ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بومی‌سازی تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات و اندازه‌گیری شدت پرتوهای رادیویی

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از بومی‌سازی تجهیزات ذخیره‌سازی دیتا و همچنین سامانه خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد خوانساری امروز در نشست خبری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نیاز جدید برای تایید نمونه سامانه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، اظهار کرد: تجهیزات زیادی برای ذخیره‌سازی دیتا در حال ورود به کشور هستند، به همین منظور سیستم‌های ذخیره‌سازی به تشخیص سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بومی‌سازی شده و همچنین پژوهشگاه در حال دریافت اعتبارنامه آن از سازمان رگولاتوری است.

وی در ادامه از طراحی و اجرای سامانه اندازه‌گیری شدت پرتوهای رادیویی خبر داد و گفت: برای حل نگرانی مردم از تشعشعات محیطی نیاز است که سازمان رگولاتوری این موضوع را ارزیابی کند به همین منظور سامانه اندازه‌گیری پرتوهای رادیویی که در سال‌های گذشته از خارج کشور خریداری می‌شد، در پژوهشگاه ساخته شده است و نمونه‌های مهندسی آن مراحل آخر را می‌گذراند.

همچنین بخوانید

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروب‌های الکترونیکی شامل سه پروب‌ برای اندازه‌گیری میدان الکتریکی و دو پروب میدان مغناطیسی، اظهار کرد: این سامانه به تامین سلامت مردم کمک خواهد کرد و در هر نقطه‌ای می‌توانند تشعشعات را اندازه‌گیری کنند. امیدواریم در سال آینده انتقال دانش فنی از طریق بخش خصوصی انجام شده، به تولید انبوه و تجاری برسیم و نیاز مردم مرتفع شود.

خوانساری با بیان این‌که یکی از موضوعات مطرح شده در پژوهشگاه توسعه فعالیت‌ها برای اتصال نزدیک به صنعت و بهره‌برداری تجاری در کشور است، گفت: زمینه لازم برای پارک تخصصی فاوا را ایجاد کرده و زیرساخت‌های آن در حال انجام است، به همین منظور در کیلومتر ۱۶ جاده کرج، ۲۳ هکتار فضا و حدود ۲۰ هزار مترمربع ابنیه ساختمان وجود دارد و همچنین بحث‌های حقوقی و مجوزهای آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: پارک‌های دانشگاهی نیز باید بتواند از این طریق فعالیت کند و زمینه‌ای آماده شده که در پنج سال آینده راه رشد فراهم شود، بدین منظور در راستای اقتصاد مقاومتی برای کریدور فاوا افتتاح بخش اول این پارک تخصصی برای اوایل سال آینده آماده می‌شود و جزییات آن با توجه به مجوزهایی که باید از وزارت علوم بگیریم به زودی اعلام می‌شود.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: از ماموریت‌هایی که پژوهشگاه همیشه دنبال کرده، تمرکز برروی شناسایی و فعالیت‌هایی است که زمینه اقتصادی مزیت‌دار و فعالیت‌های راهبردی در حوزه ict به ارمغان می‌آورد. بحث اقتصاد دانش‌بنیان و تمرکز بر روی تمرکز نیاز داخل بر مبنای حوزه‌های دانش و فناوری نیز از دیگر حوزه‌های مورد نظر است.

خوانساری با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه شامل تجهیزات فناوری‌های مورد نیاز بیان کرد: بومی‌سازی تجهیزات بیش از یکسال زمان می‌برد و پژوهشگاه در طول سه سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان صرف تجهیزات و آزمایشگاه‌های حوزه ict کرده است. سه آزمایشگاه تکمیل شده و فناوری آن ارتقاء یافته، پنج آزمایشگاه ایجاد شده است و همچنین دو آزمایشگاه برای تایید تجهیزات امنیتی داریم و شش آزمایشگاه در دانشگاه‌ها با قابلیت تجهیزات امنیتی وجود دارد.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه در راستای تعاملات پسابرجام توفیقاتی داشته است، افزود: پیش از این مجبور بودیم تجهیزات را به سختی از تولیدکنندگان خاص دریافت کنیم اما در حال حاضر فضای بهتری برای این کار شاهد هستیم. همچنین در سال جاری ۵۰ کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی داشتیم که در آنها از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای انتقال دانش و تعاملات علمی استفاده شده است. برگزاری IST در سال ۲۰۱۶ نیز از نقاط مثبت به واسطه گشایش‌های پسابرجامی بود.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سند راهبردی ICT بیان کرد: فناوری ابری، رادیویی، اینترنت اشیاء، نسل پنجم، بیگدیت‌ها و جویشگر بومی از فعالیت‌هایی هستند که منجر به رشد اقتصادی می‌شوند و برای آنها نقشه راه تعیین شده است.

خوانساری با بیان این‌که زیرساخت‌های فنی جویشگر بومی به عنوان پایلوت عملیاتی شکل گرفته، اظهار کرد: دیتاسنتر، پهنای باند و دقت زبان فارسی از مولفه‌های جویشگر بومی است و با ظرفیت‌هایی که انجام شده جویشگرهای بومی قابلیت رقابت با جویشگرهای بین‌المللی را دارند و و حتی از جویشگرهایی مثل بینگ جلوتر هستیم. البته جویشگرهای بومی به عنوان یکی از اجزای زیرساختی ملی اطلاعات و نه برای رقابت با شبکه‌های بین‌المللی ایجاد می‌شوند و ما به دنبال تکمیل سرویس‌های ارزش افزوده نیز هستیم.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا