انرژی

کسی مشکل "نیما" را حل کند

ماجرای مشکلات "نیما" برای تامین ارز متقاضیان تمام شدنی نیست و این بار گله ایرلاین‌ها را با خود به همراه داشته است. گرچه نیما سامانه نوپایی است و زمان لازم است تا در حالت ایده‌آل قرار گیرد، اما به هر حال تامین ارز در آن به معنی سرعت دادن به مسیر واردات، تامین کالا و مواد اولیه و گردش تولید و خدمات خواهد بود. از این رو تا زمانی که دستگاه‌های ذیربط و به طور خاص بانک مرکزی مسایل این سامانه را حل و فصل نکنند، روال معمول صادرات و واردات نیز تحت الشعاع خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با اجرایی شدن بسته جدید ارزی و تغییر جهت تخصیص ارز، مخاطبان حوزه ارزی در دوره جدیدی از قیمت ارز قرار گرفتند. واردکنندگان و گروه‌های خدماتی که ارز مورد نیاز خود را تا سال گذشته عمدتا با نرخ دولتی حداکثر تا ۳۸۰۰ تومان و در بدترین حالت از بازار آزاد و با حداکثر نرخ ۴۰۰۰ تومان دریافت کرده بودند در سال جاری تا به خود آمدند و دیدند که باید ارز بازار آزاد را با نرخ بیش از ۵۰۰۰ تومان تهیه کنند، دولت سیاست جدیدی اجرایی کرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی را با نرخی تقریبا ثابت در اختیار آنها قرار داد. اما چند ماهی گذشت و دولت تغییر مسیر داد و در جریان اصلاح اشتباهاتش در سیاست قبلی، بسته ارزی را به بازار برد که دیگر اثری از دلار ۴۲۰۰ تومانی در آن نیست مگر برای کالاهای اساسی. در این بین باید سایر واردکنندگان وارد سامانه نیما(نظام یکپارچه ارزی) شده و ارز مورد نیاز خود را در جریان معاملات با صادرکنندگان تهیه کنند البته نه با نرخ ۴۲۰۰ تومان بلکه دلاری تا مرز ۸۰۰۰ و یا ۹۰۰۰ تومان؛ نرخ هایی که هزینه واردکننده کالا و خدمات بین دو تا سه برابر نسبت به نرخ‌های قبلی افزایش داد.

اما در همین جریان هستند برخی سازمان‌ها و نهادها که حتی هنوز پایشان به سامانه نیما هم برای تهیه ارز باز نشده و ناچارند که هزینه‌های خود را از بازار آزاد تهیه کنند یعنی جایی که نرخ دلار این روزها تا ۱۱ هزار تومان رسیده و پیش‌بینی مشخصی هم برای نرخ‌ها آینده وجود ندارد. ایرلاین‌ها یکی از همین گروه‌ها هستند که در مدت گذشته افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی بسیار حاشیه ساز شده است. از چندی پیش قیمت بللیط پبرخی پروازها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد هم افزایش داشته و از دلایل عمده آن را افزایش نرخ ارز اعلام کرده اند.

همچنین بخوانید

این در حالی است که بعد از آنکه اعلام کردند بخشی از هزینه را کاهش خواهند داد،  تازه ترین اظهارات مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- از این حکایت دارد که ایرلاین‌ها با وجود اینکه قرار بوده ارز خود را از بازار ثانویه ارز تامین کنند هنوز این اتفاق نیفتاده و اکنون از مشتریان بازار آزاد هستند. آنهم در شرایط که حدود ۶۰ درصد هزینه‌های آنها ارزی است در مجموع موجب افزایش هزینه آنها شده و به طور طبیعی بر نرخ بلیط اثر مستقیم خواهد داشت.  

تامین ارز در نیما در مدت اخیر بارها موجب اعتراض مخاطبان ارزی شده و خواستار تسهیل روند معاملات در این بازار ارزی بوده‌اند.

معاملات صوری سکه مجددا رونق گرفت

امروز در بازار ارز و سکه در سبزه میدان مجدد معاملات صوری از سر گرفته شد و به اوج خود رسید. در سبزه میدان در حال حاضر حجم قابل توجهی از دلالان به انجام معاملات صوری سکه می‌پردازند و این در حالی است که سکه فروشان طبقه زیرین سبزه میدان آنچنان علاقه‌ای به داد و ستد با مشتریان واقعی ندارند و سکه‌های خود را بیشتر در اختیار دلالان قرار می‌دهند. بررسی‌ها نشان از آن دارد که بازار سکه نه‌تنها با کمبودی مواجه نیست بلکه اگر کسی خواهان سکه باشد در اسرع وقت و در کمال آرامش می‌تواند به خرید بپردازد.

در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت چهار میلیون و ۵۰ تا چهار میلیون تومان به فروش می‌رسد و قیمت خرید این سکه از سوی واحدهای صرافی سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان اعلام می‌شود.همچنین نیم‌سکه با قیمت ۸۵۰ هزار تومان عرضه و با قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری شد. علاوه‌براین ربع سکه برای عرضه از سوی صرافی‌ها ۹۶۰ هزار تومان و قیمت خرید آن ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است. 

قیمت دلار به کجا رسید؟ / ارز مسافرتی هم‌قیمت بازار آزاد و در دست دلالان

بازار آزاد ارز امروز نیز به روال روزهای اخیر پر رفت و آمد بود، گر چه نرخ‌ها روبه رشد نبود، اما همچنان اثر گرانی روز گذشته در بازار وجود داشت، تقاضا همچنان بالا و در مقابل عرصه پایین بود. دلار که دیروز تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رشد کرده بود برای امروز بین ۱۰ هزار و ۸۵۰ تا ۱۱ هزار تومان و یورو که ۱۳ هزار تومان را رد کرده بود تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. همچین در صرافی‌هایی که در چارچوب ضوابط بانک مرکزی برای فروش ارز ورود کرده و ارز خدماتی ارائه می‌کنند، نرخ‌های درج شده در تابلوی آنها تفاوت چندانی با نرخ آزاد ندارد؛ به طوری که خرید دلار تا ۱۰ هزار و ۸۰۰ و فروش ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان انجام می‌شود و یورو تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ خرید و ۱۲ هزار و ۹۰۰ فروخته می‌شود.

پس از ارایه بسته جدید ارزی، قرار بر این شد که با شروع رسمی فعالیت صرافی‌ها در بازار آزاد، فروش ارز را در ۲۳ گروه با دریافت مدارک انجام دهند که از جمله آنها ارز مسافرتی بود. شرایط نرخ‌گذاری نیز این گونه اعلام شد که نرخ مورد معامله در بازار ثانویه از سوی صرافی‌ها با یک درصد بالاتر به ارزهای خدماتی اختصاص پیدا کند؛ اما در حالی بازار ثانویه دلار را با کمتر از ۹۰۰۰ تومان معامله می‌کنند که در بازار آزاد از ابتدای اجرای بسته جدید ارزی هیچ گاه دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان نرسیده و صرافی‌هایی که ارز خدماتی ارائه می‌کنند همواره نرخی بالاتر از ۱۰ هزار تومان داشته‌اند. در مجموع ارز مسافرتی اکنون هم قیمت بازار آزاد است و با این شرایط مسافرانی که برای خرید ارز به بازار آزاد آمده‌اند  اغلب برایشان فرقی نمی‌کند که از صرافی و با ارائه مدرک خرید کنند یا با نرخ بازار آزاد. می‌گویند وقتی اختلاف قیمتی نیست، دلیلی هم وجود ندارد که در چند صرافی محدودی که ارز مسافرتی می‌فروشند در صف مانده و وقت بگذرانند چراکه به راحتی می‌توانند از کانال صرافی‌های آشنا و یا دلالان ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

فاصله ۴۰۰۰ برابری  قیمت هرمتر مکعب آب معدنی با آب لوله‌کشی  

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حال حاضر یک مترمکعب و یا به تعبیری هزار لیتر آب معدنی به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسد، ولی یک مترمکعب آب شرب با کیفیت داخل منازل به قیمت ۵۰۰ تومان به مشترکان فروخته می‌شود و این گواه اختلاف ۴۰۰۰برابری قیمت این دو محصول است.

 علاوه‌ براین از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو در سال پیش رو، ساخت نیروگاه مجازی است که بتوان با همراهی مردم مصرف را کاهش داد. همچنین در حال حدود ۱۳۰ میلیون شیر آب نصب شده در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط پنج درصد مجهز به لوازم کاهنده است، لذا  اگر تعداد آن افزایش پیدا کرده و در بخش برق هم سرمایه‌گذاری شود، م نتایج ثمربخش حاصل خواهد شد.

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا