انرژی

جلوگیری از قاچاق بنزین با احیای سامانه سوخت

یک مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصاد انرژی گفت: در حال حاضر بهترین راهکار برای جلوگیری از قاچاق سوخت به خصوص بنزین از استان های مرزی احیای سامانه کارت هوشمند سوخت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جواد نوفرستی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اکنون هیچ سامانه کنترلی برای عرضه سوخت در کشور وجود ندارد و همین موضوع باعث افزایش میزان مصرف داخلی بعلاوه قاچاق سوخت در جامعه شده است.

وی همچنین در خصوص اینکه گفته می شود در حال حاضر آمار مصرف بنزین داخلی ۹۰ میلیون لیتر در روز است، اظهارداشت: این حرف بطورکلی اشتباه است چرا که در دل این آمار قاچاق هم وجود دارد.

همچنین بخوانید

این مدرس و کارشناس اقتصاد انرژی گفت: جمله درست تر اینکه میزان مصرف داخلی بنزین بعلاه قاچاق مساوی با ۹۰ میلیون لیتر در روز بنابراین نباید قاچاق سوخت را در زمره مصرف سوخت داخلی قلمداد کرد.

وی در ادامه علت شکل گیری پدیده قاچاق را منفعت اقتصادی برشمرد و افزود: هم اکنون اختلاف قیمت بنزین در داخل کشور با لب مرز بسیار فاحش است.

نوفرستی تصریح کرد: بیشترین قیمت بنزین در بین کشورهای همسایه مربوط به ترکیه بوده یعنی هر لیتر بنزین بالای یک دلار است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: شرق کشور که بیشتر در معرض قاچاق سوخت قرار دارد قیمت هر لیتر بنزین ۸۰ درصد یک دلار است.

این مدرس و کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه پدیده قاچاق سوخت در ایران از سابقه طولانی برخوردار است بر ضرورت مقابله جدی با این پدیده مخرب و ضرر به حال اقتصاد مملکت تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه کارت سوخت می‌تواند در جلوگیری از قاچاق سوخت موثر واقع شود، اظهار داشت: کارت سوخت می‌تواند به مدیریت مصرف سوخت بنزین و اصلاح سبد سوخت خودروها از طریق افزایش سهم سی. ان. جی کمک کند.

نوفرستی در ادامه یادآورشد: رشد مصرف بنزین در کشور تا سال ۱۳۸۶ قبل از سهمیه بندی بنزین سالی ۱۰ درصد بوده که با اجرای طرح مزبور این میزان مصرف ۱۲ درصد کاهش را تجربه و همینطور حجم قاچاق سوخت نیز روند نزولی به خود گرفت.

برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «مهرگان سواد کوهی، مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۹۰دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا