امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

نبود نظارت عامل گرانی تخم مرغ

رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران نبود نظارت از سوی دولت را مهمترین عوامل نابسامانی و افزایش قیمت در بازار تخم مرغ عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ناصر نبی پور در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: قیمت جوجه یک روزه شهریور ماه سال گذشته با قیمت سه هزار و ۲۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شد اما قیمت آن امروز به هفت هزار تا هفت هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت ذرت از ۷۶۰ تومان در شهریور سال ۹۶ به یکهزار و ۲۰۰ تومان طی شهریور ماه امسال رسیده است، اظهارداشت: قیمت سویا هم از یکهزار و ۳۸۰ تومان در مدت مشابه سال گذشته به دو هزار ۵۰۰ تومان افزایش یافته این در حالیست که سایر نهاده ها و مکمل ها نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت را نشان می دهد.

همچنین بخوانید

رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با اعلام این خبر که قیمت کارتن شانه برای بسته بندی تخم مرغ ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: با وجود افزایش قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ درصدی نهاده ها دولت همچنان انتظار دارد با نرخ سال گذشته تخم مرغ به بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود بیماری در مرغداری های طی سال گذشته دلیل دیگری بوده که افزایش قیمت ها را رقم زده است، گفت: مرغ سه ماهه در سال گذشته ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان خریداری می شد اما امروز قیمت آن به ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان رسیده است.

نبی پور با بیان اینکه شرکت پشیبانی امور دام به عنوان رقیب بخش خصوصی واردکننده نهاده ها مبدل شده است، افزود: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی دولت برای تامین نهاده ها اختصاص یافته اما آنچه که در بازار ارائه می شود با نرخ حدود هشت هزار تومان است.

وی با اعلام این مطلب که تولیدکنندگان جرات جوجه ریزی ندارند، اظهار داشت: این در حالیست که از ۱۵۲ واحد مرغ تخم گذار استان تهران تنها ۴۶ واحد، آن هم با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد فعالیت می کنند.

رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران ادامه داد: در واحدهای مرغ تخم گذار این استان باید ۱۵ میلیون قطعه مرغ وجود داشته باشد اما این میزان به دو میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه کاهش یافته است.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: راهکار برون رفت از این وضعیت کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان و تامین ارز برای واردات واکسن مورد نیاز و نهاده ها و ارائه آن به تولیدکنندگان با اعمال سود معقول است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «حسن سعید کلاهی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا