میلیون مترمکعب از سرچشمه‌های کارون منتقل می‌شود و با وجود کاهش شدید بارندگی، استان یزد ورودی دیگری برای منابع آبی ندارد.

وی با بیان این که این اطلاعات و آمار، طبیعتاً هر شخصی که در این منطقه زندگی می‌کند و قصد فعالیت صنعتی و اقتصادی و اجتماعی دارد را نگران می‌کند، بیان کرد: در جلسات مختلفی که با اصحاب صنعت و اقتصاد داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید فکری به ‌حال این شرایط کرد و مطمئن‌ترین راه، شیرین‌سازی و انتقال آب است.

رضایی‌نژاد با تاکید بر این که با توجه به هزینه‌های بالای دولت و جاری بودن سرمایه‌های دولتی برای این کار چندان نمی‌توان منتظر کمک‌های دولتی شد، اظهار کرد: به همین دلیل نیز فکر کردیم که بهترین مدل اقتصادی برای این کار مشارکت خود مردم است؛ همان چیزی که در قدیم به‌شکل حقابه، مردم را مالک بخشی از آب می‌کرد.

وی با اشاره به مزیت‌های بهره‌گیری از مدل تعاونی، بیان کرد: با این مدل تعاونی و با الگو قراردادن نمونه‌های مشابه تاریخی و فرهنگی مثل حقابه، سعی داریم به مدل اقتصادی جامعی در این طرح دست یابیم و در رفع این نگرانی قدمی برداریم.

این مسئول در مورد کمک گرفتن از پیشینه‌های تاریخی انتقال آب در فرهنگ و تاریخ یزد و مقوله مهمی چون قنات در این طرح، گفت: در اصل یکی از دلایل اصلی طرح موضوع، اتکا به پشتوانه‌های تاریخی انتقال آب در مناطق کویری به وی‍ژه استان یزد است.

وی در این مورد تصریح کرد: وقتی خیلی ساده به موضوع نگاه کنیم درمی‌یابیم هنگامی که صدها و حتی هزاران سال پیش چون زمان ایجاد قنات‌ها در تاریخ، اوایل هزاره اول قبل از میلاد در ایران عنوان شده است، با امکانات به‌شدت محدود آن زمان، آب از طریق رشته قنات‌ها صدها کیلومتر منتقل می‌شده، حتما فناوری‌های جهان مدرن این کار را تسهیل کرده است.

رضایی‌نژاد با اشاره به دشواری‌ها و محدودیت‌های اجرای این طرح، تاکید کرد: پشتوانه گذشتگان برای انجام کارهای دشواری چون انتقال آب با فناوری قنات، ایمان و باور به انجام کار و تلاش اندیشمندانه آن‌ها بوده است. عاملی که با وجود امکانات جهان امروز انگار گوهر گمشده هر تلاش انسانی است. تلاش برای رفع مشکلات زیست‌ بوم، خرد جمعی، تعاون و همکاری و البته قناعت و صبوری همیشه شاخصه‌های اصلی فرهنگ یزد بوده و هست. این ویژگی‌ها، خود کافی است که ما به اجرایی شدن طرح انتقال آب در سایه توکل به خدا، امیدوار و خوشبین باشیم.

وی در رابطه با استفاده از تجارب خط انتقال آب از سرچشمه‌های زاگرس به یزد در ایده انتقال آب از عمان نیز عنوان کرد: در اجرایی‌سازی این طرح از مشارکت و همراهی تمامی افراد و گروه‌ها و سازمان‌ها استقبال می‌کنیم. در شرایط فعلی ایده‌ای طرح شده و درحال حاضر یاری همه را می‌طلبد. هر کسی در هر جایگاه و با هر تجربه‌ای می‌تواند در بهینه‌سازی این طرح موثر باشد. مشخص است که در این میان تجارب شرکت‌هایی مانند شرکت کوثر که فعالیت‌های مشابهی در بحث انتقال آب داشته‌اند، بسیار مفید خواهد بود.

رضایی‌نژاد خاطرنشان کرد: موضوع مهم حال حاضر، رفع بحران آب و تلاش برای تامین آینده روشن زیست‌محیطی در استان یزد است لذا از هر کمک و تجربه‌ای با آغوش باز استقبال می‌کنیم. ضمن این ‌که با توجه به ملی بودن این طرح، مدیران دولتی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: نماینده مردم یزد در مجلس تاکید کرده است که امور مربوط به مجلس و دولت و قانون، این مساله را پیگیری خواهد کرد و این اتفاق می‌تواند یک اجماع همگانی ایجاد کند تا انتقال آب به شهرهای تشنه ایران به سرعت و با بهترین کیفیت انجام شود.

عضو هیات‌ مدیره شرکت تعاونی آب‌رسانی فلات مرکزی پارس در مورد اجرای ایده انتقال آب به ‌شکل ثبت یک شرکت و انجام فعالیت‌های زیرساختی آن با مشارکت تعاونی پیشگامان، توضیح داد: این شرکت، یک شرکت فرا استانی است که گروه تعاونی پیشگامان به‌ عنوان یکی از اعضای هیات‌ مدیره در این شرکت فعالیت دارد.

وی با بیان این که عموم مردم می‌توانند در صورت تمایل، سهام‌دار این شرکت شوند تا ضمن مشارکت مسئولانه در بحث انتقال و مدیریت صحیح مصرف آب، از منافع مادی طرح نیز بهره‌مند شوند، تمام روش‌های تامین سرمایه این شرکت را شامل سرمایه سهامدار عضو، سرمایه سهامدار غیر عضو ، پول خرد در قالب سهام تضمینی، سرمایه گذار خارجی و کمک‌های ایرانیان خارج از کشور، بهره‌گیری از ارزهای رمز پایه با تکنولوژی “بلاک چین” با پشتوانه آب حجمی و کمک‌های دولتی از طریق صندوق توسعه، ذکر کرد.

رضایی‌نژاد با بیان این که یکی از اهداف تعاونی بودن این شرکت تاکید بر لزوم مشارکت همه مردم در طرح‌های دارای جنبه عمومی است، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی این مساله که عموم مردم باید در تلاش برای بقای حیات در فلات مرکزی ایران از راه انتقال آب مشارکت داشته باشند، به ‌همان اندازه مهم است که صرفه‌جویی و درست مصرف کردن آب را باید در جان و فرهنگ مردم نهادینه کرد.

وی در پاسخ به ادعای اخیر رییس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با ایسنا که عنوان کرده که ایده انتقال آب از دریای عمان به مرکز، ایده‌ای تخیلی است، گفت: این دوستان نظر شخصی خود را عنوان کرده‌اند اما آن ‌چه از تجارب کشورهای دیگر به ‌خصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس برمی‌آید و به‌چشم می‌خورد، اجرایی شدن و موفقیت اجرای این طرح است. به ‌هر ‌حال با وجود جغرافیای به ‌شدت کویری در این کشورها، بحث انتقال و شیرین‌سازی آب دریا انجام شده و بخش قابل توجهی از کویر و بیابان آن مناطق به ‌وسیله این کار، سرسبز گشته و قابلیت زیست یافته است.

رضایی‌نژاد اضافه کرد: آن‌ها در طول این سالیان کویر و بیابان را آباد کرده و از آن بهره‌های فراوان برده‌اند، درصورتی‌که متاسفانه ما با کم‌کاری و عدم مدیریت صحیح باعث کاهش منابع آبی و ایجاد بحران زیست‌محیطی شده‌ایم. جدا از این مساله، چنان‌ که اشاره شد ما در فرهنگ و تاریخ شهر و منطقه خویش، انتقال آب به ‌وسیله فناوری قنات‌ها را داشته‌ایم که این خود گواه روشنی بر امکان این ایده است. ضمن این‌که به‌ هر حال مردم مناطق مرکزی و کویری ایران که با بحران شدیدتری نسبت به دیگر مناطق کشور در بحث آب روبه‌رو هستند، باید به‌گونه‌ای مناسب امکان ادامه زندگی داشته باشند یعنی باید آب را به این شهرها رساند. کسانی که این ایده‌ها را خیالی می‌دانند، بهتر است در کنار انتقاد، راهکار مناسبی را نیز ارایه دهند.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا