انرژی

سکه کوتاه آمد؛ دلار نه

قیمت دلار امروز در حالی به مرز ۱۵ هزار تومان هم رسید که در بازارهای ارز تهران و شلوغی جمعیت، این دلالان بودند که نرخ را تعیین می‌کردند و صرافی‌ها یا فروش نامنظم داشتند یا از فروش ارز خودداری می‌کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از بازارهای ارز تهران میدان فردوسی و چهارراه استانبول است که امروز میزبان شلوغی جمعیت بود و مردم کنار همه صرافی‌هایی که تابلوی «خرید و فروش ارز نداریم» صف کشیده بودند و منتظر برای دریافت ارزشان بودند، اما صرافی‌ها که به نظر می‌رسید فروش ارزشان منظم و مستمر نیست با بهانه‌های مختلف مردم را منتظر نگه می‌داشتند. نکته جالب توجهی که امروز بیشتر به چشم می‌خورد، فاصله زیاد قیمت‌های رسمی صرافی‌ها بود که روی تابلوهایشان نوشته شده بود، چراکه به عنوان مثال قیمت فروش دلار از ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان متفاوت بود و یورو نیز از ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۷ هزار و ۵۰ تومان قیمت داشت.

علت نابسامانی بازار ارز چیست؟

جریان بازار ارز و ثبت قیمت‌های عجیب در این بازار موضوعی بود که در یکی از اخبار امروز مورد بررسی قرار گرفت. اصغر سمیعی -رئیس اسبق کانون صرافان ایران- با اشاره به اینکه ما در سال قبل نیز گفته بودیم نباید فنر بازار ارز را نگه داشته و انرژی را در آن ذخیره کرد، گفت: بر این اساس باید تفاوت تورم داخل و تورم کشورهای حوزه دلار، سالانه بر نرخ ارز اضافه و قیمت آن تعدیل می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه رئیس وقت بانک مرکزی (ولی الله سیف) در سال ۱۳۹۲ قیمت منطقی دلار را ۳۲۰۰ تومان دانسته بود، یادآور شده بود که بر این اساس باید این نرخ به طور تدریجی افزایش یافته و تفاضل نرخ تورم به آن اضافه می‌شد تا به مرور قیمت دلار تعدیل شده و اکنون شاهد این اتفاق‌ها نبودیم؛ اما متاسفانه دولت و بانک مرکزی برای اینکه مردم خوششان بیاید و همچنین بگویند پول ملی ما قوی است، سعی کردند به هر ترتیبی که شده قیمت دلار را ثابت و پایین نگه دارند، اما این اصرار فقط تا مدتی جواب داد و اکنون دیگر پاسخگو نیست.

همچنین در تحلیل نظری دیگر، عبدالله مشکانی – کارشناس مسائل اقتصادی – با اشاره به وضعیت بازار در طی روزهای گذشته، بخشی از این التهابات را سر آمدن مهلت برخی از سپرده‌های بانکی عنوان کرد و گفت: این مساله باعث افزایش نقدینگی خواهد شد، ضمن اینکه پیش‌خور تحریم‌های آبان‌ ماه را هم در بازار داریم که از دو ماه قبل خود را نشان داده است. علت هم آن است که برخی از فعالان بازار متوجه اثر آن تحریم‌ها شده و به آن واکنش نشان می‌دهند.

او همچنین با بیان اینکه مدت ترخیص کالاها در گمرک بسیار طولانی شده است، گفت: برخی مواد اولیه در گمرک موجود است، اما به دلیل عدم هماهنگی گمرک و بانک مرکزی که نرخ دلار را مشخص نمی‌کنند، مواد اولیه از گمرک خارج نمی‌شود. در چنین شرایطی کارخانه‌ها و تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان می‌شوند.

طلا و سکه کوتاه آمدند

افزایش قیمت دلار در حالی بود که امروز سکه و طلا شاهد کاهش قیمت بودند به طوری که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود ۷۰ هزار تومان کاهش یافته است. بدین ترتیب سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز با قیمتی معادل چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود و نسبت به قیمت روز گذشته خود که رقمی معادل چهار میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود با افتی ۷۰ هزار تومانی مواجه شده است.

ابهام در ثبت‌نام اینترنتی خودرو

این روزها با توجه به اختلاف بالای قیمت خودروها در کارخانه و بازار، تقاضا برای خرید خودرو به شدت افزایش یافته است. خودروسازان هم هر از چندگاهی اقدام به فروش اینترنتی خودرو می‌کنند، ولی بسیاری از متقاضیان موفق به ثبت‌نام نمی‌شوند و همین موضوع سبب ایجاد ابهاماتی در اذهان عمومی شده است. در این شرایط آگاهی از چگونگی کارکرد سایت‌های فروش اینترنتی خودرو می‌تواند بسیاری از سوال‌ها و ابهامات را برطرف کند.

مجری بیشتر طرح‌های فروش اینترنتی خودرو یک شرکت متعلق به بخش خصوصی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است. این شرکت از طریق سایت زیرمجموعه خودرو به نام “پرتال جامع خودرو کشور” (iranecar.com) کار فروش اینترنتی خودرو را به سفارش خودروسازان انجام می‌دهد. فرایند کار به این صورت است که خودروسازان شرایط فروش خودرو در طرح‌های فروش اینترنتی خود را تعیین و به این شرکت اعلام می‌کنند و این شرکت نیز براساس شرایط تعیین شده اقدام به اجرای برنامه فروش می‌کند.

در سایت اینترنتی این شرکت توضیحاتی درباره نحوه کارکرد این سامانه و شرایط و راهکارهای افزایش امکان موفقیت در طرح‌های فروش اینترنتی خودرو به‌ویژه در خودروهای پرتقاضا داده شده که ‌آشنایی با آن می‌تواند برای متقاضیان خرید خودرو مفید باشد: “در برنامه‌های فروش ویژه که با هجوم گسترده کاربران برای خرید تعداد محدودی خودرو روبروست، اصل موفقیت بر سرعت استوار است. به این معنی که کاربرانی موفق به خرید می‌شوند ‌که زودتر از دیگران وارد درگاه فروش شده، اطلاعات مورد نیاز را با سرعت بیشتری تکمیل کرده و سریع‌تر وارد درگاه‌های بانکی شوند.

شرایط فعالی، به نفع دلال و به ضرر مصرف‌کننده و خودروساز

همچنین یکی از اخبار امروز، به تحلیل قیمت خودرو و پرداخت. حسن کریمی سنجری -کارشناس صنعت خودرو-  اظهار کرد: صنعت خودرو و همچنین صنعت قطعه‌سازی، صنایع ارزبری هستند که به شدت از تغییرات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند. شرایط فعلی که قیمت رسمی فروش خودروهای داخلی کمتر از قیمت‌ تمام شده است، تنها به نفع دلالان و سفته‌بازان بوده و برخلاف منافع مصرف‌کنندگان و خودروسازان است.

وی با بیان اینکه حتی در خودروهای پرتیراژی که تا حد زیادی داخلی‌سازی شده‌اند نیز بخش قابل توجهی از مواد اولیه قطعات آنها همچون مواد پلیمری وارداتی است، خاطرنشان کرد: بنابراین در شرایط فعلی که نرخ ارز صنایع افزایش بیش از دو برابری داشته، قیمت تمام شده و هزینه تولید قطعات و محصول نهایی نیز افزایش یافته است.

بررسی وضعیت نفتی ایران در خزر

با وجود اینکه دریاچه خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و با در اختیار داشتن حجم وسیعی از ذخایر هیدروکربنی دنیا، از مناطق بکر نفت و گاز به شمار می‌رود اما تا چند ماه پیش هیچ شرکتی به طور رسمی برای ورود به توسعه خزر اعلام آمادگی نکرده بود تا اینکه در فروردین‌ماه سال جاری ایران و جمهوری آذربایجان به منظور انجام فعالیت‌های مشترک در بلوک‌های اکتشافی خزر، سند همکاری امضا کردند. امضای قرارداد مذکور امید به باز شدن دریچه‌های توسعه روی منابع نفتی و گازی خزر را گشود. به طوریکه محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت نفت خزر اعلام کرد شرکت نفت خزر به‌زودی شاهد فصل تازه‌ای از فعالیت‌های توسعه‌ای خواهد بود.  

البته در خزر تنها برداشت منابع نفتی و گازی حاوز اهمیت نیست، بلکه انتقال و سوآپ نفتی نیز می‌تواند نقش مهمی را بازی کند؛ موضوعی که حسن روحانی، رییس جمهور در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقستان به آن اشاره کرد و گفت: همکاری در حوزه انرژی از جمله انتقال و سوآپ انرژی، از دیگر موضوع‌های مهم همکاری در دریای خزر است. ما فعالیت در این زمینه را با برخی کشورهای ساحلی آغاز کرده‌ایم و به جدیت آن را ادامه و گسترش خواهیم داد.

پرداخت ۱۳۵ میلیارد تومان وام ازدواج در سال گذشته

حجت‌اله مهدیان -مدیرعامل بانک توسعه تعاون- از پرداخت ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات این بانک در سال گذشته خبر داد و مجموع تسهیلات پرداختی ازدواج را ۱۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

مهدیان که در همایش تعاون، اقتصاد و کشاورزی سخت می‌گفت همچنین اظهار کرد: در ابتدای سال، هفت راهبرد را برای بانک ترسیم کردیم که اشتغال پایدار روستایی اولین راهبرد ماست. تا آذرماه سال گذشته و بعد از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طرح اشتغال روستایی کارگروه اجرایی را تشکیل دادیم و تا تاریخ ۱۳۹۶/۶/۹ مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم.

وام ۱۲۰ میلیونی ۴۰۰ هزار تومان ارزان شد

از طرفی در طی هفته‌های گذشته قیمت مسکن شاهد رشد فزاینده‌ای بود، اما قیمت اوراق چندان تغییری نداشته و حتی طی ماه‌های گذشته با اندکی افت همراه بود. در نتیجه به گفته برخی فعالان بازار سرمایه با این اوراق عملا نمی‌توان به راحتی صاحب خانه شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در معاملات فرابورس امروز از ۶۲ هزار تومان شروع می‌شود و تا قیمت ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان متغییر است.

با توجه به اینکه قیمت بیش‌تر اوراق حدود ۶۵ هزار تومان است، این قیمت را مبنا قرار داده و قیمت وام مسکن را برای اقشار مختلف محاسبه می‌کنیم. زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آن‌ها باید ۱۳ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن، حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌ صرف کنند.

چای هم دلار دولتی گرفت هم ۲۲ درصد گران شد!

افزایش قیمت چای هم در یکی از اخبار ایسنا مورد بررسی قرار گرفت. چای وارداتی هم یکی دیگر از محصولاتی است که از ابتدای امسال ارز دولتی دریافت کرده، اما مشمول افزایش قیمت در همین بازه زمانی شده است؛ به گونه‌ای که با وجود ارزن‌تر شدن نسبی نرخ واردات، قیمت این محصول در بازار مصرف‌کنندگان بیش از ۲۲ درصد گران‌تر از پارسال شده است.

براساس آماری که بانک مرکزی به دستور رییس جمهور از دریافت کنندگان ارز دولتی در تیرماه امسال منتشر کرد، ۵۸ شرکت وارد ‌کننده، ۷۰ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۹۴۷ یورو ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ اختصاص یافت تا این محصول را وارد کنند و براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی طی چهار ماهه نخست امسال مجموعا بیش از ۱۶ هزار و ۵۱۰ تن چای خشک به ارزشی بالغ بر ۷۷ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار از کشورهای مختلف وارد شده است، اما با وجود کاهش نسبی هر کیلوگرم چای وارداتی قیمت آن در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است.

گول مرغ‌های آبکی را نخورید!

با ادامه روند صعودی قیمت مرغ در ماه‌های اخیر، در نهایت ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰ مرداد، قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش، حداکثر ۸۱۷۵ تومان تعیین کرد اما در روزهای اول در بازار مصرف بیش از کیلویی ۳۰۰۰ تومان گران‌تر از این قیمت یعنی کیلویی ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان و در روزهای اخیر هم بیش از ۱۰ هزار تومان فروخته شد که ۲۵۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب است.

در این باره برومند چهارآیین – مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی -، با تاکید بر اینکه قیمت روزهای اخیر گوشت مرغ منطقی و واقعی نیست، گفت: قیمت مرغ در چند روز اخیر به دلیل اخلال دلالان کاهش یافته و تولیدکنندگان را وارد حاشیه ضرر کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا