خودروصنعت، معدن، تجارت

خسارت هزار میلیاردی قطعه سازی به دست شورای رقابت/راهکار نجات صنعت چیست؟

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به عمده‌ترین مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: اساسی‌ترین مشکل این صنعت نقدینگی و عدم دریافت به موقع بدهی از خودروسازان است.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این که خودروسازان پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان را تا حدود ۶ ماه به تاخیر می‌اندازند، اظهار کرد: البته قرار شده پرداخت بدهی خودروسازان به یک ماه تقلیل یابد چرا که قطعه‌سازان به طور نقدی خرید می‌کنند و توان مالی برای این کار وجود ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه تعدیل نبودن قیمت‌ها را از دیگر مشکلات اساسی صنعت قطعه دانست و افزود: مواد اولیه این صنعت بیش از ۷۲ درصد، دستمزدها حدود ۵۶ درصد و هزینه‌های سربار ۲۱ درصد افزایش داشته اما قیمت قطعات متناسب با این روند حرکت نکرده است.

نجفی منش با تاکید بر این که نرخ باید شناور باشد اضافه کرد: ریشه مشکلات در روش‌هایی است که برای خودروسازی در نظر گرفته‌ایم به عبارتی شورای رقابت چندین سال است که قیمت خودرو را بدون در نظر گرفتن تورم اعلام می‌کند که این منجر به ضرر بیش از هزار میلیارد تومانی این صنعت شده است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی تصریح کرد: اگر به جای شورای رقابت تمام مسئولیت‌ها مانند گذشته در اختیار وزارت صمت قرار می‌گرفت الان وضعیت بهتری داشتیم.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این که هنوز مشخص نشده تامین مواد اولیه داخلی به دست بورس انجام خواهد شد یا خیر، گفت: ما پیشنهاد کرده‌ایم که خود تشکل‌ها کنترل مصرف را به عهده بگیرند تا رانت و سوء‌ استفاده قیمتی در بازار از بین برود.

او همچنین درباره راهکارهای موجود برای نجات این صنعت توضیح داد: ما زمینه‌های کنترل وضعیت موجود و تحریم‌ را داریم در صورتی که ابتدا مراحل تامین مواد اولیه خارجی تسهیل شود، دیگر این که با توجه به سه برابر شدن ارز مصرفی در صنعت خودرو، قیمت‌ را حاشیه بازار تعیین کند، راهکار سوم هم افزایش حداقل دو برابری تسهیلات به قطعه‌سازان توسط بانک‌ها است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا