بین الملل

اولین عرضه فیزیکی شاخص نفتی چین با قرارداد پترو-یوآن

در اولین ارائه فیزیکی شاخص نفتی چین با استفاده از یوآن، ۵ شرکت، در مجموع ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام خاورمیانه را به خریداران تحویل خواهند داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، در اولین ارائه فیزیکی شاخص نفتی چین با استفاده از یوآن، ۵ شرکت، در مجموع ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام خاورمیانه را به شرکت‌هایی که قبلا قرارداد پیش‌خرید نفت خام برای تحویل در ماه سپتامبر، را خریده‌اند، تحویل خواهند داد.

شاخص نفتی چین از ماه مارچ شروع به کار کرد و  قراردادهای تحویل نفت در ماه سپتامبر را به فروش رساند. بورس بین‌المللی انرژی شانگهای (آی‌ان‌ای)، به منظور این که اجازه دهد حجم نفت معامله شده روی هم انباشته شده تا برای تحویل فیزیکی آماده شود، اولین ماه تحویل خود را سپتامبر طراحی کرده بود.

تحلیل‌گران به رویترز گفتند برای این که چین بتواند به هدف جاه‌طلبانه خود برای تبدیل بنچ‌مارک نفتی شانگهای، که معاملات آن با یوآن انجام می‌شود، به یک بنچ‌مارک مطرح بین‌المللی بازار انرژی، مانند برنت و دابلیوتی‌آی، را به واقعیت تبدیل کند، قابلیت تحویل به موقع، حجم معاملات و روند کم نوسان و نرم، نقشی کلیدی خواهند داشت.

طبق اعلام منابع آگاه، اولین آزمون بزرگ این شاخص، ماه پیش‌رو (سپتامبر) است، که در آن شرکت‌های مهم چین، شامل شرکت‌های دولتی، در برابر قراردادهای پیش‌خرید نفت چین، به ۸ پایانه ذخایر تایید شده بورس انرژی شانگهای برای قراردادهای پیش‌خرید، نفت خام تحویل می‌دهند.

یونیپک، واحد تجاری بزرگترین پالایشگاه آسیا سینوپک، قرار است ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک بصره عراق را به تشکیلات ذخیره نفت سینوپک در جزیره ژه‌جیانگ، تحویل دهد.

در این راستا شرکت‌های نفت و سوخت سی‌ان‌پی‌سی، نفت ژن‌هوا و یک شرکت خصوصی نامشخص، هر کدام ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در کلاس نفت سبک بصره را به انبار نفت شرکت سی‌ان‌پی‌سی در بندر جنوبی ژان‌جیانگ تحویل خواهند داد. بازوی تجاری سی‌ان‌پی‌سی، چاینااویل، هم ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام عمان را به انبارهای ذخایر شهر شمالی دالیان تحویل می‌دهد.

فعلا لیست خریدارانی که این نفت تحویل داده شده به انبارها را دریافت خواهند کرد، مشخص نشده است.

تحلیل‌گران معتقدند هزینه‌های ذخیره‌سازی بالا در چین یکی از مشکلاتی خواهد بود که تاجران در این مکانیزم تحویل نفت با آن روبرو خواهند شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا