بانکبانک و بیمه

نوسانات ارزی دلیل گرانی مسکن نیست


نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران بر عدم تاثیر نوسانات شدید ارزی بر گرانی اجاره بها و نرخ مسکن تاکید کرد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، ایرج رهبر شب گذشته در برنامه گفتگو ویژه خبری با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بخش مسکن در کشور از سال ها قبل قابل پیش بینی بود، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۶ سال رکود به بخش مسکن تحمیل شده است.

وی افزود: در ماه های پایانی سال قبل، در بازار مسکن جوی ایجاد شد که بازار مسکن از رکود خارج شده و دیگر همه چیز خوب است اما این حرف اشتباه است زیرا تنها عامل تحریک بازار مسکن وجود سوداگران و خیزش سرمایه های مردمی از بازار ارز و سکه به سمت مسکن بود که خیلی زود هم متوقف شد. اما در حقیقت، فقدان پشتوانه اقتصادی و نبود سیاست های درست برای مسکن را می توان عامل علمی رکود نامید.
نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران ادامه داد: عملکرد دولت در قبال مسکن جای تعجب دارد زیرا یکی از دغدغه های دولت، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بوده در حالی با حمایت از بخش مسکن می توانستند به این اهداف دست پیدا کند. دولت در سال های اخیر از بخش مسکن غافل بوده است.
رهبر در خصوص گرانی در بخش مصالح تصریح کرد: بعد از نوسانات عجیب و غریب در حوزه ارزی کشور شاهد افزایش باور نکردنی قیمت مصالح از جمله فولاد بودیم برای مثال فولاد از کیلویی ۱۶۰۰ تومان به ۵۶۰۰ تومان رسید. بسیاری از ساخت و سازکارها اعلام کردند پس از گودبرداری به دلیل گرانی مصالح گودال ها را پُر کرده اند. همانگونه که آثار رکود قبلی هنوز هم مشهود است، آثار رکود فعلی هم در سال های آینده چشم نوازی خواهد کرد.
نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران گفت: روند افزایش نرخ مسکن پیش از نوسانات شدید ارزی کشور بود پس نمی توان گرانی اجاره بها و نرخ مسکن را متاثر از این موضوع دانست.
 
امسال قیمت مسکن در کشور  ۵۰ درصد رشد داشت
همچنین پروانه اصلانی، معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دیگر مهمان این برنامه،  گفت: طبق آمار به دست آمده از بانک مرکزی مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل رشد معاملات در تهران ۷ دهم درصد کاهش داشته یعنی از ۱۳.۸ درصد به ۱۱۳.۱ درصد رسیده که البته این شرایط کل کشور است.
وی  در خصوص بسته نرخ گذاری اجاره بها در تهران اظهار داشت: طبق آمار بانک مرکزی حدود ۲۰ درصد رشد اجاره بها به چشم می خورد البته در برخی مناطق این رقم بالاتر بوده است. اما به منظور لحاظ کردن رفاه خانوار تصمیماتی مبنی بر این گرفته شد که مدت اجاره ها به ۲ سال افزایش یابد و میزان افزایش اجاره بها هم برای مدت یکسال دوم ۱۰ درصد لحاظ شود البته جهت رفاه حال موجرین، تخفیف های مالیاتی هم در نظر گرفته شده است که امیدواریم به سرانجام برسد.
معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه خاطرنشان کرد: نباید از قدرت و کارآمدی بازار سرمایه در پیش برد حوزه مسکن غافل شد. صندوق های مسکن در بازار سرمایه می تواند مکانی برای تجمع سرمایه و در نهایت تولید مسکن در کشور باشد. البته قابل قبول است که میزان L.T.V یا همان نسبت حجم وام مسکن به قیمت ملک مقداری اثرگذاری صندوق های مسکن یکم را کاهش داده اما با توجه به فرهنگ تامین مالی کشور، هنوز هم این صندوق ها یکی از کارآمدترین ابزارها هستند. به این ترتیب امید داریم مشکل خانه دار شدن خانوار تا حدی مرتفع شود.
وی ادامه داد: جالب است که امسال قیمت مسکن در کشور حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما این رقم بدون احتساب شهر تهران به ۲۴ درصد تغییر می کند. یعنی عمده دلیل افزایش آمار گرانی را می توان تورم نرخ مسکن در تهران نام برد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا