بورسبورس اوراق

رفتار به دور از هیجان، لازمه رشد بورس

تالار شیشه ای امرور در روندی کم نوسان و آرام به کار خود پایان داد، با این وجود ارزش معاملات امروز بورس تهران نسبت به روز گذشته با رشد همراه شد. همچنین شاخص کل با تغییرات امروز بازدهی از ابتدای سال را به رقم ۳۹ درصد و یکساله را به بیش از ۶۰ درصد رساند.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام این روزها در مسیر اصلاح قیمتی بسیاری از سهم ها حرکت می کند. با این وجود برخی از کارشناسان بر این باورند، عملکرد عمده معامله گران بورسی با چاشنی هیجانات کاذب همراه است. در تایید این چنین رفتارهایی، می توان به دو علت مهم که مسبب اینگونه رفتارهاست اشاره کرد.

با پایان ماه مرداد، بسیاری از شرکت های بورسی گزارش عملکرد مالی  ماهانه و ۵ ماهه ابتدای سال خود را منتشر کردند. براوردها نشان می دهد عمده شرکت ها در زمینه فروش و سودآوری، رشد قابل توجهی داشته اند.

 از سویی، واکاوی شرایط بنیادی شرکت هایی که این روزها در سمت عرضه فعال بوده اند ، هیچ تغییر یا تحولی را که منجر به سیگنال منفی میان سهامداران باشد نشان نمی دهد.

برهمین اساس از سوی کارشناسان این فرضیه قوت می گیرد که معاملات این روزها در سیطره رفتارهای هیجانی و به دور از منطق صورت میگیرد.

امروز تمامی شاخص های بازار سهام در روندی هماهنگ با افت همراه شدند. با وجود اینکه طی روزهای گذشته صنایع کوچکتر بورس مورد توجه سهامداران بودند، امروز اما این گروه ها نیز شاهد تشدید عرضه سهام بودند. با این وجود توان این عرضه ها در حدی نبود که این گروه ها را با افت همراه سازد.

بانک ها در کانون توجه سهامداران

به این ترتیب شاخص کل بورس تهران با افت ۱.۸ درصدی به کانال ۱۳۳ هزار واحد عقب گرد داشت. مانند چند روز اخیر امروز نیز، نمادهای فلزی- معدنی و شیمیایی بیشترین اثر را بر افت شاخص به جای گذاشتند. در این میان اما همچنان نمادهای بانکی بخصوص نماد شرکت بانک ملت در کانون توجه سهامداران قرار داشت.

اما نکته قابل توجه در خصوص نمادها با بیشترین اثر مثبت است. امروز سه نماد موثر بر عدم افت بیشتر شاخص از گروه سیمان بودند، نمادهای “سکرما”،”سفانو” و “سیلام” بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در روند معاملات امروز ، ارزش معاملات بورس تهران به ۶۵ میلیارد و ۸۲ میلیون تومان رسید، که این رقم نسبت به روز معاملاتی گذشته رشد ۱۱ درصدی داشت. با این حال، در خصوص حجم معاملات روند معکوسی از ارزش معاملات صورت گرفت. حجم معاملات بورس امروز به ۲ میلیون و ۴۷۲ سهم رسید و افت ۱۷ درصدی را نسبت به روز شنبه رقم زد.

حقوقی ها به میدان آمدند

اما امروز این پیش بینی محتمل بود؛ با توجه به تشدید شناسایی سود میان سهامداران حقیقی، بزرگان بورسی به حمایت از بازار قد اعلم کنند. در همین خصوص تغییر مالکیت امروز به رقم ۵۶ میلیارد تومان و از سوی حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. امروز حقیقی ها، چنان گذشته بیشترین خرید را از “وبملت” داشتند و بعد از آن در نمادهای “فولاژ” و “غبشهر” تقاضای قابل توجهی را به ثبت رساندند.

در مقابل اما، حقوقی ها حمایت خود را از نماد “فولاد” آغاز کردند و در ادامه بیشترین خرید خود را از سهام نماد های “فملی” و “پارس” به ثبت رساندند.

در بررسی صنایع نیز از میان ۳۸ صنعت بورسی ۱۳ صنعت روند مثبت داشتند، که در این میان محصولات چوبی در صدر جدول رشد قیمتی قرار گرفت. گروه های حمل و نقل و بیمه ای نیز در رده های بعدی قرار گرفتند تا بورس همچنان بر مدار صنایع کوچک حرکت کند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا