صنعت، معدن، تجارت

قاچاق نداریم

خرمشهر – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:در منطقه آزاد اروند چیزی با عنوان قاچاق وجود ندارد اما اخیرا بخشنامه عنوان ثبت سفارش برای کالاهایی که به آنها ارز تعلق می گیردمشکلاتی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زمانی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در رابطه با موضوع ورود بدون روادید اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند که این اواخر با واکنش های مختلف و گاهی متضادی همراه بوده است، اظهار کرد: یکی از مزیت های پنجگانه مناطق آزاد کشور حذف روادید است که بستر توسعه صنعت گردشگری را فراهم می کند. در منطقه آزاد اروند نیز به دلیل همجواری با کشور عراق بدون هیچ گونه اطلاع رسانی و تبلیغات خاصی در کشور عراق بعد از اجرایی شدن این قانون ۹۰ درصد گردشگران را عراقی ها تشکیل دادند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ورود اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند را فرصتی تاریخی برای اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: یکی از راه های توسعه در دنیای کنونی و در کشورهای در حال توسعه، رونق صنعت توریسم است و ورود عراقی ها به کشور و استفاده از بازار منطقه توسط آنها فرصتی است که کشورهای بسیاری همچون عربستان، ترکیه، امارات متحده عربی و در مدت اخیر کشور اردن به شدن به دنبال دست یافتن به این فرصت هستند.

همچنین بخوانید

وی توضیح داد: عراق کشور نفتی و دومین صادرکننده نفت در جهان است که یکی از راه های جذب بخشی از این ثروث جذب بازار آن است که ایران و منطقه آزاد اروند با دیگر کشورها در این زمینه وارد رقابت شده و کشور ما به دلیل قرابت های فرهنگی و حتی وابستگی های خانوادگی از دیگر کشورهای پیشی گرفته است.

زمانی، فضای مخالف با جریان ورود عراقی ها را ناشی از جو رقابتی موجود برای جذب بازار عراق دانست و گفت: در فضای مجازی انواع برنامه ها برای خدشه دار کردن فرصت ورود عراقی ها به منطقه آزاد اروند ایجاد شده است که منشا آن رقابت، رقبای خارجی برای جذب بازارهای منطقه است و هر فردی در هر مقام و مسئولیتی که به مسموم شدن جو دامن بزند به منزله همکاری دانسته یا نادانسته با رقیبان خارجی قلمداد می شود که باید با آن برخورد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به تبعات بیان شده در مورد ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند همچون تبعات اجتماعی و اخلاقی ورود عراقی نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ درصد گردشگرانی که به منطقه آزاد اروند وارد می شوند به صورت خانوادگی به منطقه سفر کرده اند و بسیاری در منزل بستگان خود اقامت می کنند و نمی توان تهمت ناروایی به این دست افراد وارد کرد.

وی افزود: از سوی دیگر باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که ورود با روادید نمی تواند عاملی در ممانعت از برخی رفتارهای ناپسند اخلاقی باشد و اگر به این بهانه مانع ورود گردشگر به کشور شد، نمی توان توسعه صنعت توریسم در کشور که توسعه بخش های مختلف اقتصادی را در پی دارد را شاهد بود.

زمانی در ادامه با تاکید بر اینکه ورود بودن روادید قانون و لازم الاجراست، بر لزوم بسترسازی برای هرچه بهتر اجرا شدن این قانون تاکید کرد و افزود: منطقه آزاد اروند متولی ایجاد زیرساخت های عمرانی است و متولی ایجاد بستر فرهنگی و ایجاد امنیت، نهادهای دیگری هستند که موظف به اجرای وظیفه خود هستند و باید در قبایل این مسائل پاسخگو باشند.

رونق منطقه اروند در گرو گردشگری

وی، رونق بخشی صنعت و تولید با افزایش میزان خرید توسط عراقی ها، رونق کارهای آزاد و شغل های غیر دولتی همچنین افزایش شمار بیمه اولی ها از سوی بازارهای خرمشهر و آبادان را از جمله نتایج ورود عراقی ها برشمرد. 

زمانی از رونق هتل داری در منطقه آزاد اروند به عنوان دیگر نتیجه مثبت اجرای این قانون یاد کرد و گفت: در زمان اجرایی شدن قانون حذف روادید در منطقه آزاد اروند، زیرساخت خاصی درنظر گرفته نشده بود که احتمال می رفت در بخش هایی همچون تامین اقامتگاه مشکلاتی ایجاد شود اما مشکل خاص این چنینی به وجود نیامد و بسیاری از زیرساخت ها همچون احداث هتل سویت ها و رستوران ها همزمان با ورود اتباع ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از برنامه ریزی برای ورود اتباع دیگر کشورها به جز عراق به منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: از جمله مهمترین دلایل اینکه تعداد ورود گردشگر خارجی از کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی به منطقه آزاد اروند کم است، فراهم نبودن زیرساخت ها مناسب است که در این راستا حمایت از سازهای سنتی و بوم گردی در برنامه سازمان قرار دارد.

وی از ضعف نقل و انتقالات هوایی به عنوان دیگر مانع یاد کرد و گفت: ضعف پروازهای خارجی در خوزستان مانعی برای ورود گردشگران خارجی از کشورهای دور است که راه اندازی خطوط هوایی ویژه اروند که پایه آن فرودگاه آبادان است برای رفع این مشکل در دستور کار قرار دارد.

امنیت مرز تجاری شلمچه

موضوع امنیت مرز تجاری شلمچه دیگر موضوعی بود که از زمانی در رابطه با آن پرسیده شد که وی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: در گذشته نیز مواردی از سرقت های خرد در شلمچه وجود داشت اما به دلیل کثرت کامیون های حامل بار در این مرز، این موضوع به چشم نمی آمد با کمتر شدن شمار خودروهای باری در مرز شلمچه این موضوع بیشتر خود را نشان داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به اختلاف در مدیریت شلمچه به عنوان یکی از علت های نابسامانی در این مرز اشاره کرد و گفت: در مدیریت مرز شلمچه علاوه بر منطقه آزاد، چندین نهاد دیگر همچون امور پایانه های وزارت راه، هنگ مرزی و سپاه مشارکت دارند و اختلافی در مدیریت پایانه شلمچه وجود دارد که رفع این اختلاف مدیریتی به صورت جدی دنبال می شود.

وی افزود: باید تکلیف مدیرت اجرایی هر کدام از نهادها مشخص باشد و به طور مثال این موضوع حل شود که هنگ مرزی مامور تامین امنیت مرزها است و نباید در تعیین نوع بار مداخله داشته باشد که برخی اتفاقات رخ داده در مرز شلمچه نیز در پی همین ناهماهنگی هاست اما این قبیل امور در حال ساماندهی است.

حقوق های نجومی کارکنان منطقه آزاد اروند

زمانی به موضوع انتشار برخی تصاویر در فضای مجازی با عنوان فیش های نجومی حقوق کارکنان سازمان منطقه آزاد اروند نیز پرداخت و این ادعا را رد کرد و متذکر شد: طبق مصوبه هیئت وزیران، حقوق پرسنل سازمان مناطق آزاد کشورتابع قانون کار است و در ماده ۲۶ نیز آمده است کسانی که حقوقشان تابع قانون کار است و در محدوده مناطق آزاد مشغول به فعالیت هستند تابع مصوبات شورای عالی کار بوده و حقوق آنها نباید از حداقل حقوق اداره کار کمتر باشد.

زمانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص رضایت برای انتشار فیش حقوقی خود، اظهار کرد: من در طول عمر درآمدی از سوی دولت نداشته ام و عمده درآمدهایمان از منابع دولتی نبوده، بیشتر درآمدهایم نیز برای دیگران هزینه می شود.

وی افزود: از ماه آینده سامانه ای برای ثبت درآمدها و پرداخت حقوق با ابلاغ دولت فعال می شود که پس از فعال شدن این سامانه، امکان انتشار فیش حقوقی وجود دارد.

قاچاق نداریم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه در خصوص بحث قاچاق در منطقه آزاد اروند نیز اظهار کرد: در منطقه آزاد اروند چیزی تحت عنوان قاچاق وجود ندارد و گمرکات به وظایف خود عمل می کردند اما در مدت اخیر بخشنامه ای تحت عنوان ثبت سفارش برای کالاهایی که به آنها ارز تعلق می گیرد معرفی شد که تمام کالاها سفارش داده شده را ملزم به ثبت سفارش می کرد و در این میان مواردی طبق روند مناطق آزاد بدون ثبت سفارش اقدام به واردات کالا کرده بودند که با برخی مشکلات مواجه شد.

زمانی در ادامه با تاکید بر لزوم انتشار اخبار و دیدگاه ها از پایگاه های رسمی و معتبر به بیان علت دعوت از خبرنگاران خبرگزاری های منطقه در این نشست پرداخت و توضیح داد: در منطقه خبرنگاران خبرگزاری ها منبع اصلی تولید اخبار و نخستین رده از تولید خبر هستند و در جلسات خبری اختصاصی می توان از این گروه رسانه به عنوان منبع خبری دیگر رسانه ها استفاده کرد که باید با اخبار دسته اول تغدیه شوند تا با انتشار این اخبار منبع برای دیگر رسانه ها باشند.

وی افزود: برای برگزاری جلسات دیگری که به صورت عمومی و برای پاسخگوی به پرسش و خواسته های تمامی اهل رسانه در نظرگرفته شده باشد، برنامه ریزی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به اقدامات انجام شده از سوی سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: در هیچ شهرستان یا منطقه آزادی بخش بیشتر اعتبارات عمرانی نیست اما در منطقه آزاد اروند برخلاف دیگر مناطق که ۹۰ درصد اعتباراتشان جاری است، در منطقه آزاد اروند حدود ۷۰ درصد اعتبارات عمرانی و کمتر از ۳۰ درصد جاری است و به عبارتی بخش بیشتر درآمدهای سازمان منطقه آزاد اروند صرف عمرانی منطقه می شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا