انرژی

همکاری عراق با چین برای افزایش فروش نفت

شرکت بازرگانی نفت دولتی سوموی عراق در آستانه امضای قرارداد با شرکت دولتی ژنهوا اویل چین برای افزایش فروش نفت به بزرگترین واردکننده نفت جهان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است. این اقدام موقعیت عراق را در آسیا که بزرگترین منطقه مصرف کننده نفت جهان است، تقویت می‌کند. در حال حاضر ۶۰ درصد از ۳.۸ میلیون بشکه در روز صادرات نفت عراق به این منطقه صورت می‌گیرد.

یک مقام آگاه از مذاکرات میان دو شرکت به رویترز گفت: ژنهوا به عراق برای نفوذ در بازار چین و کسب درآمد بیشتر کمک کرده است. یک جوینت ونچر با سهم ۵۰-۵۰ ممکن است در اکتبر یا نوامبر نهایی شود.

همچنین بخوانید

یک منبع دیگر گفت: این قرارداد منتظر تایید رگولاتوری است.

هنوز معلوم نیست جوینت ونچر مورد بحث در کجا مستقر خواهد شد اما دو منبع آگاه از مذاکرات اظهار کرده‌اند که شهر بندری تیان‌جین نزدیک پکن مورد مذاکره قرار دارد. سنگاپور نیز گزینه مطرح دیگری است.

با تشدید اختلافات تجاری میان واشنگتن و پکن، معلوم نیست واردکنندگان چینی قادر خواهند بود به واردات نفت آمریکا ادامه دهند. از سوی دیگر چین برای کاهش خرید نفت از ایران از سوی واشنگتن تحت فشار قرار گرفته است.

قرارداد میان سومو و ژنهوا به چین گزینه تامین دیگری را فراهم خواهد کرد. غول‌های نفتی دولتی سینوپک، CNOOC و پتروچاینا مشتری نفت همیشگی نفت عراق هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا