بانک و بیمهطلا و ارز

بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی جمع شود

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه بر ضرورت جمع شدن بساط ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی دیلمقانیان در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: دولت نباید در بازار دخالت کند بلکه اجازه دهد بازار روند عادی خود را طی و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا عمل نماید.

 

وی همچنین اظهارداشت: برای جلوگیری از رانت و فساد نخستین اقدامی که دولت باید انجام دهد حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در حرف و عمل است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ضمن اشاره به اینکه بازار با برخوردهای دستوری عکس العمل نشان می دهد، گفت: فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صنعتگران و کار آفرینان سربازان اقتصادی این آب و خاک هستند و به خوبی این مطلب را درک می کنند که در شرایط سخت باید تصمیم های سخت گرفته شود ولی این تصمیمات نباید منشا رانت و فساد داشته باشد.

وی در ادامه افزود: چند دوره نوسانات ارزی در اقتصاد کشور تجربه و همگان شاهد ناکارآمدی سیاست های دولت های مختلف در این بخش بوده اند.

دیلمقانیان تصریح کرد: تمامی سیاست های که امروز دولتمردان در حال آزمون و خطا هستند و بخشنامه های پی در پی که در بحث سیاست های ارزی بر مبادلات اقتصادی کشور صادر می شود این موارد و مسائل در سال ۹۱ نیز در جامعه تجربه و عدم توفیق این سیاست ها را همان زمان فعالان اقتصادی به یاد دارند.

وی گفت: انتقادی که فعالان اقتصادی از سیاست گذاران ارزی کشور دارند اینکه خیلی نباید دولت در بازار دخالت کند بلکه اجازه دهند بازار روند عادی (عرضه و تقاضا) خود را طی نماید.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه افزود: سیاست های که سیاست گذاران و تصمیم سازان کشور در بحث ثبت سفارش به ویژه واردات مواد اولیه تولید انجام داده اند امروز همگان شاهد این قضیه هستند که بسیاری از واحدهای تولیدی مملکت در بحث تامین مواد اولیه خود نه در بحث نرخ ارز بلکه به خاطر دستور العمل ها و بخش نامه های متعدد و حتی متناقض با مشکل مواجهند و حتی امر نمی توانند قطعات و ملزومات تولید خود را از خارج از کشور وارد کنند.

وی اظهارداشت: با توجه به تحریم‌های بانکی و محدودیت‌های دلاری اروپایی‌ها علاقه مند به این هستند که به صورت اعتباری جنس در اختیار تولید کنندگان داخلی قراردهند اما قوانین ارزی این اجازه را نمی‌دهد.

دیلمقانیان در ادامه این مصاحبه یادآورشد: واردات بدون انتقال ارز یکی از ابزارهای دور زدن تحریم‌هاست و باید به این سمت و سو حرکت کرد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «حسن سعید کلاهی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا