امور زیربناییراه و ساختمان

دوساله شدن قرارداد مستاجران قابلیت اجرا ندارد

 

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: طرح دوساله شدن قراردادهای مستاجران در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد چرا که ابزارها و زیرساخت های لازم برای چنین کاری هنوز در مملکت شکل نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرهاد بیضائی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: افزایش طول مدت اجاره در کشور یک حرکت مثبت و رو به جلویست منتها دو لت در شرایط موجود ابزارها و ساختارهای لازم برای اجرای چنین کاری را در اختیار ندارد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: این بحث در دولت قبل هم مطرح شد ولی به دلائل مورد نظر جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نکرد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: اگر دولت ها در کشورهای توسعه یافته می توانند دخالت های مستقیم بر بازار مسکن داشته باشند به سبب وجود شکل گیری ساختارهای مناسب است.

وی افزود: اجاره داری در ممالک توسعه یافته دنیا به جای دخالت خرد املاک ها نقش اپراتورها در این بازار بسیار پر رنگ است به عبارتی اپراتورها درعمل پیاده کننده قوانین و مقررات در حوزه مزبور هستند.

بیضائی در گفتگو با رادیو اقتصاد تصریح کرد: برای اجرای این طرح دست برتر در بازار اجاره باید با مستاجر باشد نه موجر!.

وی همچنین گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل کمبود واحد مسکونی به خصوص در کلانشهرها هرشرط و شروطی از سوی موجر تعیین شود باید مستاجر قبول کند.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: جدا از این برای قراردادهای خرید و فروش مسکن یا اجاره در کشور فرمت خاصی وجود ندارد تا موجران مطابق یک مکانیزم ثابتی عمل کنند.

وی با بیان اینکه مباحث حقوقی در این حوزه بسیار قدیمی و ناکار آمد است، اظهارداشت: متاسفانه دادگاه ها اسناد عادی که بصورت غیر رسمی بین افراد رد و بدل می شود را در بیشتر واقع بر اسناد رسمی ترجیح می دهند.

بیضائی اضافه کرد: منافع مشاوران املاک در گرو تمدید هر ساله قرارداد های اجاره است چون از این طریق حق کمیسیون بیشتری به جیب می زنند.

وی در ادامه از وجود ۲۰۰ هزار بنگاه املاک مسکن در سطح کشور خبرداد و یادآورشد: متاسفانه هیچ گونه نظارتی براین واحدها اعمال نمی شود.

برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۹۰ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا