خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

صنعت خودروسازی ایران ناکارآمد است

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت خودروسازی کشور به رغم تمامی حمایت ها بی حد و حصر دولت تاکنون نتوانسته عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هدایت الله خادمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ناکارآمدی این صنعت ریشه در بی تدبیری مسئولان، رانت، کمک بی حد و حصر دولت به خودرسازان و بسیاری موارد دیگر دارد.

وی اظهارداشت: هدف دولت ها طی چند دهه گذشته از حمایت خودروسازان تولید خودروهای با کیفیت بالا، ایمن، مصرف سوخت منطقی، خدمات پس از فروش مناسب و غیره در کشور بوده که متاسفانه هیچ یک از این موارد تاکنون در جامعه نمود عملی پیدا نکرده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: لازمه پیشرفت صنعت خودروسازی ایران مدیریت کارآمد، برنامه ریزی مناسب، انحصارزادیی، فاصله گیری از بخش دولتی و از همه مهمتر تولیدات صادرات محور است.

وی افزود: اگر خودرویی قابلیت صادرات و فروش در خارج از کشور را نداشته باشد منطقی نیست در داخل مردم بصورت انحصاری از چنین محصولی استفاده کنند.

خادمی تصریح کرد: خودروهای فاقد مشتری در بازارهای جهانی بدون شک واجد کیفیت و ایمنی لازم هستند.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی ایران امروز کمترین جایگاهی در جهان ندارد، گفت: صنعت مزبور با مشکلات ساختاری عدیده ای از قبیل انحصار، رانت، مدیریت ناکارآمد، فقدان برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب، سایه سنگین دولت و غیره مواجه است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در طول ۴۰ سال گذشته همواره از صنعت خودروسازی با تزریق یارانه و دیگر روش های حمایتی، پشتیبانی و کمک کرده ولی این صنعت تاکنون عملکرد رضایت بخشی نداشته و تنها از یارانه ها و بازار انحصاری سوء استفاده کرده است.

وی در ادامه یادآورشد: برای تولید محصولات خودرویی با کیفیت در داخل ضمن کاهش نرخ تعرفه ها بایستی دولت از حمایت های بیجا و تزریق یارانه به این صنعت خودداری کند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا