بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بانک مرکزی هند تشکیل کارگروه بررسی ساخت ارز رمزنگاری‌شده ملی را تأیید کرد

در تاریخ ۳۰ اوت، روزنامه Economics Times گزارشی مبنی بر تأیید بانک مرکزی هند (RBI) از ایجاد کارگروهی که موظف به تجزیه‌وتحلیل امکان‌سنجی صدور یک واحد ارز رمزنگاری‌شده بانک مرکزی (CBDC) با پشتوانه روپیه، منتشر کرد. تأسیس و تمرکز این گروه در گزارش سالانه این بانک در سال ۲۰۱۸_۲۰۱۷، با تأیید جزئیات قبلی که پس از جلسه کمیته سیاست پولی هند (MPC) در ماه آوریل برگزار شد، به‌طور مبسوط شرح داده شد.

به گزارش ارز دیجیتال، انگیزه بررسی صدور ارز وابسته به فیات با حمایت بانک مرکزی به نظر می‌رسد تا حد زیادی ناشی از ملاحظات ارزش‌گذاری باشد. آمارهای روزنامه Economic Times نشان می‌دهد که هزینه چاپ اسکناس در هند ۶.۳ میلیارد روپیه (حدود ۸۹ میلیون دلار) در سال مالی ۲۰۱۸ بوده است.

بانک مرکزی هند در گزارشی به این مسئله اشاره کرد؛ هزینه‌های فزاینده مدیریت اسکناس کاغذی و سکه به‌طور جهانی، بانک‌های مرکزی را در سراسر جهان به دنبال بررسی گزینه معرفی ارز رمزنگاری‌شده فیات هدایت کرده است. همچنین طبق گزارش‌های روزنامه اکونومیک تامیز عوامل دیگری نظیر تغییرات سریع در صنعت پرداخت‌ها و افزایش توکن‌های دیجیتالی شخصی نیز می‌تواند دلیل سوق بانک مرکزی هند به این سمت‌وسو باشد.

ماهش ماکیجا (Mahesh Makhija) از اعضای سرویس خدمات مالی EY، در این خصوص بیان می‌کند: «ایده بانک مرکزی در خصوص انتشار ارز رمزنگاری‌شده بسیار امیدوارکننده است، هرچند باید توجه به مسائل مربوط به جعل دیجیتالی نیز در دستور کار قرار بگیرد.»

ماکیجا اظهار داشت: «ایده بانک مرکزی هند برای استفاده از دفتر کل توزیع‌شده در خصوص سیستم‌های پرداختی، نقل و انتقالات بانکی و فرآیندهای پرداختی، باز است و این‌یک امر خوشایند در توسعه است.»

او عنوان کرد: «ارز رمزنگاری‌شده در حال حاضر خطرات سیستماتیک ایجاد نمی‌کند، بانک مرکزی در گزارش خود هشدار داد که اکوسیستم ارز رمزنگاری‌شده ممکن است بر روی سیستم پرداختی فعلی و تسویه‌حساب و به‌نوبه خود بر انتقال سیاست پولی تأثیرگذار باشد.»

در فراخوانی که برای هماهنگی با تنظیم‌کننده‌های جهانی در خصوص بررسی و رسیدگی چالش‌های ناشی از ارزهای رمزنگاری‌شده برگزار شد، بانک مرکزی هند اخطار داد موارد زیر لحاظ شود:

  • تجارت ارز رمزنگاری‌شده در حال تغییر به مبادلات همتا به همتا است و این موضوع ممکن است شامل افزایش استفاده از پول نقد باشد همچنین امکان مهاجرت از صرافی‌های ارز رمزنگاری‌شده به استخرهای تاریک
  • پول نقد و نگرانی‌ها در خصوص مبارزه با پول‌شویی
  • افزایش مبارزه علیه تأمین مالی تروریسم (CFT) و مسائل مربوط به مالیات

در تاریخ ۵ ژوئن ممنوعیت بحث‌برانگیز بانک مرکزی هند در رابطه با معاملات بانکی با کسب‌وکارها و افراد مرتبط با ارز رمزنگاری‌شده به اجرا درآمد. در پاسخ به این ممنوعیت، برخی از صرافی‌های داخلی یکی از دو گزینه زیر را انجام دادند؛ برداشت از حساب‌های فیات را به تعلیق درآوردند یا برنامه‌هایی برای تغییر شکل به پلتفرم‌های همتا به همتا (P2P) به‌منظور جلوگیری از تبدیل به ارز فیات بومی ارائه دادند.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا