بین الملل

اردوغان:موسسات رتبه‌دهی نمی‌توانند ترکیه را با دلار سرنگون کنند

رجب طیب اردوغان از موسسات رتبه‌دهی غربی برای اعلام چشم‌انداز منفی برای اقتصاد ترکیه، انتقاد کرد و آنها را متهم کرد با افت ارز ترکیه، تلاش دارند بخش بانکی این کشور را تضعیف کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان از موسسات رتبه‌دهی غربی برای اعلام چشم‌انداز منفی برای اقتصاد ترکیه، انتقاد کرد و آنها را متهم کرد در شرایطی که ارز ترکیه تحت حمله قرار دارد، تلاش دارند بخش بانکی این کشور را تضعیف کنند.

یک جنگ تعرفه‌ای سخت با آمریکا و مشکلات دیپلماتیک بر سر دستگیری کشیش آمریکایی، اندرو برونسون در ترکیه، ضربه سختی به ارز ملی ترکیه زده است و باعث شده است قیمت کالاهای مصرفی بالا برود و ارزش لیره هر لحظه افت کند.

او به طرفداران خود در استان شمال غربی بالی گفت: اگر آنها دلار دارند ما خدا را داریم. آنها نمی‌توانند با دلار ترکیه را سرنگون کنند. او اضافه کرد: به سخنان توهین‌آمیز و ریاکارانه آنها اهمیت ندهید. آنها حرف‌های زیادی در مورد ما زده‌اند.

اظهارات انتقادی اردوغان پس از این مطرح می‌شود که موسسه‌های رتبه‌دهی فیتچ و مودیز با اشاره به تاثیر سقوط لیره، در مورد وضعیت بانک‌های ترکیه هشدار دادند.

در همین زمان شرکت تنظیم‌کننده مقررات انرژی ترکیه اعلام کرد از اول سپتامبر، هزینه الکتریسیته شرکت‌های صنعتی  ۱۴ درصد و الکتریسیته مسکونی ۹ درصد گران می‌شود. کارشناسان معتقدند که این کار تورم ۲ رقمی این کشور را بالاتر خواهد برد.

در ماه آگوست شرکت مودیز اعلام کرد که رتبه اعتباری ترکیه را از بی‌ای۲ به بی‌ای‌۳ کاهش داده است و موسسه فیتچ هم رتبه اعتباری این کشور را به ناپایدار تقلید داد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا