بانکبانک و بیمه

صدور مجوز انتشار "ایران چک" جدید در سال۹۶


نمایندگان درنشست علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۹۶ با بند (الف) تبصره ۱۷ ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبه بانک مرکزی مجاز به تولید و توزیع “ایران چک” های مورد نیاز کشور در سال ۹۶ شد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،براساس بند (الف) این تبصره: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است ایران‌چک‌های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول و اعتبار تولید و با مسدودکردن معادل ریالی آن تحت نظارت هیأت نظارت اندوخته اسکناس (موضوع ماده (۲۱) قانون پولی و بانکی کشور منتشر کند.
در ماده ۲۱ قانون پولی و بانکی کشور آمده است:
الف – هیأت نظارت اندوخته اسکناس عهده‌دار نظارت بر حسن اجرای مفاد ماده ۵ این قانون از طریق تحویل و نگاهداری اسکناس‌های چاپ‌شده و همچنین نگاهداری حساب دارایی های موضوع ماده ۵ و صورت جواهرات سلطنتی و تنظیم مقررات مربوط به نمایش و نظارت بر ورود و خروج‌ آنها از خزانه بانک و به علاوه نظارت در معدوم کردن اسکناس هایی که باید از جریان خارج شود است.
ب – هیأت نظارت اندوخته اسکناس از افراد زیر تشکیل می‌شود:
۱ – دو سناتور به انتخاب مجلس سنا
۲ – دو نماینده مجلس به انتخاب مجلس
۳ – رییس کل بانک مرکزی ایران
۴ – دادستان کل کشور
۵ – خزانه‌دار کل کشور
۶ – رییس کل دیوان محاسبات
۷ – رییس هیأت نظار
‌تبصره – مدت مأموریت سناتورها و نمایندگان مجلس با مجلسین خواهد بود و در هر حال تا انتخاب جانشین خود به این سمت باقی خواهند‌ ماند.
ج – آیین‌نامه مربوط به نحوه اجرای وظائف محول به هیأت نظارت اندوخته اسکناس به وسیله هیأت تصویب و به موقع اجرا گذارده می‌شود.
‌د – اعضای هیأت نظارت اندوخته اسکناس برای حضور درجلسات هیأت حق‌الزحمه‌ای دریافت خواهند کرد که به پیشنهاد رییس کل بانک و‌تصویب مجمع عمومی تعیین می‌گردد.
‌بخش پنجم – هیأت نظار



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا