بورسبورس اوراق

شاخص کل با آرامش به تعطیلات پایان هفته رفت/ کوچکترها دو برابر قد کشیدند

در جریان معاملات امروز بورس تهران شاخص کل توانست به جو منفی سنگین روز گذشته پایان داده و دادوستدهای متعادل تری را ثبت کند. از این رو شاخص کل با رشد ۰.۵ درصدی به کانال ۱۳۷ هزار بازگشت. از سوی دیگر اما با توجه به اقبال حقیقی‌ها به گروه‌های کوچکتر بازار شاهد افزایش ۱.۰۸ درصدی شاخص هم وزن بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران در شرایطی معاملات پایان هفته خود را پشت سر گذاشت که خبری از جو متلاطم روز گذشته در معاملات نبود. از این رو شاهد دادوستدهای متعادل در گروه های بزرگ بازار از جمله فلزی و محصولات شیمیایی بودیم. اما در گروه پالایشی که دیروز با تصمیمات خلق الساعه مدیریتی وزیر نفت، با افت ۱۰ درصدی قیمت مواجه شده بودند، امروز در ابتدای بازار معاملات مثبتی را تجربه کردند و در نهایت اما با افزایش فشار عرضه به محدوده های منفی کشیده شدند.

در گروه خودرویی اما باز هم شاهد ناکام ماندن نمادهای این گروه از صعود قیمتی بودیم. در این بین «خساپا» که دیروز به صف خرید رسیدامروز با چرخش ۱۸۰ درجه سهامدارانش صف فروش را تجربه کرد. از این رو سایر نمادهای خودرویی نیز به محدوده های منفی قیمتی تنزل کردند. در مجموع امروز ۳۷۵ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۴۰ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی ۰.۹ درصدی را ثبت کرد.

اما وضعیت در سایر گروه های کوچک بازار اینگونه نبود و این گروه ها با اقبال اشخاص حقیقی مواجه شدند. سیمانی ها و دارویی ها روز مثبتی را پشت سر گذاشته و بازدهی ۱.۵ و ۲.۵ درصدی را نسیب سهامدارانشان کردند.

در مجموع امروز شاخص کل با رشد ۷۰۶ واحدی (معادل ۰.۵۸ درصد) به ارتفاع ۱۳۷ هزار و ۴۷۲ واحد رسید. شخص هم وزن اما با رشد دو برابری و افزایش ۲۲۱ واحدی (معادل ۱.۰۸ درصد) به رقم  ۲۱ هزار و ۳۵۵ واحدی رسید. در این بین بیش از ۳.۷ میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۹۲۶ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از ۶۱۷ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است.

در بین گروه های مطرح، بانک ها، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گفتنی است امروز بیش از ۲ درصد سهام بانک ملت معامله شد که ارزش معامله ۱۳۹.۹ میلیارد تومان بود. همچنین شاهد تغییر مالکیت قابل توجه از حقوقی به حقیقی در نماد بانک ملت بودیم تا جایی که کدهای حقوقی بیش از ۲ درصد از سهام «وبملت» را عرضه کردند. همچنین در بین نمادهای بورسی «فارس»، «وبملت» و «پارس» بیش از سایرین در رشد شاخص بورس تاثیر داشتند. از سوی دیگر اما «فولاد»، «فملی» و «فخوز» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در فرابورس هم آیفکس صعودی بود و با رشد ۶ درصدی در آستانه یک هزار و ۵۵۶ واحد ایستاد. در این بازار نیز ۵۶۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۵۶ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای فرابورسی هم «شراز»، «ذوب» و «خراسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. از سوی دیگر «هرمز» ، «زاگرس» و «شاوان» از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا