امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حل بحران کم آبی در گرو توسعه گلخانه ها

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد با بیان اینکه توسعه گلخانه ها می تواند با چالش هایی مثل بیکاری و کم آبی در کشور مقابله کند، گفت: میزان مصرف آب در گلخانه کمتر از ۰.۱ فضای آزاد است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی اشرف منصوری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور درگیر تحریم های ظالمانه دشمنان است، گفت: این مسئله ما را با سه چالش بیکاری، کم آبی و صادرات تجارت مواجه می کند که بخش عمده ای از این چالش ها در شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد قابل حل است.

منصوری با اشاره به اینکه راهکار این مسائل در توسعه شهرک های کشاورزی است، تصریح کرد: ما در سه حوزه توسعه شهرک های گلخانه ای، توسعه آبزی پروری (هم در آبهای داخلی و هم در سواحل کشور) و توسعه واحدهای دام و طیور فعالیت می کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد خاطرنشان کرد: اگر می خواهید بهره وری آب را افزایش دهید باید از توسعه گلخانه ها کمک بگیرید.

وی با بیان اینکه تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی و خیار در فضای آزاد بین ۳۰۰-۴۰۰ لیتر آب مصرف می کند، افزود: در فضای گلخانه حجم مصرف آب به ۲۵ تا ۳۰ لیتر برای تولید هر کیلوگرم گوجه و خیار می رسد. بنابراین میزان مصرف آب در گلخانه ها کمتر از یک دهم فضای آزاد به ازای تولید هر کیلوگرم محصول است.

منصوری تصریح کرد: به طور میانگین در فضای آزاد بین ۳۰ تا ۳۵ تن محصول خیار تولید می کنیم در حالی که در گلخانه در دوره کشت بالای ۵۰۰ تن خیار برداشت می شود. ضمن اینکه هم اکنون سطح گلخانه های کشور ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است و در چشم انداز برنامه ریزی شده این عدد به ۴۸ هزار هکتار می رسد.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد یادآور شد: علاوه بر این، کشت گلخانه ای، اشتغال زایی بالایی دارد چرا که ما قبل از تولید، حین و بعد از آن به افراد زیادی احتیاج داریم تا در این حوزه فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های شرکت، ایجاد زنجیره تولید و ارزش است، خاطرنشان کرد: این زنجیره باعث می شود بازار پسندی محصولات بیشتر شود و آنها ارزش افزوده بالاتری پیدا کنند.

منصوری با اشاره به استعدادیابی بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور به منظور توسعه شهرک های کشاورزی اظهار داشت: در همین راستا پیشنهاد اجرای طرح ۱۰ هزار هکتاری را طی دوره ای سه ساله برای ایجاد زیرساخت به مسئولان مربوطه ارائه کردیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد با بیان اینکه حدود ۲۹ شهرک در سطح کشور وجود دارد، گفت: ۳۰۰ هکتار از این شهرک ها در دست بهره برداری و یا احداث است.

منصوری با اشاره به تعامل مناسب با بانک کشاورزی و عزم جدی این بانک برای تسهیل در پرداخت تسهیلات و کمک به سرمایه گذاران به ویژه در توسعه کشت های گلخانه ای و شیلاتی تصریح کرد: در یک سال گذشته بیش از ۷۱۴۰ میلیون ریال پرونده تسهیلاتی در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته که با پیگیری های انجام شده تاکنون بیش از ۶ میلیون ریال از تسهیلات معرفی مصوب بانک شده و سرمایه گذاران در حال تکمیل مدارک به منظور انعقاد قرارداد هستند.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا