امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید کلزا در کشور رکورد زد

مدیرکل دفتر پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید کلزا در ایران از مرز ۳۴۰ هزار تن گذشت که یک رکورد طی ۳۰ ساله گذشته در کشور محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا مهاجر در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر بیشترین وابستگی کشور در حوزه مواد غذایی مربوط به بخش دانه های روغنی بویژه روغن خام و کنجاله است.

وی همچنین اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی برای به حداقل رساندن این وابستگی طرح ۱۰ ساله دانه های روغنی را از سال زراعی ۹۴ – ۹۵ آغاز کرده تا بتواند در بازه زمانی مدنظر نیاز کشور را در داخل تامین و همینطور ضریب وابستگی را به ۳۰ درصد کاهش دهد.

همچنین بخوانید

مدیرکل دفتر پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این طرح در قالب کشت و کار پنج محصول از قبیل کلزا، سویا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ در کشور عملیاتی شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه کلزا در تناوب گندم و غلات قرار می گیرد، افزود: امکان کشت این گیاه در تمامی نقاط کشور وجود دارد.

مهاجر بیان داشت: همزمانی کشت با گندم در پائیز مهمترین شاخصه این محصول است چرا که بیشتر از نزولات جوی استفاده و نسبت به محصولات بهاره آب کمتری مصرف دارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: تولید کلزا در سال ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۶۸،۴۶، ۱۸۵ و ۳۴۰ هزار تن بوده است.

مدیرکل دفتر پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: رکورد تولید ۳۴۰ هزار تنی کلزا طی ۳۰ سال گذشته در کشور بی سابقه است.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی یادآورشد: از این میزان تولید می توان ۱۳۰ هزار روغن با کیفیت استحصال وبه بازار مصرف عرضه کرد.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا