بورسبورس اوراق

سبزپوشی تمام نماگرهای بورسی با پرواز پالایشی‌ها/ افت و خیز شاخص بورس در بازی بخشنامه نامه‌ای نفتی‌ها تمامی ندارد

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرهای بازار سهام در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند که اصلی‌ترین دلیل آن بخشنامه جدید بورس کالا مبنی بر حذف سقف قیمتی در فرآورده‌های نفتی بود. در نتیجه از ابتدای معاملات شاهد رشد چشمگیر تقاضا در تمام نمادهای این گروه بودیم. به نظر می رسد این بازی بخشنامه ای در بین نفتی‌ها و عدم هماهنگی تصمیم گیری درسطوح بالای مسولان انتها ندارد و تا تمام اعتماد فعالان بورسی را از بین نبرد از پای نخواهد نشست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سومین روز هفته جاری باز هم بازار در گیر اخبار و تصمیمات خلق الساعه ای شد که بر مبنای آن معامله گران و سهامداران ناگهان مجبور به تغییر استراتژی سهامداری خود شدند. شنبه هفته گذشته مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآروده های نفتی قیمت جدید فرآورده های وِزه نفتی که در بورس کالاعرضه می شود را با افزایش ۱۰۰ درصدی اعلام کرد. 

الاکلنگ شاخص با بازی بخشنامه‌های نفتی

پس آن بود که در روز یکشنبه و دوشنبه شاهد افزایش تقاضا در نمادهای بورسی پالایشی بودیم. اما به ناگهان دو شنبه عصر، با اعتراض انجمن روغن سازان پالایشگاهی و طبق دستور وزیر نفت، ابلاغیه شرکت ملی پخش ملغی شد و قیمت ها به حالت سابق بازگشت. از این رو مجددا در روز سه شنبه بورس تهران یکی از سنگین ترین ریزش های تاریخی خود را تجربه کرد و تمام نمادهای پالایشی این بار طولانی ترین صف فروش را به خود دیدند. ولی کار به اینجا ختم نشد و عصر روز گذشته بخشنامه ای از بورس کالا رسانه ای شد که طی آن سقف رقابت قیمتی از فرآروده ای نفتی حذف شد. نتیجتا امروز مجددا نمادهای پالایشی روز بسیار پُررونقی را پشت سر گذاشتند. از این رو این گروه با حجم ۱۲۶ میلیون معامله به ارزش ۷۵ میلیارد تومان بازدهی چهار درصدی را نصیب سهامدارانش کرد.

اخبار بورس کالا بر هیجان رالی آخر بازار افزود

همچنین در دقایق انتهایی بازار نیز به دلیل انتشار اخباری مبنی بر رشد شدید قیمت وکیوم باتوم پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه تهران در بورس کالا سبب ایجاد موج جدید تقاضا در گروه پالایشی شد. گفتنی است در طی معاملات امروز بورس کالا پالایش نفت تهران  امروز پانزده هزار تن  وکیوم باتوم با قیمت پایه ۱۲ هزار و ۷۱۴ ریال (۴۹.۸ درصد کمتر از  پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد،که در نهایت،  این محصول با میانگین قیمت یعنی ۳۲ هزار و ۶۶۸ ریال به ازای هر کیلو (۱۵۷.۱درصد بالاتر از قیمت پایه) معامله شد. همچنین پالایش نفت بندر عباس امروز ۱۰ هزار تن لوب کات سنگین با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۷۴۰ ریال به ازای هر کیلو عرضه کرد که این محصول با میانگین قیمت ۱۹ هزار و ۸۶۴ ریال ( ۰.۵۳ درصد بالاتر از پایه) معامله شد. پالایش نفت بندرعباس نیز  امروز ۱۵ هزار تن  وکیوم باتوم با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۳۵۰ ریال(۴۹.۸ درصد کمتر از  پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد،که در نهایت، با میانگین قیمت یعنی ۳۷ هزار و ۲۲۲ ریال به ازای هر کیلو (۱۷۸.۸درصد بالاتر از قیمت پایه) دادوستد شد.

بر بی اعتمادی بازار دامن نزنید

اما به نظر می رسد سیل بخشنامه های بی ثباتی که اعتماد عمومی سرمایه گذاران بورسی را هدف گرفته است تمامی نداشته و شاید عمر اطلاعیه جدید بورس کالا نیز به کوتاهی بخشنامه های نفتی هفته گذشته باشد. اما نکته ای که کارشناسان در این بین بر آن تاکید دارند، خروج سرمایه از بازار در پی سیاست های بی ثبات اقتصادی است. حال اگر مدل این بخشنامه ها به بخش فلزی-معدنی نیز سرایت کند شاید دیگر کمتر مورد توجه و اقبال فعالان بورسی قرار گیرد.

فلزی‌ها هم برای پرواز آماده می شوند؟

در گروه فلزی نیز که از ابتدای صبح اغلب نمادها در حالت متعادل معامله می شدند، با درج خبری مبنی بر رشد ۵۴ درصدی قیمت مفتول «فملی» در بورس کالا، هیجان به سایر نمادهای این گروه نیز سرایت کرد. گفتنی است امروز هزار تن مس مفتول با قیمت پایه ۲۹۴ هزار و ۳۱۶ ریال (۱.۴۵ درصد بالاتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو عرضه نمود که این معامله با میانگین قیمت ۴۵۲ هزار و ۷۶۴ ریال به ازای هر کیلو ( ۵۳.۸ درصد بالاتر از پایه و ۵ درصد بالاتر ازقیمت میانگین معامله قبل) انجام شد. همچنین در بورس نیز ۵۲ میلیون سهم از این نماد به ارزش ۲۰ میلیارد تومان دادوستد شد و در نهایت نیز با صف خرید به کار خود پایان داد. پس از این بود که شاهد شکل گیری تقاضای نسبتا پُرحجم در اغلب نمادهای گروه فلزی به ویژه «کاوه» و «هرمز» بودیم. در مجموع امروز ۲۸۱ میلیون سهم از گروه فلزی به ارزش ۸۷.۷ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۱.۵ درصدی را در پی داشت.

شایعات تاثیرگذار بر گروه خودرو

در گروه خودرو نیز شاهد تحرکات مثبتی به دلیل درج اخبار ضد و نقیض از جلسه امروز شورای رقابت بودیم. قرار بود امروز شورای رقابت جلسه ای در خصوص تعیین نرخ جدید برای خودروهای داخلی برگزار کند که اخبار تایید نشده حکایت از افزایش مجدد ۱۱ درصدی قیمت خودرو در این جلسه دارد. از این رو در پایان ساعت معاملاتی و با قوت گرفتن شایعه افزایش قیمت خودرو شاهد تشکیل صف خرید در نماد «خساپا» و همچنین معاملات مثبت در «خودرو» بودیم. اما همانطور که قبلا هم اشاره شد موتور محرک اصلی رشد قیمت نمادهای این گروه تزریق حجم نسبتا وسیع نقدینگی به نمادهای خودرویی است و این افزایش نرخ ها اثر بلند مدتی را ر سوداوری و رشد قیمت سهام خودرویی نخواهد داشت.

بازهم کوچکترها به حاشیه رانده شدند

اما در گروه های کوچک بازار از قبیل ساختمانی، سیمانی، دارویی و قندی شاهد افت نسبی قیمت و کم اقبالی حقیقی ها بودیم. همچنین گروه بانکی که دو روز گذشته در صدر پُرارزشترین گروه های معاملاتی بود امروز ا عقب نشینی از این عنوان وارد فاز استراحت شد. در این بین اما «وبلمت» تلاش کرد تا خود را از معاملات منفی نجات دهد که چندان هم موفق نبود. از این رو تمام نمادهای بانکی به جز «وبصادر» در محدوده های منفی معامله شدند.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با رشد ۱۵۸۱ واحدی (معادل ۱.۱۸ درصد) به ارتفاع ۱۳۵ هزار و ۲۵۷ واحد بازگشت. شاخص هم وزن با رشد ۹۶ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۷۲۵ واحد رسید. در این بین نزدیک به یک میلیارد و ۹۸۶ میلیون سهم در بورس به ارزش ۴۷۶ میلیارد تومان داوستد شد که از این میزان ۴۳۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت که نسبت به روز گذشته تغییر قابل ملاحظه ای را تجربه نکرد.

در بین گروه های صنایع نیز فلزی ها سکان دار با ارزش ترین نمادهای معاملاتی امروز بودند. پس از آن گروه فرآورده های نفتی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. اما در جدول تاثیرگذارترین نمادها بر رشد شاخص، فلزی ها بیشترین نقش را بر نماگر اصلی داشتند. در این بین «فولاد»، «فملی»، «شبندر» و «شپنا» هرکدام به ترتیب ۲۵۱، ۲۰۴، ۱۶۴ و ۱۳۷ واحد شاخص را تقویت کردند. از سوی دیگر اما «فارس»، «رانفور» و «وتجارت» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

گزیده‌های از فرابورس

در فرابورس هم آیفکس دنباله روی شاخص کل بود و با رشد بیش از ۲۰ واحدی به ارتفاع یک هزار و ۵۵۲۷ واحد رسید. در این بازار نیز ۷۷۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۵۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۶۳ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «زاگرس»، «هرمز» و «ذوب» بیش از سایرین در رشد آیفکس نقش داشتند.

کوتاه از بازارهای موازی

آخرین قیمت‌ها از بازار معاملات طلا و سکه در روز جاری نیز حکایت از رشد قیمت در این بازارها داشت. امروز هر قطعه سکه امامی با ۱۶۰هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، بر روی کانال ۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان قرار گرفت. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳۴۳ هزار و ۷۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز گذشته حدودا ۱۲هزار تومان رشد قیمتی داشته است. گفتنی است امروز اونس جهانی طلا ۱۲۰۳دلار و ۴۴ سنت معامله شد. در بازار آزاد ارز نیز قیمت دلار ه ۱۲ هزار و ۲۸۰ تومان رسید.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا