بانک و بیمهطلا و ارز

حرکت معکوس نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد/ اختلاف ۵۰۰۰تومانی بازار آزاد و بازار ثانویه

برخلاف جریان بازار آزاد ارز که این روزها روندی رو به رشد طی کرده و برای امروز به شدت نوسان داشت، در بازار ثانویه و در جایی که معاملات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان انجام می‌شود، قیمت‌ها کاهشی بود و قیمت یورو به کمتر از ۹۰۰۰ تومان رسیده است. اکنون اختلاف نرخ در بازار آزاد و معاملات نیمایی به حدود ۵۰۰۰ تومان در هر یورو می‌رسد.

در بسته‌ی جدید ارزی، بازار ثانویه محلی برای انجام تمام معاملات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان شد و صراف‌ها به عنوان واسطه در آن معامله می‌کنند. بازار ثانویه در بستر سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) فعالیت می‌کند. به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، در حالی حدود ۲۵ روز از فعالیت بازار ثانویه در فاز جدید می‌گذرد که در این مدت حدود ۱.۷ میلیارد یورو معاملات در آن انجام شده که عمدتا ارزهای یورو، درهم و یوان بوده است. این در حالی است که از چندی پیش بانک مرکزی معاملات بر پایه دلار را در سامانه نیما کمرنگ کرده و معاملات عمدتا در قالب یورو، درهم و یوان انجام می‌شود. گرچه در ابتدای امر قیمت‌ها در سامانه برای دلار و یورو تا بیش از ۹ هزار تومان هم تعیین و معاملات بر اساس آن شکل می‌گرفت، اما به مرور نرخ‌ها رو به کاهش رفت.

همچنین بخوانید

آخرین گزارش از بازار ثانویه از این حکایت دارد که برای امروز (یکشنبه، ۱۱ شهریور) متوسط نرخ خرید یورو به حدود ۸۹۰۰ تومان رسیده که برای فروش از این مقدار نیز تا حدی کمتر بوده است. این در حالی است که معاملات بازار ثانویه برای خرید یورو در نیمه مرداد حدود ۹۳۰۰ تومان بود که در اواخر این ماه تا ۹ هزار تومان کاهش یافته بود. همچنین میانگین نرخ فروش یورو در بازار ثانویه در نیمه مرداد به حدود ۹۵۰۰ تومان می‌رسید که در پایان این ماه بین ۹ هزار تا ۹۱۰۰ تومان قرار گرفت و برای امروز به کمتر از ۸۹۰۰ تومان رسیده است.

با اینکه معاملات در بازار ثانویه با نرخ‌های کاهشی همراه شده، اما در بازار آزاد ارز در روزهای اخیر، افزایش قیمت چشمگیر بوده به‌طوری که دلار تا ۱۲ هزار تومان و یورو تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان در معاملات امروز (یکشنبه، ۱۱ شهریور) رسیده است. در این حالت اختلاف قیمت بین یورو در بازار آزاد و نیما تا ۵۰۰۰ تومان می‌رسد.

تحلیلگران بازار، افزایش تقاضا که عمدتا کاذب و از نوع سرمایه‌گذاری است را، از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در بازار آزاد می‌دانند. در عین حال که کارشناسان نقش دلال‌ها در به‌هم ریختگی فضای بازار و سوءاستفاده تقاضای موجود را، عاملی اثرگذار در جریان اخیر بازار اعلام کرده‌اند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا