بورسبورس کالا

کمک بورس کالایی به شفافیت و تنظیم بازار

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: معامله در بورس کالایی، بازار های دیگر را شفاف می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،روز گذشته حسین فهیمی در برنامه ۱۸.۳۰ شبکه خبر درباره بورس کالا و تنظیم بازار گفت: معامله در بورس کالایی به دیگر بازارها جهت می دهد و بازار را شفاف می کند.

وی با بیان اینکه بورس یک بازار سازمان یافته است، افزود: در بورس کالایی، نخستین اتفاق، تعیین قیمت بر اساس واقعیت هاست و بورس کالا سازوکار شفاف و مناسبی برای کشف واقعی قیمت ها دارد.
وی با بیان اینکه در بورس کالایی نه قیمت ها بالاست نه پایین، تاکید کرد: به جای رویکرد قیمت گذاری دستوری باید از کارکردهای این بورس و مکانیسم بازار بهره برد.
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه در بورس، قیمت ها بر اساس واقعیت و مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می شود، گفت: به جای قیمت گذاری دستوری، می توان بیش از گذشته از کارکرد بورس کالا برای شکل گیری معاملات شفاف و براساس واقعیت های اقتصاد استفاده کرد تا شاهد شکل گیری رانت و سوء استفاده ناشی از قیمت گذاری نباشیم.
فهیمی افزود: تعیین قیمتی در بورس کالایی، از رانت جلوگیری می کند و در صورت بروز، زود جلوی آن گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه نقطه قوت بورس، شفافیت آن است، گفت: امکان نظارت همگانی در این بازار سازمان یافته فراهم است.
فهیمی درباره تنوع کالایی در بورس افزود: دو نوع بورس کالایی داریم؛ نخست بورس کالایی مربوط به بورس کالای ایران  که شامل بازار پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و پاره ای از محصولات شیمیایی است و بورس دیگر، بورس انرژی است.
وی در ادامه به دو نوع معامله در بورس هم اشاره کرد و گفت: در نوع نخست کالایی وجود دارد و خریدار و فروشنده همان کالا  را با قیمت مشخص و بر اساس نیاز خرید و فروش می کنند. نوع دیگر معاملات آتی  و مربوط به آینده است. قرارداد آتی به طور کلی، قراردادی است که در آن خریدار و فروشنده توافق می­ کنند، مقدار معینی کالای مشخص را با کیفیت مشخص، قیمت معلوم و در زمان مشخص معامله کنند.
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی به سرمایه گذاران معملات آتی توصیه کرد با دانش و تحلیل کافی وارد این معاملات شوند و گفت ذات بورس به شما می گوید که قیمت ها باید چگونه باشد؛ اگر این قیمت سرکوب شود، رانت به وجود می آید.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا