بورسبورس اوراق

شفافیت قیمت ها به تقاضای سهام شتاب داد

بورس تهران امروز شاهد تغییر رفتار سهامداران در روند معاملات بود و توانست بار دیگر با تقاضاهای سنگین در نمادهای بزرگ،  رشد بیش از ۱۵۰۰ واحدی شاخص کل را رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات امروز بازار سهام بار دیگر چرخش نگاه معامله گران به سمت نمادهای بزرگ را به همراه داشت.

بورس کالا زیر ذره بین تالار شیشه ای

همچنین بخوانید

به زعم بسیاری از تحلیلگران بورسی، این روزها نگاه سهامداران بازار سهام به معاملات بورس کالاست. با توجه به اینکه معاملات فیزیکی محصولات بسیاری از شرکت های بزرگ بورسی در بورس کالای ایران انجام می شود، از این رو عملکرد و تعیین قیمت این محصولات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در همین رابطه، بعدازظهر روز گذشته شرکت بورس کالای ایران با انتشار اطلاعیه ای در خصوص حذف سقف قیمت برای معاملات فرآورده های نفتی در این بازار ، زمینه شفافیت در معاملات این کالاها را به وجود آورد. به این ترتیب ثبت تقاضا برای این کالاها نامحدود شد و معاملات تا زمان پیشنهاد بیشترین قیمت ادامه دارد.

این موضوع که به عنوان یک سیگنال بسیار مهم برای شرکت های فرآورده های نفتی در نظر گرفته می شود، باعث افزایش تقاضا از سوی سهامداران شد.

به این ترتیب عمده نمادهای پالایشی نظیر “شپنا”، “شبندر” و “شتران” به واسطه تقاضای سنگین به صف نشینی سهامداران در سمت خرید منجر شدند.

ارزندگی بورس برای سرمایه گذاری

اما رشد امروز شاخص کل بورس، تنها به اکتفای اطلاعیه بورس کالا صورت نگرفت. در کنار نمادهای فرآورده های نفتی، بار دیگر صنایع فلزی – معدنی مورد توجه سهامداران قرار گرفتند. با توجه به اصلاح قیمتی روزهای اخیر بسیاری از این نمادها، به نظر می رسد ارزندگی قیمت ها در این صنایع مسبب اصلی تقاضای بالای سهامداران در این گروه ها بوده است.

شاخص بورس تهران امروز با رشد در محدوده هزار و ۵۰۰ واحدی از مرز کانال ۱۳۵ هزار واحد گذشت، تا کماکان قله های فتح شده از جذابیت بسیاری برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.

با وجود رشد محسوس شاخص کل بازار سهام، دو مولفه ارزش و حجم معاملات نسبت به روز گذشته با افت همراه بود. ارزش معاملات امروز بورس به رقم ۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید که با افت ۲۷ درصدی نسبت به روز قبل همراه شد. حجم معاملات نیز امروز با افت ۲۱ درصدی نسبت به معاملات روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۹۴۷ هزار سهم رسید.

کاهش مقداری حجم و ارزش معاملات، چند دلیل مهم می تواند داشته باشد که در این خصوص می توان به سایه کمرنگ ریسک های سیستماتیک و نزدیکی به زمان تسویه اعتباری کارگزاری ها در پایان شهریور ماه اشاره کرد.

با این وجود در جریان معاملات امروز، مجددا صنعت فلزات اساسی جایگاه بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و بعد از آن فرآورده های نفتی جایگاه دوم را تصرف کرد.

بازپس گیری مالکیت ها توسط حقیقی ها

نکته مهم دیگر در معاملات امروز، واگذاری سریع جایگاه تغییر مالکیت بود. حقوقی ها که دیروز با حمایت های چشمگیر خود از بسیاری از سهم ها تغییر مالکیت بازار را به نغع خود به پایان رسانده بودند، امروز از پس حجم بالای تقاضای حقیقی ها بر نیامدند.

به استناد آمارها، امروز تغییر مالکیت بازار سهام به حدود ۳۸ میلیارد تومان رسید. اما امروز حقیقی ها بیشترین تقاضای خود را در صنعت فرآورده های نفتی داشتند و بعد از آن بانک ها و کانه های فلزی مورد توجه بسیاری از سهامداران این گروه قرار گرفتند.

در مقابل اما حقوقی ها بار دیگر حمایت از نمادهای گروه محصولات شیمیایی را در دستور کار قرار دادند. این گروه امروز بیشترین تقاضا را بعد از محصولات شیمیایی در صنایع حمل و نقل و فنی مهندسی داشتند.

اما تخمین روند تغییر مالکیت روزانه در بحث نمادها نیز قابل توجه است. بر اساس داده های منتشر شده بیشترین خرید حقیقی ها عمدتا در نمادهای “شپنا” و “شتران” بوده است. با این وجود بانک ملت کماکان مورد توجه سهامداران است و در میان نمادهای پر تقاضای حقیقی ها قرار گرفت.

صنایع بزرگ و کوچک همگام حرکت کردند

در بحث صنایع بورسی، مجددا شاهد صدرنشینی صنایع با ارزش بازار بزرگ در بازار سهام هستیم.

با این وجود  رشد قیمتی صنایع تنها مختص به گروه های بزرگ نبود، بلکه به مدد رشد شاخص هم وزن به همراه شاخص کل، گروه های کوچکتر  مانند خودرویی و سایر معادن نیز توانستند در مسیر صعودی حرکت کنند.

امروز گروه محصولات چوبی با تک نماد “چفیبر” توانست در صدر بیشترین رشد روزانه صنایع قرار بگیرد. بعد از این گروه نیز سایرمعادن و فرآورده های نفتی در رده های بعدی قرار گرفتند.

افزایش قیمت خودرو؟

در میان صنایع صعودی، حضور خودرویی ها قابل توجه بود. با توجه به اینکه طی هفته های اخیر این صنعت همواره در صورت افت نماد های بزرگ با رشد همراه می شد، اما زمزمه ها مبنی بر افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت منجر به اقبال نمادهای این گروه شد.

شورای رقابت امروز صبح در جلسه ای در خصوص شرایط شرکت های خودرو سازی تعیین و تکلیف کرد. با توجه به اینکه تاکنون خبر موثقی در خصوص درصد افزایش قیمت خودرو منتشر نشده است، محاسبه اثرگذاری این نرخ ها همچنان مشخص نیست.

با این وجود، شورای رقابت سه شرط اصلی برای فروش خودرو مشخص کرده است تا از رانت های احتمالی و سوء استفاده دلالان تا حد زیادی بکاهد.

بیشترین حجم خرید در میان نمادهای خودرویی متعلق به “خساپا” بود. سایپا امروز در میانه های معاملات بورس تهران، به صف خرید رسید و در نهایت با صف خرید قابل توجه ۲۱ میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا