انرژی

بهره‌برداری از دستگاه تخلیه آب کف مخازن هیدروکربنی در دو پالایشگاه کشور

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس دستگاهی را برای تخلیه آب کف مخازن نفت و گاز ارائه کردند که به گفته آنها بر خلاف نمونه‌های خارجی برای نصب آن نیازی به تخلیه کامل مخازن نیست.

مهندس محمدرضا مجیدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از ۸ سال قبل آغاز کرد، گفت: بخشی از فعالیت تحقیقاتی ما به طراحی و ساخت سیستم‌های ابزار دقیق برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مربوط می‌شود.

وی طراحی و ساخت دستگاهی برای تخلیه آب کف مخازن هیدروکربنی را از جمله دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: دستگاه طراحی شده قادر است به صورت اتوماتیک آب کف مخازن فرآورده‌های نفتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را تخلیه کند.

مجیدپور با بیان اینکه مخازن نفتی عمدتا مخازن بزرگی بوده و ترکیبی از آلکان‌ها و هیدرات‌های کربن در پالایشگاه‌های نفت هستند، اظهار کرد: برای جداسازی ترکیبات گوگردی و سایر ناخالصی‌ها از روش شست‌وشو با آب استفاده می‌شود که در اثر آن پسابی حاوی ترکیبات H2S (سولفید هیدروژن) و NH3 (آمونیاک) ایجاد می‌شود که با نام “آب ترش” معروف است.

وی با بیان اینکه این آب در مخازن هیدروکربنی ته‌نشین و در کف مخازن این امر باعث بروز مشکلات می‌شود، ادامه داد: خوردگی مخازن و اختلال در فرآیند پالایش از جمله این مشکلات است؛ از این رو لازم است این آب از کف مخزن تخلیه شود.

این محقق فرآیند تخلیه آب از کف مخازن را بسیار سخت و پر هزینه دانست و یادآور شد: در حال حاضر خروج آب ترش به صورت دستی و با شیر تخلیه انجام می‌شود که این امر باعث می‌شود مقداری از فرآورده‌های نفتی هم خارج شوند، ضمن آنکه مشکلات زیست محیطی را نیز به دنبال دارد.

مجیدپور با بیان اینکه دستگاه تخلیه آب کف مخازن طراحی شده یک سیستم “دی واترینگ” است که به صورت یک سنسور بر روی مخازن فرآورده‌های نفتی قرار داده می‌شود، خاطر نشان کرد: سیستم دی واترینگ در مسیر فرآورده نصب شده و به صورت آنلاین درصد آب و فرآورده نفتی موجود در مخازن را نشان می‌دهد و از این طریق آب موجود تا مرز خاص جدایش آب از لوله تخلیه این سیستم خارج می‌شود و به محض رسیدن به مرز جدایش آب با فرآورده نفتی، دستور توقف تخلیه صادر خواهد شد تا از تخلیه‌ فرآورده جلوگیری شود.

مجری طرح جلوگیری از هدر رفت مقادیر قابل توجه مواد نفتی را از مزیت‌های این دستگاه عنوان کرد و گفت: تکنولوژی ساخت این دستگاه در اختیار کشورهای آمریکا، انگلستان و هلند است. در نمونه‌های خارجی، هزینه به دلیل آنکه برای نصب آن باید کل مخزن تخلیه شود، بسیار بالا است؛ ولی در نمونه داخلی نیازی به تخلیه کامل مخزن نیست.

وی با تاکید بر اینکه “دی‌واترینگ” تولید شده نیاز به تخلیه کلی مخزن ندارد و در عرض یک روز قابل نصب و راه‌اندازی است، اظهار کرد: نمونه‌ این دستگاه در پالایشگاه‌های “تهران” و “تبریز” نصب شده و در حال بهره‌برداری است.

مجیدپور تخلیه اتوماتیک آب کف مخازن هیدروکربنی، نصب و راه‌اندازی آسان و سریع، دقت بالا در تشخیص آب و هیدروکربن و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را از دیگر مزایای دستگاه طراحی شده عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا