بورسبورس اوراق

مهاجرت نقدینگی به صنایع کوچک

در ادامه اقبال سهام گروه بانکی طی روز چهارشنبه، امروز نیز بورس تهران شاهد تقاضای قابل توجه سهامداران به این نمادهای این گروه بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام امروز نیز روند چرخش به سمت صنایع کوچک را ادامه داد و در همین راستا با رشد شاخص هم وزن به کار خود پایان داد.

افزایش تقاضا در گروه هایی نظیر بانک ها، دارویی ها و سیمانی ها امروز مشهودتر از گذشته بود. به این ترتیب شاخص هم وزن با رشد ۱.۴۳ درصدی، به سطح ۲۱ هزار و ۶۶۰ واحد رسید. در مقابل اما شاخص کل با افت حدود یک درصدی و تحت تاثیر عرضه های سنگین در صنایع بزرگ کالایی، به سطح ۱۳۶ هزار و ۱۰۹ واحد رسید.

نگاه ها همچنان معطوف به بانک ها

نمودار شاخص بازار سهام  امروز در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که تحت تاثیر تقاضا در عمده نمادهای بانکی با رشد همراه شد، اما در ادامه غلبه عرضه در نمادهای کالایی باعث شد، این نماگر در مسیر افت حرکت کند.

ارزش معاملات امروز بورس تهران، به ۵۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بالغ شد و افت ۳۶ درصدی نسبت به روز چهارشنبه را به ثبت رساند. همچنین حجم معاملات نیز به حدود ۳۰۰ میلیون سهم رسید که این مولفه نیز افت ۲۰ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ثبت کرده است.

امروز همچنین مشابه بسیاری از روزهای گذشته تقاضای حقیقی ها از بازیگران حقوقی پیشی گرفت. برهمین اساس، خالص تغییر مالکیت امروز به ۷۱ میلیارد تومان و از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی به ثبت رسید.

در میان صنایع بورسی بیشترین تقاضای حقیقی ها در گروه بانکی ها به ثبت رسید و بعد از آن صنعت غذایی مورد توجه این گروه قرار گرفت.

در مقابل اما محصولات شیمیایی بیشترین حمایت را از سمت بازیگران حقوقی به خود دید. همچنین فلزات اساسی دیگر صنعت مورد توجه بازیگران بزرگ بازار بود.

امروز بیشترین خرید بازیگران خرد در نماد “وبملت” انجام شد. بانک ملت که با صعود امروز از افت بیشتر شاخص جلوگیری کرد، جایگاه بیشترین حجم معامله و ارزش معامله را نیز به خود اختصاص داد.

معاملات این نماد بانکی امروز در حالی آغاز شد که فشار تقاضا باعث صف نشینی سهامداران تا پایان معاملات شد. با این وجود عرضه های سنگین از سوی حقوقی ها در ساعات پایینی حجم صف خرید را به ۸۴میلیون سهم تقلیل داد.

اما در سوی دیگر بازار، حقوقی ها بیشترین حمایت را از نماد “فملی” داشتند. نمادهای فلزی این روزها عمدتا شاهد کوچ نقدینگی به سمت کوچکترهای بورسی هستند. همین موضوع بر افت قیمتی این نمادها دامن زده و باعث روند نزولی این گروه ها شده است.

تکیه صنایع کوچک بر صدر جدول صنایع

از میان ۳۸ صنعت بورسی امروز کاشی و سرامیک بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. طی چند روز اخیر در این گروه، شرکت های صادرات محور عمدتا با صف خرید همراه هستند، البته شرکت هایی که تمرکزشان بر فروش داخلی است نیز شرایط مساعدی دارند. گزارش های ماهانه منتشر شده در این گروه عمدتا از رشد فروش خبر می دهد.

این صنعت طی یکماه اخیر با بازدهی قابل توجهی همراه بوده است. کاشی بهسرام با بازده ۱۰۵ درصدی طی یکماه اخیر ، به عنوان موفق ترین نماد این گروه مطرح است.

کاشی سینا نیز یکی دیگر از نمادهای جذاب این صنعت است که در این بازه زمانی ۴۳ درصد بازدهی مثبت داشته است.

صنعت محصولات چوبی، دومین گروه صعودی امروز بورس تهران است و جایگاه سوم در اختیار صنعت سیمان است.

بررسی گزارش های مردادماه صنعت خاکستری کشور نشان میدهد نرخ فروش این شرکت ها با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده و به بالای ۲۰ درصد نیز رسیده است. در یک ماه اخیر بیشترین بازدهی را در این صنعت شرکت سیمان قائن با بازدهی ۱۱۳درصدی به ثبت رسانده است. بعد از آن نیز سیمان لارستان با بازدهی بیش از ۹۴ درصد در رده دوم قرار دارد.

دارویی های ارزنده بورسی

دیگر صنعت مورد توجه این روزهای سهامداران، گروه دارویی است. این گروه نیز در انتشار عملکرد مردادماه موفق عمل کرده است. با این وجود بنا بر گفته های مدیران عامل این شرکت ها، تغییرات بنیادی چندان مهمی برای آن ها رخ نداده و عمده رشد این گروه ها تحت تاثیر ارزنده بودن قیمت ها و نوسان محدود طولانی مدت بوده است. در همین راستا، این صنعت در روزهای آتی شاهد عرضه اولیه یک شرکت جدید است.

داروسازی آوه سینا به عنوان نخستین شرکت ایرانی که قادر به ثبت اختراع در آمریکا و اروپا بوده است در بازار دوم فرابورس درج شده و در نوبت عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام ایستاده است.

همچنین امروز مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده بسیاری از شرکت های دارویی از واگذاری ۱۰۵ شرکت و خروج از بنگاه داری شستا خبر داد. به گفته مدیرعامل این شرکت، در حال حاضر ۸۰ درصد دارایی این شرکت در بورس عرضه و اطلاعات ۲۰ درصد باقیمانده هم روی سایت کدال قرار داده شده است.

لازم به ذکر است، شستا هم اکنون در همه صنایع برتر کشور در قالب ۹ هلدینگ نفت، گاز، انرژی، دارو، سیمان، رایتل، کانی‌های فلزی، حمل و نقل دریایی و ساختمان‌سازی فعالیت دارد که سهم شستا از مجموعه تولید این بخش‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

 

 

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا