امور زیربناییراه و ساختمان

اختلاس ۷.۵میلیاردی با هفت فقره امضای جعلی / ابلاغیه آخوندی درباره ارجاع کار، کان لم یکن می‌شود/به وزیر اعلام آتش بس کرده بودیم

رییس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه اخیرا اختلاس ۷.۵ میلیارد تومانی با ۷ فقره چک با جعل امضای بنده انجام شده است، گفت: سه نفر در جریان این پرونده دستگیر شده‌اند و پول را به سازمان برگرداندیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، احمد خرم در نشست خبری امروز با اشاره به عملکرد چند ساله سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: از عمر ایجاد سازمان نظام مهندسی در کشور بیش از ۲۳ سال می‌گذرد و از آن زمان در امر ساختمان و مسکن، مقررات ملی ساختمان حاکم شده است و تا حدودی ساخت و سازها به استاندارد رسیده‌اند.

وی ادامه داد: در زمان اوایل انقلاب بساز و بفروشان به صورت «بزن دررو»  کار می‌کردند اما امروز می‌توان گفت به استانداردها نزدیک شده‌اند و حتی در کلانشهرها شاهد این هستیم که انبوه‌سازان ساختمان‌های لاکچری می‌سازند و حتی از حد آیین‌نامه‌های استاندارد داخلی هم فراتر رفته‌اند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان اینکه متاسفانه فضای مناسبی برای سازمان نظام مهندسی وجود ندارد، گفت: در مقایسه نظام مهندسی ساختمان و نظام پزشکی می‌بینیم که متولی امر آن بخش یعنی وزارت بهداشت به صورت تمام قد از نظام پزشکی پشتیبانی می‌کند به طوری که در مساله اخیر درباره پرداخت هزینه‌ها به صورت نقد و عدم استفاده از دستگاه پوز در مطب‌ها برای فرارهای مالیاتی، دیدیم که وزارت بهداشت از پزشکان حمایت کرد هرچند که یک تخلف در حال انجام است.

خرم افزود: این اقدام وزارت بهداشت به این دلیل بود که تخلف کردن عادی نباشد و اعلام کرد که سازمان امور مالیاتی به کار خود بپردازد و معتقدیم قانون نباید در زندگی افراد کنکاش کند. در کشورهای دیگر هم اینگونه مسائل وجود دارد و بنده تمام هزینه‌های مراحل درمانم در آلمان را به صورت نقدی پرداخت کردم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان اینکه عادت داریم مسائل منفی را برجسته کنیم اظهار داشت:‌ به جای روشنگری عادت به افشاگری داریم و این سیستم باید اصلاح شود. در تلاشیم از هر تریبونی یکدیگر را متهم کنیم که این اقدامات امیدها را به یأس تبدیل می‌کند.

*از وزیر شهرسازی درخواست آتش‌بس کردیم

خرم ادامه داد: دیدیم که در موضوع پنج درصد حق الزحمه مهندسان ناظر چه جو منفی‌ای علیه سازمان نظام مهندسی و مهندسان کشور ایجاد شد و گفتند مهندسان دست در جیب مردم می‌کنند. این در حالی است که پرداخت پنج درصد حق الزحمه مهندسان ناظر در قانون آمده است.

وی با بیان اینکه درباره این موضوع از وزیر راه و شهرسازی درخواست آتش‌بس کردیم، گفت: قرار بر این شد کمیسیونی تشکیل شود که در آن پنج عضو از وزارتخانه و پنج عضو از سازمان نظام مهندسی حضور داشته باشند اما تنها سه جلسه برگزار شد و مابقی جلسات تعطیل شد. این در حالی بود که جلسات باید هفتگی برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: این موضوع هم مانند سایر موضوعات بلاتکلیف باقی ماند و حاضر به برگزاری مابقی جلسات نشدند.

*فساد در دستگاه‌های نظارتی اپیدمی شده است

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با بیان اینکه مساله مبارزه با فساد و تبعیض یک معضل کلی در کشور است، گفت: هیچ اراده‌ای برای مبارزه با فساد در هیچ دستگاه و بخشی از دولت وجود ندارد و همواره این قوه تقصیر را گردن قوه دیگری می‌اندازد.

وی افزود: یکدیگر را محکوم می‌کنیم و هیچ طرح و برنامه‌ای برای پیشگیری از فساد نداریم.

خرم با بیان اینکه برای جلوگیری از فساد باید تمام سیستم‌ها آی‌تی محور شوند، گفت: با توجه به حجم تولید اطلاعات و سرعت ارتباطات نباید از شیوه‌های سنتی استفاده شود و باید تمام عملیات بر پایه آی‌تی باشد. در سال ۸۲ این اقدام را در وزارت راه و ترابری انجام دادم اما با آمدن دولت نهم بساط ای‌تی‌اس برچیده شد و همه کارهای ما تعطیل شد. بنابراین انتظار تخلف در مزایده ها و مناقصه‌ها وجود دارد چراکه هنوز هم نیروی انسانی در انجام امور دخالت دارند.

وی افزود: در آن دوره سیستمی طراحی کردیم که اگر هر انسانی دخالتی در این موضوعات می‌کرد سیستم آلارم می‌داد و متوجه می‌شدیم که یک عامل انسانی در انجام روند آی‌تی در حال دخالت است و به سرعت جلوی آن را می‌گرفتیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه فساد در دستگاه‌های نظارتی اپیدمی شده است، گفت: هر چه  سرعت انجام کارها کندتر شود امکان بروز فساد در آن بیشتر است. زمانی پرداخت حق الزحمه مهندسان تا ۶ ماه طول می‌کشید که با طولانی شدن آن مهندس ناچار بود پولی را پرداخت کند تا حق الزحمه آن را زودتر بپردازند. در جلسه اول توانستیم این مدت زمان را به ۳۰ روز کاهش دهیم و در جلسه بعد به دو هفته رسید و امروز حق‌الزحمه مهندسان به روز پرداخته شود.

*در یک سال ۱۶۸ قاضی در کشور اخراج شد

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد استفاده از عوامل سالم است، گفت:‌ اگر معیشت افراد تامین نشود بروز فساد در آن سیستم طبیعی است در حال حاضر هزینه متوسط شهری پنج میلیون تومان است حال اگر حقوق افراد کمتر از این باشد مشخص است که احتمال بروز فساد وجود دارد.

خرم با بیان اینکه وزیر دادگستری انگلیس دو ماه پیش اعلام کرد که در ۴۰ سال گذشته تنها یکی از قضات این کشور مرتکب تخلف شد که آن هم به حکم قضائی نرسید، ادامه داد: حال اینکه در یک سال گذشته در ایران ۱۶۸ قاضی اخراج شدند ۵۸۰ قاضی حکم قضائی گرفتند و بیشتر از این تعداد قاضی بازخرید شده‌اند که بازخرید آنها با عدم صلاحیت قضاوت و وکالت بوده است.

عضو کابینه دولت اصلاحات با بیان اینکه طبق گفته وزیر دادگستری فرانسه تعداد پرونده‌ها در این کشور زیر هزار پرونده در دستگاه قضاست، گفت: در ایران به صورت رسمی اعلام شد که ۱۷ میلیون پرونده در دستگاه قضا وجود دارد. به عبارت دیگر به طور میانگین در هر خانواده‌ای دو پرونده قضائی در طول ۱۰ سال گذشته وجود داشته که این نشان‌دهنده عدم روحیه سازش بین ایرانی‌هاست.

*توضیحات خرم درباره اختلاس ۴۰ میلیاردی و هفت میلیاردی در سازمان نظام مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی درباره اختلاس ۴۰ میلیارد تومانی که در سال‌های گذشته در سازمان نظام مهندسی اتفاق افتاد،‌گفت: چهار سال است که این پرونده در دستگاه قضا گیر کرده است و هنوز هم در حال بررسی است.

وی افزود: این پول در بانک بلوکه شده اما سود آن را دریافت می‌کنیم و برای موضوعات اشتغال مهندسان این سود هزینه می‌شود.

خرم همچنین درباره اختلاس ۷.۵ میلیارد تومانی که اخیرا در سازمان نظام مهندسی رخ داده تاکید کرد: افرادی چک‌هایی را با امضاهای جعلی به بانک صادرات برده‌اند و حدود ۷.۵ میلیارد تومان اختلاس کرده‌اند. چند چک با جعل امضای بنده وصول شده و یک چک هم اساسا هیچ امضایی نداشته که وصول شده است.

وی افزود: توانستیم این چک‌ها را کشف کنیم و در چهار روز کاری هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن به سازمان برگشت و سه نفر در این جریان دستگیر شده‌اند دستگاه قضا در حال بررسی پرونده است که آیا بانک هم در این موضوع دخالت داشته است یا خیر.

*برای پرداخت پنج درصد حق‌الزحمه مهندسان دست در جیب مردم نمی‌کنیم

خرم با بیان اینکه عده‌ای مدعی شدند برای پرداخت پنج درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر دست در جیب مردم می‌کنیم اما این حرف درست نیست، گفت: این حق‌الزحمه از حق عضویت مهندسان پرداخت می‌شود و زمانی که مهندسان عضو این سازمان می‌شوند این موضوع را با رضایت کامل می‌پذیرند.

وی افزود: پرداخت این مبلغ در ازای خدماتی که مهندس ارائه می‌دهد در قانون دیده شده است حال اینکه در برخی از استان‌ها مصوبه مجمع عمومی‌ برای این پنج درصد وجود ندارد و در برخی از استان‌ها وجود دارد که استان تهران این مصوبه را دارد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی استان تهران ۱۲۰ هزار عضو دارد و ۵۴۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی در کل کشور هستند.

*امضافروشی را انکار نمی‌کنیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه نمی‌توان امضافروشی را انکار کرد، گفت: در حال حاضر شرایط محدود شده که ناظر حقوقی بتواند هر چه می‌تواند قرارداد منعقد کند و ممکن است یک شرکت ۱۰۰ قرارداد منعقد کرده باشد و یک شرکت هیچ کاری برای انجام نداشته باشد. این شرایطی است که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است.

وی افزود: در ماه گذشته چهار هزار و ۵۰ ارجاع کار داشتیم که ۵۰ مورد از آن انتخابی بوده و مهندسان پروژه‌هایی با متراژ کم را قبول نمی‌کند و ما کاری از دستمان برنمی‌آید.

خرم تاکید کرد: ‌امضافروشی وجود دارد برای پیشگیری از آن باید اقداماتی انجام شود.

*ابلاغیه آخوندی کان لم یکن می‌شود

خرم با بیان اینکه درباره بحث ارجاع کار و ابلاغیه‌ای که وزیر راه و شهرسازی اخیرا ارسال کرده با معاونت حقوقی رئیس جمهور مذاکراتی داشتیم، گفت: این معاونت به صورت شفاهی اعلام کرده که موضوعات درباره ارجاع کار برعهده سازمان نظام مهندسی است و درباره این مساله به صورت رسمی هفته آینده موضوعات را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: احتمالا در مورد ارجاع کار به مهندسان ابلاغیه آقای آخوندی کان لم یکن می‌شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا